اصفهان شهری عدالت محور می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: طبق سند راهبردی مناسب سازی شهر، اصفهان باید در آینده‌ای نزدیک به شهری باکیفیت، عدالت محور و تابع قوانین محیط زیست تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد شاهیوندی، امروز (سه‌شنبه) در نشست ارائه سند راهبردی مناسب سازی فضاهای شهری اظهارکرد: امروزه همه بر اصل تساوی حقوق معلولان تاکید دارند و معتقد هستند نباید معلولیت مانع حضور افراد در جامعه شود.

وی به دلایل عدم حضور معلولان در شهر اشاره کرد و افزود: موانع کالبدی در فضای شهری یکی از عمده‌ترین عوامل انزوای معلولان، جانبازان و کودکان است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان که در سال ۱۳۳۸ به تصویب رسیده است، گفت: متاسفانه این قانون در طی این سالها به خوبی اجرا نشده این در حالی است که حدود چهار درصد جمعیت شهر را کودکان و هفت و نیم درصد جمعیت را سالمندان تشکیل داده اند و بر اساس چشم انداز ۱۴۳۰ جمعیت سالمندان به ۲۱ درصد می رسد بنابراین اقدام راهبردی برای دسترسی این قشر به فضای شهر ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های مناسب سازی شهر به صورت مقطعی اجرا شده است، افزود: لازم است اقدامات مناسب سازی به صورت هدفمند در شهر اجرایی شود البته با توجه به اینکه شهر اصفهان در بسیاری از شاخص های اقتصادی و اجتماعی دارای رتبه اول و دوم در کشور است، اقدامات خوبی در زمینه مناسب سازی انجام شده است.

شاهیوندی عنوان کرد: از نظر تصویب قوانین برای معلولان مشکلی نداریم اما برنامه جامعی برای اجرای این قوانین وجود ندارد بر همین اساس برای تدوین برنامه جامع معلولان، همه کشورها را از جمله آمریکا، آلمان، انگلستان، آمریکا، ژاپن و ترکیه را مورد مطالعه قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در آمریکا ضوابط ADA وجود دارد که به دنبال آن مسکن‌های ویلایی و جنبش‌های اجتماعی برای معلولان در این کشور ایجاد شده است، در آلمان نیز برنامه جامعی وجود دارد که دولت را متعهد به ایجاد ساختمان‌های بدون مانع و روان سازی حمل و نقل عمومی کرده است و با ایجاد پایگاه داده رایگان در برلین برای معلولان برنده جایزه جهانی مناسب سازی شهری شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان اضافه کرد: در کشور ژاپن نیز معلولان به جاذبه های تاریخی دسترسی دارند، ترکیه هم برنامه ای را تنظیم کرده تا برای گروه‌های کم توان اشتغال ایجاد شود که نمونه آن ایجاد رستورانی با مدیریت افراد کم توان ذهنی است، همچنین در ایران برای نمونه محور خیابان آزادی تهران و پارک جانبازان شهر ری به خوبی مناسب سازی شده است.

شاهیوندی از ایجاد سند چشم انداز مناسب سازی شهر اصفهان برای گروه‌های خاص طبق شاخص‌های مختلف شهری خبرداد و عنوان کرد: برای تدوین این سند استراتژی های ۱۴۱۴، برنامه اصفهان ۹۵ و طرح تفصیلی اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته و مصاحبه هایی با معاونت ها و شهرداری های مناطق ۱۵ گانه و افراد ناتوان انجام شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان اظهارکرد: برای مناسب سازی هر محور شهری به مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است، به همین دلیل ناچار شدیم بین ۳۵ تا ۴۰ محور شهری را برای اجرای برنامه مناسب سازی انتخاب کنیم، به همین منظور در این سند برآوردهای مالی محورهای مختلف مناطق ۱۵گانه شهری تعیین و پروژه هایی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعریف شده است.

 وی با تاکید بر در نظر گرفتن تجارب جهانی، عملکرد کشورهای مختلف و طرح های فرادست، گفت: با توجه به نیازسنجی از همه افراد جامعه  اصفهان باید در آینده‌ای نزدیک به شهری باکیفیت، عدالت محور و تابع قوانین محیط زیست تبدیل شود.

کد خبر 332614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.