در حال حاضر چیزی به نام رهبری سیاسی جهان اسلام نداریم

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در وضعیت کنونی چیزی به نام رهبری جهان اسلام نداریم چرا که متاسفانه در حال حاضر گارد هایی در جهان اسلام بوجود آمده و کشوری که بتواند با همه کشور های جهان اسلام هماهنگ کار کند، وجود ندارد.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- ریحانه شهبازی: در روزهای گذشته تصمیم ترامپ  برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت این کشور به قدس موجی از اعتراضات و خشم کشور های جهان بویژه کشورهای اسلامی را به راه انداخت. بسیاری از رهبران سیاسی جهان و سازمان های بین المللی، ضمن نکوهش این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا آن را مانع روند سازش عنوان کردند و از همه کشورهای اسلامی و صلح دوست جهان خواستند متحد و یکصدا در برابر این حرکت بی ثبات کننده و غیرقانونی واشنگتن، بایستند.

واکنش سران کشورهای اسلامی به تصمیم ترامپ

در همین رابطه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار سران سه قوه، جمعی از مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، فرمودند: اینکه آن‌ها [دشمنان] ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آن‌هاسترهبر انقلاب در بخشی از بیانات شان، ادعای دشمنان اسلام درباره‌ اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آن‌ها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست‌ها با این کار ضربه‌ بزرگ‌تری می‌خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد.

همچنین رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، بلافاصله پس از اعلام تصمیم ترامپ، در یک تماسی تلفنی، قدس شریف را بخش لاینفک فلسطین دانستند و با نکوهش شدید تصمیم آمریکا، از همه کشورهای اسلامی و صلح دوست جهان خواستند متحد و یکصدا در برابر این حرکت بی ثبات کننده و غیرقانونی واشنگتن، بایستند.

حسن روحانی در این تماس تلفنی با اشاره به پیشنهاد «رجب طیب اردوغان» برای تشکیل نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول و دعوت از وی برای شرکت در این نشست، افزود: ما معتقدیم در شرایط کنونی همه کشورهای اسلامی باید متحد و یکصدا در برابر این تصمیم نادرست، غیرقانونی، تحریک آمیز و بسیار خطرناک آمریکا، اقدامی جدی انجام دهند.

روحانی با قدردانی از تماس تلفنی رییس جمهوری ترکیه، تصریح کرد: امروز یکی از اولویت های جهان اسلام، مساله فلسطین، قدس و مقابله با اقدامات نادرست رژیم صهیونیستی است؛ ما همه کشورهای اسلامی و صلح دوست جهان را دعوت می کنیم تا در برابر این اقدامات غیرقانونی، ایستادگی کنند.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی از دیگر سران کشورهای اسلامی بود که البته پیش از اعلام تصمیم ترامپ، زمانی که رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با او، در مورد تمایل خود برای انتقال سفارتخانه آمریکا در اسرائیل از تل آویو به بیت المقدس صحبت کرد، به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که انتقال سفارتخانه ایالات متحده به بیت المقدس پیش از دسترسی فلسطینی ها و اسرائیلی ها به «صلح دائمی»، «احساسات مسلمانان را شعله ور خواهد کرد». پس از آن که ترامپ به سخنان پادشاه عربستان وقعی ننهاد و تصمیم خود مبنی بر انتقالربیت المقدس را اعلام کرد نیز وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا پیرامون قدس اشغالی، گفت: از دولت آمریکا می خواهیم از تصمیم خود درباره قدس صرف نظر کند.

با چنین موضع گیری های ضعیف و منفعلانه ای باید گفت، رجب طیب اردوغان جزو معدود سران کشورهای اسلامی بود که در کنار جمهوری اسلامی ایران، موضعی قاطعانه در برابر تصمیم ترامپ اتخاذ کرد. او حتی ساعاتی قبل از اعلام تصمیم ترامپ اعلام کرد در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بیت المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کند، ترکیه همه کشورهای اسلامی را برای شرکت در اجلاسی فوق العاده فرا خواهد خواند و همه کشورهای اسلامی روابط خود را با اسرائیل قطع خواهند کرد. حال او به وعده خود عمل کرده و قرار است امروز چهارشنبه ۲۲ آذر، سران و مسئولان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور در یک اجلاس فوق‌العاده در استانبول، مسائل اخیر منطقه به ویژه مسئله قدس را مورد بررسی قرار می‌دهند. در این اجلاس چالش‌های ایجاد شده پس از به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا بررسی خواهد شد.

سکوت برخی سران اسلامی به موضع خیانت بار یا تبانی آنها با دشمن باز می گردد

در چنین وضعیتی، نحوه واکنش دولتها و ملتهای اسلامی مختلف در قبال تصمیم دولت آمریکا برای «اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل» و وضعیت کنونی جهان اسلام و رهبری سیاسی آن ، از مسائل مهم و اساسی کشورهای اسلامی است. در همین زمینه،حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: واکنش جهان اسلام در سطح مردم در مقایسه با دولت ها بسیار متفاوت بود؛ به صورتی که در سطح مردمی، اکثر جوامع اسلامی به میدان آمدند؛ هر چند در برخی از کشور ها مانند عربستان به دلیل ممنوعیت هایی که درآن وجود دارد،  شاهد چنین اعتراض هایی نبودیم. 

با این حال در سطح دولت های اسلامی، قطعا رفتار و یا واکنش متناسب نبوده و در واقع برخی از کشور ها مانند ایران موضع اصولی و کاملا روشنی اتخاذ کردند؛ اما برخی دیگر همچون کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس و بسیاری دیگر از کشور های عربی سکوت اختیار کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در پی تصمیم ترامپ علیه بیت المقدس یک شکافی بین مردم و نظام ها دیده می شد،گفت:  مردم خیلی محکم تر از نظام ها در واکنش به اظهارات ترامپ دیده شدند؛ در حالی که بسیاری از  نظام ها سکوت کردند و این سکوت هم به موضع خیانت بار یا تبانی آنها با دشمن باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه رهبری جهان اسلام یک موضوع بسیار پیچیده ای است، خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشور ها مانند اردن، واکنش به تصمیم ترامپ به شدت گسترده بوده؛ بطوریکه حتی پادشاه اردن هم اعلام کرده که من به این مردم افتخار می کنم؛ اما سوالی که در ذهن همه نقش می بندد این است که آیا این گستردگی تظاهرات در آنجا بدین معنی است که نظام هم همین موضع را در مقابل دشمن دارد ؟! نظامی که با آمریکا و اسرائیل رابطه دارد وحاضر نشده این ارتباط را قطع کند و یا سفیر آمریکا را احضار کند، باز هم می تواند ادعای حمایت از تظاهرات را داشته باشد.

رفتار اغلب کشورهای اسلامی ظاهری مثبت و باطنی منافقانه دارد

رویوران در ادامه افزود: در واقع باید گفت که برخی از نظام های سیاسی در قضیه انتقال پایتخت اسرائیل ظاهری مثبت گرایانه گرفته اند؛ ولی حاضر نشده اند یک موضع قطعی از خودشان نشان دهند. حتی در ترکیه با اینکه تظاهرات بسیار بالا بود؛ اما باید واقع بینانه دید که اگر واقعا موضع اردوغان در مقابل تصمیم ترامپ این چنین است پس چرا رابطه خود را با اسرائیل قطع نمی کند و یا با محکوم کردن آمریکا همچنان روابط خود را ادامه می دهد و حتی اقدامی برای احضار سفیر آمریکا برای مورد سوال قرار دادن وی نکرده است.  

رویوران در خصوص موضع ایران در مقابل تصمیم ترامپ گفت: ایران موضع کاملا مشخصی دارد؛ زیرا نه رابطه با آمریکا دارد و نه با اسرائیل و برخلاف برخی از کشور ها که منافقانه عمل می کنند، ایران کاملا موضعی قاطع و روشن دارد و به هر حال حضور ایران باعث می شود که تاثیر گذاری آن بر این جوامع اسلامی که اکنون واکنش نشان می دهند، افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است : چیزی به نام رهبری جهان اسلام نداریم و الان متاسفانه نسبت به سال های قبل گارد هایی در جهان اسلام وجود دارد که کشوری که بتواند با همه کشور های جهان اسلام هماهنگ کار کند، وجود ندارد ولی یک موضوع مشترک در رابطه با درک موضوعات سیاسی وجود دارد اما با این وجود هم  این بدین معنی نیست که موضع ایران با ترکیه یا مصر و یا اندوزی مشترک است؛ قطعا ایران موضع متفاوتی دارد و از مقاومت حمایت می کند و به دلیل اینکه از مقاومت حمایت می کند جایگاه متفاوتی هم دارد، ولی در رابطه با جایگاه رهبری جهان اسلام که همهکشورهای اسلامی از آن تبعیت کنند، اکنون چنین چیزی در جهان اسلام دیده نمی شود. 

کد خبر 331812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.