اعتراضات مردم ریشه اجتماعی واقتصادی دارد ، نه سیاسی

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به اعتراضات اخیر گفت: ماهیت اعتراضات اخیر سیاسی نیست؛ بلکه ریشه اجتماعی و اقتصادی دارد و گروه های خارج از کشور محرک آن هستند نه عامل آن.

محمود حسینی استاندار اسبق اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این تجمعات و نا آرامی های اخیر از مشهد شروع شد و افراد سودجو سعی داشتند از این نارضایتی مردم برای مقابله با دولت استفاده کنند، اما این اوضاع به سمتی که برنامه ریزی کرده بودند و می خواستند، پیش نرفت و حالت های ساختار شکنانه پیدا کرد.

 وی افزود: البته نارضایتی ها، شکاف های طبقاتی و همسان نبودن دخل و خرج مردم زمینه ساز این حرکت ها بود، ولی بدون هدف مشخصی ادامه پیدا کرد و در کل این نا آرامی ها به نفع هیچ کس نیست و مسائل کشور باید در مسیر خودش حل شود.

حسینی با اشاره به لزوم اطلاع داشتن مسئولان کشور از اوضاع داخلی و آگاهی از مسائل زیر پوست جامعه، گفت: شکی نیست که باید آزادی بیان در چهار چوب قانونی وجود داشته باشد و شرایط طرح نقطه نظرات مردم در قالب احزاب و نهادهای مدنی فراهم شود، اما این به معنی تائید حرکت های انحرافی و آشوبی که آرامش را از جامعه سلب می کند، نیست.

مطالبات مردم در اولویت قرار گیرد

وی خاطر نشان کرد: دولت، قوه مقننه و قضائیه باید دست به دست هم دهند و مسائل و مشکلات جامعه را ریشه یابی و با فساد های سازمان یافته مقابله کنند و همچنین مردم هم با همبستگی خود گره از مشکلات جامعه بردارند، زیرا مردم همیشه در صحنه های مختلف حضور داشته اند که نمونه آن را می توان دفاع از کشور و حضور پرشور مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت عنوان کرد و در نهایت باید مطالبات مردم در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

استاندار اسبق اصفهان افزود: نارضایتی های مردم و ناتوانی هایی که در مجموعه مدیریت کشور وجود دارد را نمی توان نادیده گرفت، اما از طرفی هم همه این اشکالات تنها به قوه مجریه منتهی نمی شود و آن هم به عنوان یک عضوی از دیگر اعضای مدیریتی کشور است که در تعامل با دیگر بخش های اداری و مدیریتی می تواند به درستی عمل کند.

وی با اشاره به آگاهی بیشتر مردم به وسیله شبکه های مجازی، گفت: امروزه همه چیز باید به طور شفاف بیان شود و مدیران و مسئولان در سطح ملی و استانی با جدیت و جلب مشارکت مردم، برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و با تصمیم گیری به موقع اقدام کنند و اعمال مدیریت و حاکمیت را نه به معنی اعمال زور بلکه به معنی عمل به وظایف حاکمیتی، به درستی انجام دهند.

حسینی خاطر نشان کرد: این کاملا بدیهی و مشخص است که تجمع های اخیر از سوی نهادها و سازمان های اصلی مانند احزاب، نهاد های مدنی و یا گروه های رسمی، سازمان دهی نشده است که اگر چنین باشد باید پاسخگو باشند؛ اما با توجه به وجود ارتباطات گسترده مردم از طریق شبکه های اجتماعی، می توان گفت این حرکت ها خود جوش بوده؛ اما افرادی شناخته شده از آن سوی مرزها سعی کردند بر امواج این حرکت سوار شوند.  افرادی مانند ترامپ، وزارت خارجه آمریکا و یا کشور های عربی  می خواهند از این نمد برای خودشان کلاهی بدوزند، اما باید بدانند به نتیجه نمی رسند و مردم ایران به آنها اعتماد ندارند.

 اعتراضات اجتماعی و اقتصادی است

وی گفت: همه قبول دارند که نارضایتی هایی از سوی مردم وجود دارد که مسئولان کشور با بررسی دقیق این مسائل و حرکت ها، آنها را ریشه یابی می کنند و در بُعد اقتصادی و اجتماعی به رفع آنها می پردازند، ولی من اطمینان دارم که ماهیت این حرکت ها و اعتراضات، سیاسی نیست؛ تجربه این گونه تجمع و اعتراضات در گذشته هم وجود داشته که با بررسی های انجام شده دیده شد، اکثر آنها جنبه اجتماعی و به نوعی فرهنگی داشته اند و در حال حاضر نیز به نظر می رسد این اعتراضات و تجمعات اجتماعی و اقتصادی است.

استاندار اسبق اصفهان افزود: مسئولان مربوطه، نهاد های مدنی و اساتید جامعه شناسی و اقتصاد باید کمک کنند تا با تجزیه و تحلیل و ریشه یابی این مسائل، راه حل مناسبی ارایه دهند و همه دست در دست هم کشور را به سمت آرامش سوق دهیم تا این نارضایاتی و نگرانی ها بر طرف شود.

استاندار اسبق اصفهان افزود: در نیمه دهه هشتاد در اصفهان نیز با این گونه پدیده ها مانند مسائل صنفی معلمان و صندوق های قرض الحسنه مواجه شده بودیم که خوشبختانه بخش زیادی از مطالبات معلمان پرداخته و یا مسائل مربوط به صندوق های قرض الحسنه که تجربه آن بازهم تکرار شده و ناآرامی هایی در پی داشته، با همکاری همه دستگاه های امنیتی، قضایی و نظامی و ... ساماندهی شد. در آن زمان نیز اگر دستگاه های مربوطه با مدیریت استان همکاری نمی کردند، قضیه به ماجرای خسارت باری تبدیل می شد؛  اما در آن زمان وطبق تجربه های اغتشاشات سال ۸۲، دریافتیم که اکثر اعتراضات ریشه اجتماعی دارد و به دلیل اینکه شادی ها زمینه بروز پیدا نمی کرد، ما این ناآرامی ها را در شب های نیمه شعبان هم در اصفهان شاهد بودیم؛ بنابراین ریشه اکثر اینگونه مسائل را اجتماعی و تا حدودی اقتصادی می دانیم و گروه های خارج از کشور محرک آن هستند نه عامل آن.

کد خبر 333545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.