نظارت‌ مجلس به «نظاره» تبدیل شده است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: در بعضی از حوزه‌ها نظارت‌هایی داریم، که «نظاره» است و نمی توان نام «نظارت» را بر آن‌ها نهاد، یعنی فرد ناظر فقط نگاه می‎کند و ممکن است جزئیات مسائل نیز به اطلاع وی نرسد.

به گزارش ایمنا، محمود صادقی با بیان اینکه عمده نظارت‌های مجلس تبدیل به «نظاره» شده است، نه تحقیق و تفحص ها موثر است نه سوال کردن‌ها اثر می‌گذارد، بیان کرد: اما سطح نظارت شورای نگهبان حداکثری است و بصورت استصوابی انجام می‌شود که در این زمینه باید تناسبی در سطح نظارت‌های مجلس و شورای نگهبان وجود داشته باشد.

شورای نگهبان بر نظارت‌های مجلس تخصیص می‌زند

وی افزود: در قانون اساسی نظارت‌های مجلس مورد تاکید قرار گرفته، ولی مسأله اینجاست که شورای نگهبان بر نظارت‌های مجلس تخصیص می‌زند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اصل هفتاد و ششم قانون اساسی آمده است که مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد، گفت: اما شورای نگهبان این اصل را چنین تفسیر کرده که مجلس نمی‌تواند در خصوص امور مربوط به شورای نگهبان، مجلس خبرگان و نهادهای تابع رهبری تحقیق و تفحص کند و این به معنای کاهش اختیارات مجلس است.

صادقی افزود: اگر قرار است مجلس نظارتی داشته باشد، باید به صورت جدی، موثر و کارآمد انجام شود. شورای نگهبان ۲ نوع نظارت دارد که شامل نظارت بر انتخابات و نظارت قانونی بر مجلس شورای اسلامی می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: به اصل نظارت شورای نگهبان کاملا اعتقاد دارم و فلسفه هر ۲ نظارت متقن، محکم و پذیرفته شده است، زیرا جزئی از نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و جزء مطالبات تاریخی مردم ایران بوده است.

نظر شهید بهشتی در خصوص علت نظارت شورای نگهبان

وی ادامه داد: همانطور که شهید بهشتی و دیگران در مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی توضیح داده‌اند، علت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات این بوده است که مجلسی فرمایشی مانند زمان طاغوت شکل نگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من معتقدم شورای نگهبان در عملکرد خوب یا بد مجلس شورای اسلامی سهیم است، بیان کرد: شورای نگهبان بر فرایند انتخابات نقش دارد و بعد از تشکیل مجلس نیز بر مصوبات مجلس نظارت قانونی دارد که من همانطور که گفتم مخالف این نظارت‌‎ها نیستم زیرا این نظارت‌ها از جمله آرمان‌های مردم بوده است.

وی افزود: در مشروطه نیز یکی از آرمان‌ها این بود که بر مصوبات مجلس نظارت شرعی وجود داشته باشد و مجتهدین تراز اول بر مصوبات مجلس نظارت داشته‌اند و مرحوم مدرس نیز یکی از آن‌ها بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی اعلام می‌شود، بعنوان یک حقوقدان می‌گویم سمعتا و طاعتا چون تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است ولی می‌توانم از آن انتقاد کنم.

 عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: این تفسیر شورای نگهبان به بقول علما «تفسیر بما لایرضی صاحبه» است، یعنی خود قانون اساسی و واضعان آن از این تفسیر راضی نیستند یعنی با روح قانون اساسی سازگاری ندارد، زیرا قانون اساسی خواسته که مجلس ناظر باشد و تحقیق و تفحص کند. مجلس در تکوین و سیر زندگی خود با شواری نگهبان عجین شده و این ۲ نهاد همراه هم هستند.

منبع: خانه ملت

کد خبر 332901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.