دست بی مهر ایام بر سر بازار شهرضا

شهرضا – بازار تاریخی شهرضا در گذر تاریخ همچنان زنده و پابرجا بوده و رونق همیشگی خود را حفظ کرده است، اما دست بی مهر ایام از هر سو صدمه‌ای به آن زده تا جایی که اکنون بخش‌هایی از آن دچار آسیب‌دیدگی جدی شده و بیم فروریختن آن هر لحظه احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، دکه‌های چسبیده به یکدیگر، دیوارهایی گلی که گاه روکشی از گچ دارند و طاق‌هایی ضربی و گنبدهای پیوسته همراه با نقش و نگارهایی زیبا و دل فریب و ده‌ها منظره زیبای دیگر را می‌توانید در بازار تاریخی شهرضا مشاهده کنید.

بنایی ستُرگ، برجای مانده از عهد سلجوقیان که قدمت ۷۰۰ ساله را به نمایش می‌گذارد. بنایی که در طول ایام نه تنها چیزی از عظمت و شوکتش کم نشده،  همچنان محل داد و ستد کسبه و بازرگانان است.

بازار تاریخی شهرضا چهار ورودی دارد که مهمترین آن‌ها خیابان شهید بهشتی در مرکز شهر را به خیابان شورا در بخش جنوبی شهر متصل می‌کند. مصالح به کار رفته در بازار تاریخی شهرضا بیشتر از خشت و گل و آجر و ساروج است، اصلوب معماری بخش میانی بازار به ویژه در اطراف مسجد تاریخی «جامع» بر اساس اصول معماری عهد سلجوقیان بوده، البته بخش‌هایی نیز در طول تاریخ به آن افزوده شده که مهمترین آن در دوران صفویه و قاجاریه بوده است. بخش‌های افزوده شده در عهد قاجاریه را می‌توان با رنگ کاشی‌ها تا حدودی تشخیص داد، هرچند شیوه هنرمندانه به کار رفته در ساخت این بخش سبب شده تا پیوستگی منسجمی در بنای قبل و بعد آن مشاهده شود.

بازار تاریخی شهرضا در گذر تاریخ همچنان زنده و پابرجا بوده و رونق همیشگی خود را حفظ کرده است، اما دست بی مهر ایام از هر سو صدمه‌ای به آن زده تا جایی که اکنون بخش‌هایی از آن دچار آسیب‌دیدگی جدی شده و بیم فروریختن آن هر لحظه احساس می‌شود.

وجود ۱۸ اثر ارزشمند تاریخی در بازار شهرضا

محمدحسن شبانی، رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از ۱۸ اثر ارزشمند تاریخی شهرضا، ۱۲ اثر ثبت ملی شده است، اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام شده در سالیان گذشته تنها مرمت راسته بازار شهرضا نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان عتبار است.

وی گفت: در سالیان اخیر بخش‌هایی از بازار تاریخی شهرضا همچون سقف بازر مسگران و نخودچی بریزها کاملا مرمت شده است، اما در شرایط فعلی سه نقطه خطرناک در بازار وجود دارد که اگر مرمت نشود با هر بارندگی یا زلزله ممکن است، حادثه آفرین شود.

خرابی بناهای تاریخی استان زیر سایه بی توجهی مسئولان

عباس نکویی، مسئول بخش شهرستان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با تأکید بر مرمت بازار تاریخی شهرضا اظهار کرد: متأسفانه در بخش‌های مختلف استان اصفهان بناهای تاریخی در سال‌های مختلف تخریب شده‌اند که یکی از علت‌های این مسئله دیدگاه غلط برخی از مسئولان به بافت تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه بعضی از مسئولان و سازمان‌ها بافت تاریخی را بافت ناکارآمد شهری می‌دانند و اقدام به تخریب آن می‌کرده‌اند، تصریح کرد: در شهرضا غیر از بازار تاریخی، اطراف آن نیز ارزشمند است و باید حفظ شود.

نکویی افزود: باتوجه به بحران خشکسالی و رکود بخش صنعت باید به میراث فرهنگی به عنوان زیربنای توسعه گردشگری توجه ویژه شود.

مسئول بخش شهرستان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: باید بخش‌های در معرض خطر بازار تاریخی شهرضا مرمت شود، اعتباری که برای مرمت بناهای تاریخی تصویب شده بود از محل اوراق قرضه بود که تاکنون محقق نشده است.

پلاسکوی دیگری در راه است

پیش از این با تلاش نماینده شهرضا طرحی در شهرستان مصوب شد که به موجب آن مرمت بازار تاریخی شهرضا با مشارکت اداره راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و بازاریان انجام شود.

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بازار تاریخی شهرضا باید مرمت شود، زیرا ممکن است با حادثه دیگری همانند حادثه پلاسکو در این مکان مواجه شویم.

وی تصریح کرد: لازم است با مشارکت میراث فرهنگی و اداره راه و شهرسازی این بنای تاریخی مرمت شود، از سوی دیگر باتوجه به وجود املاک موقوفه زیادی که در این محل وجود دارد، باید از ظرفیت اداره اوقاف نیز استفاده شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس با اشاره به قول همکاری و مشارکت کسبه بازار برای مرمت گفت: تلاش‌های زیادی انجام شد تا مدیران ارشد ادارات مسئول در زمینه مرمت این بنا در پایتخت را در مورد جزییات این طرح همراه کنیم و در این راستا در شهرستان نیز هماهنگی لازم ایجاد شود.

محمودی با بیان اینکه طرح مرمت بازار تاریخی شهرضا در جلسه ستاد بازآفرینی این شهرستان مطرح شده است، اظهار کرد: این جلسه‌ با حضور مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در شهرستان برگزار شد تا مقدمات لازم برای آغاز طرح مرمت این بنای تاریخی فراهم شود.

تشکیل کارگروه مرمت بازار تاریخی شهرضا

محمدحسین داراب، سرپرست فرمانداری شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به اینکه بازار شهرضا از جمله بناهای تاریخی شهرستان است که همچنان محل داد و ستد کسبه است، هرچه سریع‌تر برای مرمت این اثر تاریخی اقدام شود.

وی ادامه داد: در صورت بارندگی شدید احتمال تخریب بخشی از بازار تاریخی شهرضا وجود دارد به همین دلیل باید از وقوع حوادث احتمالی پیشگیری شود.

سرپرست فرمانداری شهرضا تصریح کرد: این طرح پیش از این در شهرستان مطرح شد و نماینده مردم شهرضا نیز جلسات مختلفی درباره آن برگزار کرد، اداره راه و شهرسازی قول اختصاص یکصد میلیون تومان برای این منظور را داده است و در کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز مبلغ ۸۰ میلیون برای آن اختصاص داده شد.

داراب با اشاره به بازدید مسئولان اداره راه و شهرسازی و میراث فرهنگی از بازار تاریخی شهرضا گفت: با تشکیل کارگروه تخصصی در این‌باره اقدامات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 335127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.