۱۱.۶ درصد اصفهانی‌ها دیابت دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۱.۶ درصد افراد در اصفهان دیابت دارند و برآوردمی شود آمار پردیابتی‌های اصفهان دو برابر دیابتی‌ها باشد.

کمال حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با ابراز نگرانی از شیوه ناصحیح زندگی افراد در کشور، اظهارکرد: آمارها نشان می‌دهد در سال ۸۹ حدود ۱۹ درصد افراد جامعه دچار فشار خون بوده اند و این در حالی است که این آمار در حال حاضر به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

وی ضمن اشاره به افزایش آمار مبتلایان به دیابت در استان اصفهان ابراز کرد: در حال حاضر ۱۱.۶ درصد جمعیت اصفهان دیابت دارند و برآورد می شود آمار پردیابتی‌های اصفهان دو برابر دیابتی‌ها باشد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متأسفانه امروزه علم ثابت کرده پردیابتی‌ها هم به عوارض دیابتی‌ها دچار خواهند شد.

وی با بیان اینکه چنانچه میزان قند خون افراد چنانچه بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد، همان عوارض دیابت در بدن آشکار می‌شود، اضافه کرد: از این رو باید سبک زندگی سالم را در پیش گرفت تا از شیوع بیماری‌های غیر واگیر پیشگیری کرد.

حیدری افزود: آمار نشان می‌دهد از هر ۱۳ نفر دیابتی، ۵۰ درصد از بیماری خود اطلاع دارند و تنها ۵۰ درصد آنهایی که خبر دارند، مراقبت می‌شوند و از آن ۵۰ درصد نیز تنها نیمی کنترل می شوند، به همین دلیل دیابت و فشار خون عوارض زیادی به همراه دارد.

حیدری با بیان اینکه ۸۹.۸ درصد مردم کم‌تحرکی و افزایش وزن دارند، تصریح کرد: به همین دلیل ۶۰ درصد افراد جامعه دچار افزایش وزن شده‌اند و این موضوع بسترساز شیوع بیماری‌های غیر واگیری همچون افزایش وزن و کم تحرکی می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم باید در شیوه زندگی خود تجدید نظر کنند، نکته قابل توجه این است که ما برای پر کردن اوقات فراغت یا هنگام تفریح باز هم به غذا روی می‌آوریم اما حاضر نیستیم در  همان محیط‌های مفرح حرکت کنیم و کالری‌های مصرف شده را بسوزانیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این روزها دغدغه اصلی سازمان جهانی بهداشت در دنیا، شیوع بیماری‌های غیر واگیر شده است، افزود: کلیات نظام تحول که در برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است، مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است که در قالب تامین نیروهایی همچون پزشک و تیم‌های همراه کننده مثل مشاور تغذیه، پرستاران و مراقبان سلامت برای افراد پرونده تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستم پرونده الکترونیکی شکل گرفته و شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، پرونده تشکیل دهند تا سلامتی آنها کنترل شود.

حیدری با ابراز نگرانی از اینکه مردم هنوز به ضرورت چکاپ‌های سالانه سلامتی خود توجه کافی ندارند، اظهارکرد: یکی از بهترین راهها برای داشتن سلامتی، افزایش تحرک و مصرف میوه و سبزیجات است، ضمن اینکه با کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست‌فودها، همچنین کنترل وزن می‌توان سلامتی را میهمان بدن خود کرد.

کد خبر 334189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.