ارتباط تغذیه با خلق و خوی انسان

متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: الگوی مواد خوراکی در خلق و خوی افراد بسیار موثر است و در این میان افسردگی شایع ترین اختلال خلقی است.

رضا امانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص تاثیر الگوی تغذیه مناسب بر روی خلق و خوی افراد و کاهش افسردگی اظهار کرد: رابطه تغذیه و خلق و خوی افراد یک رابطه دو سویه است، بدان معنا که خلق روی انتخاب‌های تغذیه‌ای افراد اثر می‌گذارد و از سوی دیگر الگوی غذایی هم بر روی خلق و خوی افراد بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: در مغز انسان، تمام فعالیت‌ها از جمله یادگیری، تمرکز، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و انتخاب‌های غذایی و اشتهای افراد در میل به غذاها تحت تاثیر ترکیب‌های شیمیایی به نام ناقل‌های عصبی شیمیایی است که در مغز ساخته می‌شوند و پیش‌ساز این ناقل‌های عصبی شیمیایی از تغذیه افراد است.

 این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: با فراهم آوردن این پیش‌سازها و تامین عوامل کمکی که ویتامین‌ها و املاح هستند، می‌توان روی ناقل های شیمیایی دخیل در پدیده‌های مغزی تاثیر گذاشت و از این طریق روی جنبه‌های مختلف کارکردها از جمله خلق افراد هم موثر واقع شد.

وی با تاکید بر اینکه افسردگی شایع ترین اختلال خلقی است، تصریح کرد:  الگوی مواد خوراکی در خلق و خوی افراد بسیار موثر است. درشت مغذی‌ها مانند مواد قندی، کربوهیدرات‌ها، پروتیین‌ها و چربی‌ها هستند و ریز مغذی ها نیز شامل ویتامین ها و املاح بوده که ترکیب مصرفی این مواد در خلق و خوی اشخاص تاثیر گذار است.

امانی توضیح داد: باید مصرف مواد قندی و چربی‌ها به اندازه مورد نیاز بدن افراد باشد. در مصرف مواد شیرینی و قندی باید توجه داشت که مصرف مواد شیرینی ابتدا قند خون افراد را بالا برده و احساس خوبی به فرد دست می‌دهد و در مرحله بعد به دلیل اینکه انسولین قند خون را پایین می آورد، خلق افراد تغییر می کند.

وی درباره اندازه مصرف چربی‌ها بیان کرد: مصرف کم چربی‌ها موجب افت و کاهش خلق وخوی افراد شده و از سوی دیگر محدود کردن چربی‌ها موجب پرخاشگری افراد می شود. نیاز افراد به مصرف چربی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است و رژیم‌های سخت اشخاص و مصرف کم چربی این اندازه را کاهش می دهد و مصرف محدود چربی‌ها در خلق و خوی افراد بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: در صورتی که فردی الگوی تغذیه ای متعادل داشته باشد و از گرفتن رژیم‌های خودسرانه پرهیز کند، ویتامین‌های بدن او تامین می شود. چنانچه فردی افت خلق پیدا کند و الگوی غذایی مناسبی هم نداشته باشد، مصرف مکمل‌های گروه  B و اسید فولیک و یتامین‌های B ۶ و مصرف سبوس غلات، سبزیجات و جگر که دارای منابع غنی‌تری هستند، توصیه می‌شود.

این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: از نشانه‌های افسردگی بی‌قراری، گیجی و اضطراب است و برای کنترل اضطراب و استرس در افرادی که دچار افسردگی هستند می‌توان از موادی که بهبودی ایجاد می‌کنند، استفاده کرد و از مصرف فست‌فودها و نوشابه‌ها پرهیز کنیم.

وی یادآور شد: مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، کاکائوی تلخ، مصرف ماهی، مکمل‌ها، منابع منیزیم (مصرف انواع مغرها، پوسته غلات، گوشت قرمز) در کاهش افسردگی افراد موثر است.

کد خبر 335336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.