۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
آخرین قطعۀ پازل ترس

"سرایدار"، آخرین نمایشی است که میثم کیان آن را بر اساس نوشته‌های هارولد پینتر روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم کیان که سه گانۀ هارولد پینتر را از سال ۱۳۸۸ با نمایش "دردهای مختصر" آغاز کرده و در سال ۱۳۹۴ با نمایش "مستخدم ماشینی" ادامه داده بود، اکنون با اجرای "سرایدار" بر صحنۀ تالار هنر آخرین قطعۀ این پازل را کنار هم گذاشت تا مخاطب خود را به یک نتیجه برساند: "همۀ آسیب‌هایی که به انسان می‌رسد ناشی از ترس‌ها و نقطه ضعف‌های اوست."

کارگردان این نمایش در گفتگو با ایمنا اظهار کرد: در تعریف قصۀ خطی سرایدار شاید بتوان گفت این داستان روایتی از یک مواجهۀ عجیب و غریب است. فردی که مشکلات روحی دارد پیرمرد ولگردی را به خانه می‌آورد و بعد متوجه می‌شود که برادر دیگری هم دارد! مواجهۀ این دو برادر با این پیرمرد ولگرد چالش پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند. این چالش از ورود پیرمرد به این خانه آغاز و منجر به یک ویرانی روانی می‌شود. قصۀ سرایدار سهل ممتنع است. دیالوگ‌های سادۀ آن مدام تکرار می‌شوند و این تکرارها باعث می‌شود که مخاطب به کلمات و سمبل‌هایی که به آن اشاره می‌شود بیشتر فکر کند. تعلیق پوچی در آن وجود دارد و پشت همین کلمات ساده، ترسی پنهان است که مخاطب را دچار استیصال و فروپاشی روانی می‌کند.

کیان، در توضیح مضمون نمایش خود گفت: مضمون اصلی نمایش عمیق، پنهان و برخاسته از نیازهای روانی و عاطفی و جسمانی است. سه آدم به دلایل بیهوده‌ای دور هم جمع می‌شوند و با هم اتفاقاتی را پیش می‌برند. وقتی عمیقا به این اتفاقات فکر کنید متوجه می‌شوید که از جایی ریشه گرفته‌اند و درست در همین نقطه بحث سرکوب احساسات عاشقانه، عاطفی و جنسی مطرح می‌شود که زمینه‌ساز بروز چنین رفتارهایی شده‌اند.

وی افزود: هارولد پینتر، نمایشنامه نویس این اثر یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر ادبیات دنیا است و جزء نویسندگان ابزورد محسوب می‌شود، هرچند که شاخصه‌های رئالیستی نیز در نوشته‌های او وجود دارد. امری که پینتر را نسبت به بقیۀ نویسندگان مدرن شاخص می‌کند، احساس ترس و تهدید ناشناخته‌ای است که در کارهای او جاری است و به مسایل اجتماعی، سیاسی و بسیاری از مسایل دیگر طعنه می‌زند. او تحت تاثیر ادبیات کافکا است و علت انتخاب آثار پینتر توسط من این بوده که در کارهای او چیزهایی را دیده‌ام که به درد جامعۀ امروز می‌خورد. مخاطب در این نمایش با خشونت پنهان آشنا می‌شود و تاثیر احساسات سرکوب شده را در رفتار شخصیت‌ها مشاهده می‌کند.

این کارگردان که پیش از این نیز دو اثر از این نمایشنامه نویس را روی صحنه برده است در خصوص چرایی انتخاب این سه‌گانه گفت: مخاطبانی که در این سال‌ها نمایش‌های مرا همراهی کرده‌اند آنچه در پی بیان آن بوده‌ام را درک خواهند کرد. نمایشنامۀ "دردهای مختصر" روایتگر پیرمرد کبریت فروشی بود که وارد خانۀ زن و شوهری می‌شد و سکوت این پیرمرد باعث برون‌ریزی نقطه ضعف‌های این زوج در مقابل او می‌شد. در "مستخدم ماشینی" نیز دو قاتل در زیرزمین منتظر بودند که خبری به آن‌ها ابلاغ شود تا دست به قتل یک نفر بزنند و تأخیر در رسیدن این خبر موجب شد که آن‌ها با یکدیگر به جدال برخیزند. در "سرایدار" نیز همانطور که گفته شد شاهد ورود یک پیرمرد به خانۀ دو برادر هستیم که یکی از آن‌ها خوی سلطه‌پذیری دارد و دیگری خوی سلطه‌گری. عبارت ساده‌ای که می‌توان نقطه مشترک این سه نمایشنامه دانست اصطلاح عامیانۀ "از هر چیزی بترسی به سرت می آید" است.
وی ادامه داد: انسانی که نقطه ضعف‌های خود را نشناسد درست از همان ناحیه ضربه می‌خورد و این سه نمایش گویای ضربه‌پذیری از نقطه ضعف‌های این آدم هاست. آن زن و شوهر، آن دو قاتل بالفطره و این دو آدم عامی همه ترس‌هایی دارند که عامل مشخص آن را نمی‌شناسند.
کیان با اشاره به وضعیت تئاتر استان گفت:اتفاق خوبی که در تئاتر اصفهان افتاده در جریان بودن آن است و خوشبختانه فاصلۀ چندانی بین اجراها وجود ندارد، اگر چه کیفیت آثار هنوز جای رشد دارد و آنچه باید درست شود و همواره گفته‌ایم و می گوییم ماجرای پروسه‌های اداری و کم بودن حمایت‌های مالی و سالن‌های اجراست.

نمایش "سرایدار" تا ۳۰ دی ماه هر شب رأس ساعت ۱۹ در تالار هنر اصفهان روی صحنه می‌رود.

کد خبر 335052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.