مزایا و معایب حذف کنکور از نگاه یک کارشناس

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: حذف کنکور در رشته‌هایی که متقاضی کمی دارند یک گام رو به جلو است که با حل معضل اشتغال جوانان در سطح کلان می‌توانیم کنکور را در تمام رشته ها حذف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمزمه حذف کنکور موضوع جدیدی در کشور نیست؛ نخستین بار در سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی قانونی برای حذف کنکور تصویب کرد که به موجب آن قرار شد، کنکور در سال ۱۳۹۰ به تدریج حذف و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود، اما این قانون، سال ۹۲ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح شد. این روزها یکی از مباحث داغ کشور مربوط به موضوع حذف کنکور است. موضوعی که هر از چندگاهی در رسانه‌ها پررنگ می‌شود، افکار عمومی، خانواده‌ها و دانش آموزان را نگران می‌کند، مسئولان در موردش صحبت می‌کنند و دوباره موضوع حل نشده باقی می‌ماند.

حذف کنکور در پی سخنان یک ماه پیش علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی که گفته بود اگر سازمان‌ سنجش منحل شود، کنکور هم حذف می‌شود، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. بعد از آن منصور غلامی، وزیر علوم در واکنش به سخنان رییس مجلس درباره حذف کنکور خبر از در دستور کار بودن این طرح داد و گفت:  برای حذف کنکور باید الگوی جدید پذیرش در دانشگاه‌ها تعریف شود. دکتر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش کشور نیز در این باره از توافق به حذف کنکور صحبت کرد و گفت: کنکور در رشته‌های پرمتقاضی حذف نمی‌شود.

اما معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره موضوع حذف کنکور به خبرنگار ایمنا گفت: حذف کنکور در رشته‌های بدون داوطلب که ورودی و خروجی متناسب ندارد، اشکالی ایجاد نمی کند، اما در رشته‌های پرمتقاضی، حذف کنکور امکان انتخاب دانشجوی برتر را می‌گیرد. در واقع در رشته‌های بدون داوطلب، برداشتن کنکور گام رو به جلو محسوب می شود، اما در رشته‌های دارای داوطلب و پرمتقاضی این کار منطقی نیست، برای مثال در رشته‌های پزشکی یا حقوق امکان پذیر نیست.

مهران هودجی در پاسخ به اینکه بهترین راهکار در این مورد چیست، تصریح کرد: واحدهای دانشگاهی باید با توجه به پتانسیل خود و بررسی تعداد متقاضیان، رشته‌های مختلف خود را بررسی کنند و رشته هایی را که تقاضای چندانی ندارند اعلام کنند.

وی با بیان اینکه اگر راهکاری برای اشتغال همه دانشجویان در جامعه فراهم باشد، مشکل رشته‌های بدون متقاضی حل می شود، خاطر نشان کرد: در تصمیمات کلی در سطح کلان باید ابتدا معضل بیکاری جوانان در تمام رشته‌ها حل شود تا توزیع متناسب دانشجو در همه رشته‌ها یکسان شود.

کارشناس آموزش آینده شغلی را شرط پرمتقاضی بودن برخی رشته‌ها عنوان کرد و افزود: علت افزایش و نبود تقاضا در مورد رشته های تحصیلی، شغلی است که فرد فارغ التحصیل به دنبال آن است. در حال حاضر رشته‌های پرمتقاضی رشته‌هایی است که آینده شغلی بالایی دارد. اگر بتوانیم آینده شغلی را در تمام رشته ها ایجاد کنیم، قطعا به توزیع درستی می‌رسیم  و تمرکز گرایی در برخی رشته‌ها برطرف می شود که در این حالت  فرد بر اساس علاقه انتخاب رشته می کند و می شود آزمون کنکور را برداشت.

هودجی ادامه داد: با توجه به شرایط شغلی رشته‌های مختلف مانند برخی رشته‌های کشاورزی و علوم انسانی که آینده شغلی مشخصی ندارند، تراکم روی برخی رشته ها زیاد است. ازجمله رشته‌های حقوق، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که نمی‌توان موضوع حذف کنکور برای این رشته ها را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تعدادی رشته در سطح کارشناسی بدون کنکور برگزار می‌شود، گفت: از سه سال پیش تاکنون برخی رشته‌ها از جمله تربیت بدنی، روانشاسی، علوم تربیتی، زمین شناسی، ریاضی و برخی رشته‌های  کشاورزی به صورت بدون آزمون کنکور دانشجو می‌پذیرد. اما در ۴۵ رشته دیگر و مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان بر اساس آزمون پذیرفته می شوند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه طی این سه سال تغییری در تعداد جذب دانشجویان از طریق فرآیند بدون کنکور در دانشگاه واحد اصفهان مشخص نشده است، افزود: به لحاظ اینکه در مرکز استان هستیم، تغییری در افزایش و یا کاهش دانشجو در طی این چند سال مشاهده نشده است، اما در واحدهای دورتر تعداد دانشجویان نسبت به سال‌های قبل به دلیل کمبود شغل و تمایل کمتر دانش آموزان به ادامه تحصیل و همچنین توسعه بی‌رویه دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی، کاهش تعداد دانشجو وجود داشته است.

هودجی تاکید کرد: در واحد اصفهان به لحاظ اینکه دانشگاه مرکز استان است و متقاضی بالایی دارد، برگزاری کنکور امکان انتخاب دانشجوی برتر را مقدور می‌سازد.

کد خبر 332686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.