دولت دوازدهم هنوز در ابتدای کار است

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان با بیان اینکه قضاوت درباره عملکرد دولت دوازدهم زود است، گفت: دولت عزم جدی برای رفع مشکلات اقتصادی ندارد و یا نمی تواند این مشکلات را رفع کند و این امر برای مردم که روی مسائل معیشتی حساس هستند، قابل قبول نیست و انتقاد آنها را برانگیخته است.

رسول حامدیان با اشاره به طرح برخی از انتقادات از عملکرد دولت روحانی، به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر من این وضعیت قابل پیش بینی بود، چون دولت نتوانسته قولهای خود را عملیاتی کند و در مباحث اقتصادی هم توفیق چندانی نداشته است. روحانی در مقابله با رکود و ایجاد اشتغال موفق نبوده و این امر خود را در بودجه ۱۳۹۷ نیز نشان داده است. بنابراین بالا گرفتن انتقادات، امری طبیعی و حاصل عملکرد خود دولت است که عزم جدی برای حل مشکلات اقتصادی ندارد و یا نمی تواند این مشکلات را حل کند.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان با اشاره به واقعی بودن این انتقادات افزود: مردم روی مسائل معیشتی حساس هستند، به ویژه طبقات پایین جامعه مسائل اقتصادی را رصد می کنند. بنابراین انتقادات مطرح شده از بطن جامعه برخاسته است؛ هر چند برخی ها هم به دلیل منافع سیاسی به نقد دولت می پردازند.

وی گفت: البته با وجود گذشت تنها پنج ماه از عمر دولت دوازدهم زود است که به قضاوت درباره عملکرد این دولت بپردازیم. دولت دوازدهم هنوز در ابتدای کار است ولی اگر روحانی در این دوره هم بخواهد همان رویه سابق را در حوزه اقتصادی در پیش بگیرد، این روش جواب نمی دهد.

حامدیان تصریح کرد: واقعیت این است که دولت روحانی از ابتدا تمام هم و غم خود را معطوف به بحث برجام و مذاکره با آمریکا کرد و به اصطلاح همه تخم مرغهایش را در سبد برجام گذاشت. این در حالی است که از سوی رهبر انقلاب مکرر توصیه می شد که مذاکره ایرادی ندارد، اما متکی به برجام نباشید. با این حال روحانی همه آمال و آرزوهای خود را به برجام گره زد و وقتی این آمال و آرزوها فروریخت، دولت در فضایی واقع شد که آنچه وابسته به غرب بود، مثل گشایش در فعالیتهای بانکی، آزاد شدن نرخ ارز، سرمایه گذاری خارجی و... از بین رفته است.

وی افزود: در این شرایط دولت اگر می خواهد کار جدی انجام دهد باید به سمت توصیه رهبر انقلاب بازگردد که همان «اقتصاد مقاومتی» است. بنابراین در مقطع کنونی، دولت از غرب مأیوس شده، اما کاری برای اقتصاد مقاومتی نکرده است و اگر این روند ادامه یابد، افق روشنی پیش روی دولت قرار ندارد.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان مهمترین نقطه ضعف دولت روحانی را در حوزه اقتصادی دانست و گفت: روحانی به طور منسجم پیگیر حل مسائلی مثل خروج از رکود، ایجاد اشتغال و تکیه بر توانمندی ها و فناوری های داخلی نبود و این امر مورد توجه مردم هم قرار گرفته است.

وی افزود: با این حال دولت روحانی نقاط قوتی هم دارد، «قانون گرایی» یکی از این نقاط قوت است؛ بدین معنی که در دولتهای یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت قبل، پایبندی به قانون بیشتر است. «آرامش در کشور» و «دوری از تنشهای سیاسی» هم از دیگر نقاط قوت دولت روحانی است که در دوره دولت احمدی نژاد و همچنین دولت دوم خرداد وجود نداشت. با این حال این نقاط قوت زمانی خود را نشان می دهد که دولت بتواند مسائل معیشتی مردم را رفع کند و مردم احساس کنند دولت می تواند گرهی از مشکلات آنها باز کند.

کد خبر 332710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.