خواسته‌ها و نیازهای حوزه زنان فرایندمحور مطرح می‌شود

محمد عیدی در کارگروه مسائل اجتماعی زنان گفت: هدف این کارگروه گذر از تصمیم‌گیری‌های نقطه‌ای و مطرح کردن مسائل زنان در منظومه‌ای از خواسته‌ها و نیازها به گونه‌ای فرایندمحور با شناخت اولویت‌های مبتنی بر درک اصولی نیازهای بانوان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،   رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در کارگروه مسائل اجتماعی زنان که عصر دیروز در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان برگزار شد گفت:با توجه به اینکه زنان ما بیش از نیمی از جمعیت شهر و کشورمان را تشکیل داده‌اند ضمن اینکه نقش بسیار مهمی هم در فرآیند جامعه‌پذیری نیم دیگر که همان مردان هستند دارند بسیار مهم است که بصورت اصولی و دقیق به مسائل آنها پرداخته شود.

محمد عیدی در ادامه افزود: مشکلی در گذشته وجود داشت که هر حوزه‌ای چه حوزه‌های مدنی و چه حوزه های رسمی بصورت مجزا و جزیره‌ای تصمیمات را اتخاذ می‌کردند که این امر بعضا با موازی‌کاری‌های انجام شده فعالیت‌های حوزه‌ها را خنثی می‌کرد.

عیدی با اشاره به اینکه این نهادهای برنامه‌ریز متاسفانه در ارتباط ارگانیک با هم نبودند گفت: قطعا اینگونه مسائل در گذشته بصورت نقطه‌ای دیده می‌شد و با توجه به ماموریتی که شورای شهر در این زمینه به ما دادند و تاکیدات جناب آقای شهردار تصمیم گرفتیم جهت هم‌افزایی نمایندگان تمام ارگان‌هایی که متکفل برنامه‌ریزی در حوزه زنان هستند گام برداریم.

این مقام مسئول در شهرداری اصفهان یادآور شد: از نمایندگان دستگاه‌ها و  همچنین نهادهای مدنی که دغدغه خاصی در این موضوع دارند دعوت شد تا به منظور رسیدن به تصمیمات، نظرات و برنامه‌های واحد دور هم جمع شوند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری با اشاره به اهداف این کارگروه عنوان کرد: موضوع مهمی که در این کارگروه مطرح است اینکه از تصمیم‌گیری‌های نقطه‌ای گذر کنیم و مسائل زنان را در منظومه‌ای از خواسته‌ها و نیازها بگونه‌ای فرایند محور بررسی کنیم و اولویت‌ها هم مبتنی بر شناخت دقیق مسئله و درک اصولی نیازهای بانوان باشد.

 عیدی با اشاره به اینکه کارگروه مسائل اجتماعی زنان را در معاونت فرهنگی شهرداری تشکیل شده و ارگان‌ها و نهادهای مدنی هم از این امر استقبال کردند گفت: در طول دو جلسه این کارگروه فضای مفهومی ایجاد شد که وقتی می‌گوییم مسائل اجتماعی زنان دقیقا بدانیم از چه چیزهایی صحبت می‌کنیم و اولویت‌ها را تشخیص دهیم.

و ی با تاکید بر اینکه طرح‌های مدون و اصولی مبتنی بر کلیه مطالعات صورت گرفته در این اتاق فکرها انجام و سپس برای تصویب تقدیم شورا می‌شود گفت: تلاش ما بر این است که سهم هر کدام از نهادهای رسمی و مدنی را در پیشبرد این برنامه‌ها معین می‌کنیم.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان هم با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان یکی از دغدغه‌های جهانی و ملی است و افراد صاحب‌نظر در بعد بین‌المللی و ملی نسبت به این موضوع توجه دارند گفت: با توجه به مباحث فرهنگی، اسلامی و جایگاه ویژه زنان در این نوع نگاه، اهمیت رسیدگی به موضوع زنان را بیشتر می کند.

مهدویانفر با تاکید بر اینکه یکی از پدیده‌های مطرح در ماههای پایانی سال پدیده بی‌خانمانی زنان است گفت: این پدیده در شهر اصفهان خوشبختانه پدیده شایعی نیست اما لازم است برای پیشگیری و کنترل آن تمهیدات لازم اندیشیده شود به همین جهت با محوریت شورای اسلامی شهر و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کارگروهی با عنوان مسائل اجتماعی زنان شهر اصفهان برای اولین بار تشکیل شده است.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در ادامه عنوان کرد: این کارگروه در دو جلسه طی شده به بررسی تجربیات و نظریات کشورهای مختلف و رویکردهای مختلف توانمندسازی زنان همچنین ساماندهی زنان آسیب‌دیده در آن مطرح شده است.

مهدویانفر با اشاره به تشکیل دو اتاق فکر در ذیل کارگروه گفت: یکی از این اتاق فکرها در حوزه مباحث پیشگیری به ایراد طرح و دومین اتاق فکر به بحث ساماندهی و خدمات اجتماعی می‌پردازند. که نقطه قوت این کارگروه  پرداختن موازی و همزمان به دو مقوله پیشگیری و خدمات اجتماعی و ساماندهی است.

وی در خاتمه عنوان کرد: اعضای این کارگروه از دو بخش حقیقی و حقوقی تشکیل شده است که در بخش حقوقی سعی شده که از اعضای شورای شهر، معاون محترم شهردار و کارشناسان خبره حوزه اجتماعی شهرداری استفاده شود و در بخش حقیقی هم از صاحب‌نظران دانشگاهی، مدیران سمن‌های فعال حوزه زنان و خبرگان مسائل اجتماعی زنان استفاده شده است.

مرتضی پدریان آسیب‌شناس اجتماعی یکی از اعضای کارگروه مسائل اجتماعی زنان هم به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به اینکه ما به لحاظ مبانی نظری و تئوری‌ها چندان کمبودی نداریم به نظر می‌رسد این کارگروه دو هدف عمده با عنوان بومی‌سازی نظریات مطرح شده و عملیاتی کردن این نظریات را باید در دستور کار خود قرار دهد و به نظر می‌رسد باید از حوزه نظریه این موضوعات را خارج کند و به بحث اجرایی کردن بپردازد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در حوزه زنان آسیب‌دیده باید نهادها و سمن‌های مردمی را برای عده‌ای از این زنان که خواستار کمک و درمان هستند مهیا کنیم تا به درمان خود اقدام کنند و قطعا ما در اصفهان گروه‌هایی را داریم که در رابطه با زنان آسیب‌دیده در حال فعالیت هستند و باید این نهادها را به لحاظ علمی، حمایتی و نظارتی هدایت کنیم که قطعا این هدایت آمرانه و ناهیانه نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تا به این ساعت هیچ‌کدام از تحصیل‌کردگان دانشگاهی شاید به اندازه یک بهبودیافته برای درمان اعتیاد موثر نبوده‌اند خاطرنشان کرد: فرد بهبودیافته مصرف‌کننده‌ای بوده که خودش به درمان رسیده و تمام مراحل اعتیاد و درمان را با تمام وجود خود حس کرده و قبل از اینکه این موضوع ساختار علمی داشته باشد ساختار تجربی ارزشمندی دارد.

این استاد دانشگاه‌های اصفهان همچنین عنوان کرد: ما نیازمند شناسایی زنان آسیب‌دیده و البته سمن‌های فعال در این زمینه هستیم که بصورت علمی، هدایتی و حمایتگرانه عمل کنیم نه آمرانه که اگر کارگروه بر اساس دیدگاه‌های بین‌المللی مانند پیشنهادات یونسکو برای توانمندسازی زنان یا پیشنهادات پکن ۱۹۹۵ یا تعاریف دیگر که در حوزه‌های توانمندسازی زنان وجود دارد با بومی‌سازی آنها قطعا می‌تواند در زمینه ساماندهی زنان آسیب‌دیده و توانمند کردن عموم زنان موثر باشد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه توانمندسازی زنان به هیچ‌وجه در مورد زنان آسیب‌دیده نیست گفت: موضوع توانمندسازی مختص عموم زنان جامعه است زنانی که به تمام حقوق خود اعم از حقوق سیاسی شهروندی و اجتماعی خود نسبت به مردان از برابری برخوردار نیستند.

پدریان با مطرح کردن ۳ دیدگاه علمی در مورد زنان گفت: در این بحث ۳ دیدگاه علمی اعم از دیدگاه حاشیه‌ای، دیدگاه ادغام و دیدگاه جدا افتادگی یا بهره‌کشی مطرح است.

وی در تشریح دیدگاه‌های مطرح شده تصریح کرد: دیدگاه حاشیه‌ای بحثی است که زن را بعنوان جنس دوم مطرح می‌کند، دیدگاه ادغام به این می‌پردازد که زنان مانند مردان از حقوق مشابه برخوردار باشند و نگاه دیدگاه بهره‌کشی این است که از زنان بدلیل اینکه حقوق کمتری می‌گیرند و توقعات و انتظارات کمتری دارند بایداستفاده شود!

لازم به ذکر است در این جلسه کارشناسان، اساتید دانشگاه، نمایندگان سمن‌ها و فعالان حوزه‌های اجتماعی و زنان به بحث و تبادل نظر پرداختند، در پایان دکتر زهرا برومند موسس خیریه سامان‌سرای بانوان مهر به طرح تاسیس این خیریه اشاره و به تفضیل آن را برای کارشناسان مطرح کرد.

کد خبر 332964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.