آلایندگی تصفیه خانه اصفهان کنترل شود

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: با پیشرفت تکنولوژی شاهد رشد و تنوع آلاینده‌های زیست محیطی در حد نانو ذرات هستیم که به طور مستقیم بر روی بافت‌های بدن تأثیر می گذارد به همین دلیل ضرورت اجرای طرح جامع کنترل آلاینده های هوا به خوبی احساس می شود.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا طلایی امروز (سه شنبه)،  در نشست تخصصی تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی و تهیه سیاهه آلاینده‌های گازی کلانشهر اصفهان که در کتابخانه مرکزی برگزار شد، اظهارکرد: طرح جامع کنترل آلاینده‌های هوا با هدف توسعه پایدار، افزایش رفاه اجتماعی و جلوگیری از ضررهای عظیم اقتصادی برنامه ریزی شده است، هدف از ارائه این طرح، ایجاد سیستمی است که ضمن حفظ کیفیت شاخص‌های آب و هوایی به اقتصاد شهری آسیب نزند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا، ۲۳ تریلیون تومان برای کلانشهرهای کشور هزینه داشته است، ادامه داد: اکوسیستم اجزایی بهم پیوسته دارد که اگر انسان‌ها به آن دست اندازی کنند، محیط زیست نمی تواند به حالت اولیه خود بازگردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تغییرات آب و هوایی در کشور را جدی خواند و گفت: اگر بخواهیم راه حل مناسبی در این مسیر ارائه دهیم باید لیستی از تمامی راهکارها را به همراه میزان اثربخشی و هزینه کردها تهیه  و گزیده آن را انتخاب کنیم.

طلایی افزود: مرحله اول طرح جامع کنترل آلاینده های هوا دستیابی به سیاهه انتشار آلاینده ها و  مرحله دوم مشخص کردن توزیع غلظت سطحی آلاینده هاست تا ببینیم چگونه و به چه شکل می توان این منابع آلاینده را محدود کرد.

 این استاد دانشگاه اصفهان، ایجاد مکانسیم های اقتصادی و نگارش برنامه راهبری برای اجرای این طرح را ضروری دانست و گفت: منابع آلوده کننده هوا به دو دسته منابع ثابت همچون صنایع و منابع متحرک مثل خودروها تقسیم بندی می شود که بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، ۸۰ درصد منابع انتشار آلایندگی مربوط به خودروهاست.

وی ادامه داد: منابع متحرک آلاینده هوا یعنی خودروها به دلیل احتراق سوخت تولید آلودگی می‌کنند البته میزان این آلودگی به نوع سوخت و نوع ساخت خودرو بستگی دارد.

طلایی به صنایع آلاینده اشاره کرد و گفت: انتشار آلاینده‌ها از سوی صنایع به معنای تأثیرگذاری مستقیم آنها بر روی محیط نیست بلکه به عوامل مختلفی همچون جهت وزش باد و ارتفاع دودکش‌های آنها نیز بستگی دارد.

وی با بیان اینکه برای تعیین سیاهه انتشار آلاینده های گازی اصفهان مطابق با استانداردهای اروپا عمل کرده ایم، گفت: خوداظهاری‌های صنایع در ارتباط با میزان آلایندگی‌شان نیز وجود دارد که به تعیین این سیاهه انتشار کمک شایانی می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره انجام محاسبات فنی در منابع مختلف آلایندگی یادآور شد: حمل و نقل هوایی، ساخت و سازها، منابع کشاورزی و حمل و نقل ریلی از جمله مراکزی بوده که در تعیین سیاهه آلودگی هوا مورد توجه بوده است، در همین راستا با وجود اینکه سیستم ریلی و هوایی اصفهان نسبت به شهرهای دنیا چندان فعال نیست اما تأثیر زیادی در آلودگی هوا دارد.

طلایی به دیگر منابع آلاینده شهر اشاره و تصریح کرد: گستردگی منازل مسکونی، نرخ بالای مصرف گاز شهری و کنترل ضعیف بر روی آنها از جمله منابع مهم آلودگی به شمار می رود زیرا در برخی موارد میزان منواکسید کربن تولید شده در منازل بیش از فضای بیرون است.

وی ادامه داد: منابع خانگی در نمودار مصرف گاز شهری در رتبه اول هستند چراکه کنترلی بر روی فرآیند احتراق در خانه ها وجود ندارد، پس از منازل مسکونی، منابع تجاری و عمومی در رتبه دوم و منابع صنعتی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.  

وی اضافه کرد: تصفیه خانه اصفهان بیشترین میزان ترکیبات آلی را تولید می‌کند اما با توجه به اینکه همواره در شهر به آب نیاز داریم نمی توان این تصفیه‌خانه را تعطیل کرد بلکه باید میزان آلایندگی آن را مدیریت کنیم.

این استاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد رشد و تنوع آلاینده های زیست محیطی در حد نانوذرات هستیم که به طور مستقیم وارد خون شده و بر روی بافت‌های بدن تأثیر می گذارد به همین دلیل ضرورت اجرای طرح جامع کنترل آلاینده های هوا به خوبی در شهر احساس می شود.  

کد خبر 332622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.