حضور دانشمندان جهان اسلام دراصفهان/جایزه مصطفی(ص)هم‌افزایی علمای جهان اسلام را بدنبال دارد

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان گفت: امروز همزمان با هفته جایزه مصطفی سه برنامه مجزا در دانشگاه اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان با هدف هم افزایی دانشمندان جهان اسلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از ظهر امروز هم اندیشی "چگونه یک شبکه علمی و فناوری بسازیم تا جهانی بهتر داشته باشیم" هم زمان با روز آخر مراسم اهدای جوایز مصطفی (ص) با حضور پروفسور عینی ادریس؛ رییس دانشگاه پوترای مالزی، پروفسور ابوحیف؛ استاد دانشگاه مگ گیل، محمد مفرد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا و محمد پار کر از دانشگاه کیپ تون برگزار شد.
این هم اندیشی با مشارکت بنیاد نخبگان استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات دانشجویی Usern و با حضور چهارتن از دانشمندان برجسته علمی جهان اسلام که از شرکت کنندگان در همایش جایزه علمی مصطفی هستند برگزار شد. 
دکتر شقایش حق جو جوانمرد، رییس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان در حاشیه این همایش گفت: بنیاد مصطفی (ص) با هدف یادآوری جنبه های صلح طلب و دوستدار علم و فناوری پیامبر اسلام  به جهانیان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از برجسته ترین کارهای بنیاد مصطفی (ص) اعطای جایزه علم و فناوری این بنیاد به دانشمدان جهان اسلام است، افزود: جایزه بین المللی مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی در جهان، به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

حق جو با اشاره به اینکه این جایزه در دنیا با نام نوبل جهان اسلام نام گرفت، ادامه داد: این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.جایزه مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رسید. 

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان اضافه کرد: جایزه مصطفی (ص) در دور اول به دو دانشمند مسلمان؛ «خانم پرفسور جکی یینگ از سنگاپور» در حوزه علم و فناوری نانو زیستی و«پرفسور عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی» برای تحقیقات دامنه دار در زمینه چارچوب‌های فلز- آلی تعلق گرفت و امسال این جایزه به «پروفسور سامی ارول گلنبی» از کشور ترکیه و «پروفسور محمدامین شکراللهی» دانشمند ایرانی اهدا شد.
وی با تاکید بر اینکه جایزه مصطفی می تواند راه را برای شناسایی علمای جهان اسلام و آشنایی آنان با یکدیگر برای همکاری بیشتر فراهم کند، تصریح کرد:جایزه مصطفی(ص)هم‌افزایی علمای جهان اسلام را بدنبال دارد.

حق جو جوانمرد هم اندیشی دانشمندان جهان اسلام با هدف دستیابی به علم بدون مرز و اجرای طرح های علمی بین المللی و بین رشته ای و ایجاد بستری برای ارتباط بهتر میان پژوهشگران جوان و دانشمندان مجرب در تمام دنیا از برنامه های پیش روی این شبکه عنوان کرد. 

وی در خصوص تاثیر جایزه مصطفی (ص) در ایجاد پیوند بین مذاهب اسلامی در جهان اسلامی گفت: این جایزه به خوبی توانسته است پیوند بسیار مناسبی بین دانشمندان جهان اسلام ایجاد و آنها را به یکدیگر نزدیک کند.بورد مشاوران علمی این شبکه متشکل از دانشمندان یک درصد برتر تمام 22 رشته علمی و برندگان جایزه نوبل، ابل و جایزه یوسرن است. 

رییس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان در خصوص هدف برگزاری این همایش گفت: در واقع ما بدنبال راهی برای درست کردن شبکه علم و فناوری جهان اسلام هستیم تا  دانشمندان جهان اسلام یاد بگیرند چطور بهم کمک کنند تا بار دیگر عصر طلایی علم و فناوری جهان اسلام به جهانیان عرضه شود.

حق جو جوانمرد همچنین در توضیح مرکز یوسرن (USERN) گفت: این مرکز شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی است که مخفف Network Universal Scientific Education and Research است. یوسرن با هدف گسترش آموزش و پژوهش علمی اخلاق محور و بشر دوستانه و پیشرفت علم برای اهداف غیر نظامی و مصالح عمومی در تمام 22 رشته علمی در دنیا ایجاد شده است. 

به گزارش ایمنا، دومین دوره اعطای برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) روز یکشنبه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی همچنین علیرضا مرندی رییس فرهنگستان پزشکی و محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران همچنین شماری از شخصیت های علمی جهان اسلام در ایران آغاز شد. 
نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام در دومین دوره اعطای جایزه جهانی مصطفی (ص) پس از اتمام فرایند داوری، به دو دانشمند حوزه ICT، «پروفسور سامی ارول گلنبی» دانشمند کامپیوتر، مهندس الکترونیک و ریاضیدان کاربردی اهل ترکیه با مدلسازی ارزیابی عملکرد سیستم های کامپیوتری و «پروفسور محمدامین شکراللهی» دانشمند و دکترای علوم کامپیوتر و ارتباطات با ارائه اثری در زمینه کدهای رپتور اهدا شد.
در مدت برگزاری برنامه های جایزه مصطفی (ص)۹۰ نفر از دانشمندان برجسته علمی از ۳۰ کشور اسلامی در ایران حضور می یابند. مبلغ جایزه مصطفی ۵۰۰ هزار دلار به هر برگزیده به علاوه مدال مصطفی(ص) است.

در هفته جایزه مصطفی (۱۱ تا ۱۴ آذر)، نشست های علمی و تخصصی در حوزه‌های علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو، اقتصاد و بانکداری اسلامی در دانشگاه‌ های مطرح کشوربا حضور دانشمندان جهان اسلام برگزار شد. در ادامه این نشست ها روز سه شنبه ۱۴ آذر در آخرین روز این همایش چندین نشست علمی تخصصی در دانشگاههای صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان برگزار شد

کد خبر 330897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.