اصفهان، میزبان نخستین جشنواره تئاتر روح‌الله در بهمن ماه

مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: نخستین جشنواره تئاتر روح‌الله از یک تا ششم بهمن ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نشست خبری جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله با حضور حجت الاسلام عباس کمساری، رئیس موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، محمد رضا رفیعی، دبیر هنری جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله، مجید استکی دبیر اجرایی این جشنواره و جمعی از خبرنگاران -یکشنبه- ۱۰ دی ماه در نگارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) سخن خود را با شرح خلاصه ای از فعالیت های این موسسه آغاز کرد و گفت: در آستانۀ چهلمین سالگرد انقلاب شکوه‌مند اسلامی، موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام نیز مثل دیگر نهادها برنامه هایی را تدارک دیده است. عملکرد این موسسه در سال جاری مطلوب بود و توانستیم در اردیبهشت ماه نخستین جشنوارۀ داستان و در شهریور ماه مسابقۀ عکس روح الله را برگزار کنیم.

حجت الاسلام کمساری ادامه داد: اختتامیۀ پانزدهمین جشنوارۀ شعر مهر بهمن نیز مصادف با میلاد فاطمه زهرا(س) و میلاد امام خمینی(ره) برگزار می شود و نخستین جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله، چهارمین جشنواره ای است که این موسسه متولی برگزاری آن است.

وی افزود: نگارستان امام خمینی(ره) به عنوان یکی از مراکز فرهنگی هنری فعال شهر اصفهان مطرح است و هر روز هفتۀ آن مختص اجرای یک برنامۀ فرهنگی است. در بحث آموزش نیز موفق شده ایم ۲۰ هزار نفر را در سامانۀ مجازی این موسسه با وصیت‌نامۀ امام خمینی آشنا کنیم و تاکنون نزدیک به هفت هزار صفحه مباحث پژوهشی در این زمینه تولید شده است. ضمن اینکه برای افراد شرکت کننده در این دورۀ مجازی گواهینامه ای صادر کرده ایم که برای کارمندان حکم آموزش ضمن خدمت و برای دانشجویان حکم یک واحد درسی طی شده را دارد.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به برگزاری نخستین جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله گفت: علت کلید خوردن این جشنواره در اصفهان این است که هنر تئاتر در این شهر ریشه دارد و مکتب اصفهان در تئاتر مکتبی شناخته شده است. سعی موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی بر این است که سال های بعد این جشنواره را در سطح ملی و بین المللی برگزار کند.

وی یادآور شد: جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله در دو بخش تئاتر (صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه خوانی) و نمایشنامه نویسی فعالیت دارد که بخش تئاتر آن به دلیل محدودیت های سالن و ...به صورت استانی و بخش نمایشنامه نویسی به صورت کشوری برگزار می شود.

مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی درباره هدف برگزاری این جشنواره گفت: همۀ آن ها که دل در گرو نظام دارند می‌دانند که راه برون رفت از مشکلات رجوع به گفتمان و اندیشۀ امام است. اگر مسئولان و مردم به این اندیشه ها توجه داشته باشند بسیاری از معضلات کشور حل خواهد شد. راه های آشنایی با این اندیشه ها بسیار است اما ما زبان هنر را برای انتقال این مفاهیم برگزیده ایم و از تئاتر که در عرصۀ هنر جایگاه ویژه ای دارد مدد جسته ایم.

وی همچنین اظهار کرد: هنرمندان پیشنهاد برگزاری این جشنواره را دادند و از آن استقبال کردیم. در فراخوان جشنواره نیز بر این مسئله تاکید داشتیم که موضوع آثار بر مبنای گفتمان امام (ره) باشد نه توصیف صرف، چرا که بخش مغفول حضرت امام اندیشه و گفتمان ایشان است، لذا در پنج کارگاه توجیهی و آموزشی که در هفته های گذشته با حضور اساتید این رشته برگزار شد بر توجه به این مسئله اصرار داشتیم.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به هزینۀ برگزاری جشنواره گفت: ردیف بودجۀ مشخصی برای برگزاری جشنواره به موسسۀ تنظیم و نشر تخصیص داده نشده و وظیفه ای نیز در این باره به ما محول نشده بود. اولویت نخست، مشارکت با دیگر نهادهاست به گونه ای که هر نهاد به سهم خود گوشه ای از کار را بر عهده بگیرد و اعلام می کنم که بحث اقتصاد مقاومتی را در برگزاری جشنواره رعایت کرده ایم و به اصل پرداخته ایم نه حاشیه. در نهایت هزینه ای که برای این جشنواره اختصاص یافته ۶۰ میلیون تومان است.

دبیر هنری جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله نیز با معرفی شورای سیاست‌گزاری جشنواره گفت: هوشنگ جمشیدیان، احمد شاهین فر، ابوالفضل شریفی، مجید بدیع زاده و مرتضی کمساری در این کارگروه فعالیت دارند و خوشبختانه استقبال از جشنواره به حدی بوده که تا کنون دو بار مهلت ارسال آثار به جشنواره را تمدید کرده ایم.
محمدرضا رفیعی تصریح کرد: اگرچه مهلت ارسال آثار تا پایان ۱۰ دی ماه ادامه دارد اما تا کنون ۱۲۰ اثر در بخش نمایشنامه نویسی و ۸۴ اثر در بخش تئاتر داشته ایم که از این میان ۳۶ اثر در بخش خیابانی، ۴۶ اثر در بخش صحنه ای و ۱۵ اثر در بخش نمایشنامه خوانی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
وی افزود: داوران بازبینی جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح الله در بخش صحنه ای متشکل از رضا کشانی، احمد خوانساری، احمد شاهین، جمشید صدری و یک نماینده از موسسه است و در بخش خیابانی نیز احمد رضایی، ابوالفضل شریفی، هوشنگ جمشیدیان، علیرضا بدری و یک نماینده از موسسه حضور دارند.
رفیعی یادآور شد: نمایش های این جشنواره در سه سالن تالار هنر، تالار فرشچیان و نگارستان امام خمینی روی صحنه می رود.

کد خبر 333522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.