حسن روحانی برای رابطه با عربستان شرط گذاشت

رئیس جمهور کشورمان گفت: اگر عربستان بمباران یمن را قطع کند و دست از التماس برای رابطه با اسرائیل بردارد، ما با این کشور مشکلی نداریم.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که صبح امروز برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شد، در کنار تشریح کلیات بودجه 1397، به موضوعاتی همچون برجام و مسائل منطقه ای هم پرداخت. وی گفت: در این بودجه توجه ویژه به صادرات غیرنفتی شده است و خواهش میکنم توجه کنید چون بودجه ما جدید است . این بودجه ایجاد تحول جدید خواهد کرد. در این زمینه باید اول فضای منطقه را فراهم می کردیم. شما به چه کشورهایی میخواهید صادر کنید؟ چگونه جذب سرمایه کنید؟ همه این ها به تعامل گسترده با جهان نیاز داشت.

رئیس جمهور کشورمان افزود: ما به حول و قوه الهی در یک کار عظیم و بزرگ در سال های اخیر در منطقه امنیت و ثبات را به منطقه بازگرداندیم. دست رزمندگان اسلام و مقاومت را می بوسیم. آنها ،استکبار جهانی و صهیونیست را مایوس کردند. عراق،سوریه و لبنان را امن کردند و انشاءاله در آینده یمن هم امن خواهد شد. من نمیخواهم بگویم همه مشکلات امنیتی حل شده است اما پایه های تروریست فرو ریخته است. امروز باید از نظر سیاسی،‌اقتصادی، فرهنگی و ... در منطقه فعال شویم. پس ما نیاز به یک تحرک برای صادرات داریم. این اشتغال ما از طریق صادرات غیرنفتی انجام میشود.

شروط روحانی: قطع حمله به یمن و قطع رابطه با اسرائیل

روحانی افزود: اگر کشوری در منطقه ما است که متاسفانه زیاد حرف میزند و حرف هایش بی منطق است ما با آن کشور هم مشکل نداریم.عربستان به عنوان کشور همسایه ما بمباران یمن را از فردا قطع کند.اینکه سر تواضع در برابر اسرائیل فرو آورده از این حالت رکوع خارج شود ما از فردا مشکلی با عربستان نداریم. عربستان بمباران یمن را قطع کند و التماس برای رابطه با اسرائیل را قطع کند. همین. ما دو قطع از عربستان میخواهیم و گرنه با عربستان مشکل نداریم. آنها باید آغازگر این کار باشند. بیایند و آغاز کنند. ما پیمان شکن نیستیم ما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم. ما پیمان به سختی میبندیم؛ اما اگر امضا کردیم پای امضایمان می ایستیم و ما به عهدمان عمل میکنیم.به اروپا،‌آمریکا و دیگر کشورها میگوییم تا آنها پای عهد هستند ما پای عهدمان خواهیم ماند. ما آغاز گر نقض برجام نه هستیم،‌نه خواهیم بود. اگر هم آنها بخواهند نقض کنند غصه ای نداریم چون پیش بینی کافی داریم.

رابطه مخفیانه اعراب و اسرائیل

به گزارش ایمنا، تا کنون هیچ یک از کشورهای عربی رابطه خود با رژیم صهیونیستی را رسما اعلام نکرده اند؛ حتی وزیر خارجه عربستان در نشست اخیر گفت‌وگوهای مدیترانه مدعی شد که کشورش هیچ گونه ارتباطی با اسرائیل ندارد و ریاض منتظر روند صلح اعراب با اسرائیلی‌هاست.با این وجود، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی ماه گذشته برای نخستین بار از رابطه مخفیانه تل‌آویو با عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی به‌اصطلاح «میانه‌رو» پرده برداشت.  او که با رادیو ارتش اسرائیل مصاحبه می‌کرد، گفت: «این طرف دیگر [اعراب] است که مایل به پنهان کردن رابطه با ماست. ما مشکلی با علنی کردن نداریم؛ اما به خواسته طرف مقابل احترام می‌گزاریم. هنگامی که روابط در حال گسترش است خواه با عربستان سعودی یا دیگر کشورهای عربی یا کشورهای اسلامی... ما این امر را پنهان نگه می‌داریم».

کد خبر 331462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.