افزایش تاب آوری شهر اصفهان/ کمک به احداث مراکز بازی کودکان در مناطق زلزله زده

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان طی یادداشتی بر استفاده از تجارب زلزله کرمانشاه در مدیریت شهری برای بالا بردن تاب آوری شهر اصفهان تاکیدکرد.

به گزارش ایمنا، مقارن ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۷ آبانماه۹۶ به همراه جمعی متشکل از شهردار اصفهان، معین ریاست شورای اسلامی شهر اصفهان ، دکتر جوادی، آقایان نصر، مقدری و مزروعی از اعضای شورای اسلامی شهر، سردار شفیعی، حری و طاهری از فرماندهان و فرمانداران اسبق شهرستان های کرمانشاه ، دکتر رستگاری و آقای رحمانی از خیرین مدرسه ساز و مدیرکل ارتباطات و روابط بین الملل و جمعی از اصحاب رسانه در قالب کاروان همدلی مردم اصفهان با مردم زلزله زده کرمانشاه با یک دستگاه اتوبوس به سمت کرمانشاه حرکت کردیم.

 پس از طی مدت ۱۱ ساعت به محلی در نزدیکی شهرستان روانسر رسیدیم که پس از استراحت حدود سه ساعته سفر خود را از مناطق زلزله زده شهرستان جوانرود و روستاهای اطراف آن، شهرستان ثلاث باباجانی، شهر ازگله و روستاهای اطراف آن ، روستاهای دشت ذهاب و شهر پل ذهاب و روستاهای اطراف آن انجام دادیم که در این راه با استقبال وصف نشدنی مردم که چگونه از هموطنان خود که برای یاری آنها آمده بودند تشکر و قدردانی می کردند روبرو شدیم.

همچنین دربین راه مردم با دیدن اتوبوس ما ضمن ابراز تشکر بعضاً خود را به ما می رساندند و مواردی را عنوان می کردند که برخی گلایه مندی از مسئولان دولتی برای عدم مدیریت صحیح در توزیع کمک های مردمی و عدم رسیدگی درست مسئولان به مناطق زلزله زده به خصوص در روستاها بوده همچنین در طول این سفر با معتمدان محلی، فرمانداران شهرستان ثلاث باباجانی، کرمانشاه و شهرداران شهرهای ازگله وکرمانشاه دیدار کردیم.

با توجه به درخواستهای مردم و مسولان در نهایت جلسه ای با استاندار کرمانشاه برگزار و ضمن اعلام آمادگی مردم و مسئولان شهر اصفهان برای کمک به مردم زلزله زده؛ موارد مورد درخواست مردم و شهرداران مناطق آسیب دیده از زبان ما به گوش استاندار رسید و قرار شد با توجه به شرایط و نیازهای مردم هماهنگی لازم بین معاون امور عمرانی استاندارکرمانشاه و شهرداری اصفهان بعمل آید تا کمک های برنامه ریزی شده خیرین و شهرداری اصفهان به صورت هماهنگ تحویل آنها شود.

 با توجه به مشاهدات بنده از این سفر که گرچه کوتاه ولی خیلی پربار بود موارد را در دو بخش استفاده از تجارب این حادثه در مدیریت شهری برای بالا بردن تاب آوری شهر اصفهان در موارد مشابه و پیشنهادات کمک هایی که به نظر حقیر، اصفهان می تواند در این زمان به مردم زلزله زده کرمانشاه ارائه نماید را  به شرح زیر اعلام می نمایم :

الف : استفاده از تجارب این سفر در مدیریت بحران و تاب آوری شهر اصفهان

۱- مهمترین مسئله ای که می تواند اساس و پایه خیلی از مشکلات باشد عدم آموزش است که متاسفانه نه مسئولان مربوطه و نه مردم هیچ آموزشی را برای مواقع بحران ندیده اند و اگر هم بوده به صورت آکادمیک و تنها رفع تکلیف بوده است چون در این بازدید موضوع عدم آموزش فنی در کلیه بخشها کاملاً مشهود بود.

۲- توجه خاص و ویژه به مسئولیت مهندسان مجری و ناظر می باشد که باید طی فرآیندهای کنترلی و بازدارنده از روند تجاری بودن خدمات مهندسی جلوگیری شود و کلیه طراحان، ناظران و مجریان موظف باشند نسبت به رعایت دقیق آیین نامه ها و مقررات مربوطه در ساخت و ساز تعهدات لازم را در هنگام قرارداد بدهند و شهرداری نیز نظارت عالیه خود را در کنترل روند اجرائی و صدور پایان کار و اجازه بهره برداری از ساختمان ها شدیدتر نمایند تا باعث به وجود آمدن چنین حوادثی در آینده نباشیم.

۳- اهمیت دادن به مدیریت بحران چه از نظر ساختار جایگاهی و چه از نظر منابع و امکاناتی که برای آموزش، تجهیز و آمادگی کامل آنها برای مواقع بحران لازم است و همچنین تهیه و ابلاغ دستورالعمل های متناسب به کلیه مدیران و کارشناسان شهرداری و شرکت های تاسیساتی برای الزام همکاری لازم با این مدیریت و ایجاد ساختار مدیریت واحد برای مواقع بحران.

۴- پیگیری اخذ کلیه نقشه های ازبیلت شرکت های خدمات رسان ( آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات و...) و مشخص کردن آنها بر روی نقشه های GIS در لایه های مختلف و تعیین نقاط قطع و وصل اضطراری در چندین نقطه و آمادگیهای مورد نیاز دیگر برای مدیریت این تاسیسات در موقع حادثه.

۵-لزوم حمایت بی قید و شرط استاندار از مدیریت بحران در شهرداری که هم اکنون شهردار اصفهان جانشین ایشان در ستاد بحران می باشد و الزام کلیه دستگاه ها در استان به رعایت ضوابط و دستورالعمل های ستاد بحران .

۶- جلب اعتماد مردم به ارگان های دولتی برای امکان مدیریت واحد در مواقع خطر .

۷- تشکیل کارگروه هایی با حضور خیرین ؛ معتمدین ؛ کارشناسان شرکت های تاسیساتی و ارگان های ذی ربط شهرها در ستاد بحران و برنامه ریزی لازم برای چگونگی اقدام و استفاده از کمک های مردمی در مواقع بحران .

۸- تشکیل کارگروه های فنی و شهرسازی در شهرداری برای شناسایی مناطق حاشیه ای و خطر پذیر که در مواقع حادثه احتمال آسیب بیشتری را دارند و در صورت لزوم ایجاد راهکارهایی برای تجمیع و تفکیک اصولی این مناطق برای جلوگیری از حوادث تلخ که مطمئناً هزینه های آن جبران ناپذیر است.

۹- برای تحقق بند ۸ شهرداری می تواند با همکاری مسکن و شهرسازی با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و تنها هدایت و حمایت شهرداری و بخش شهرسازی برای امکان صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاران در این بافت های فرسوده و خارج از استاندارد مانند دامنه کوه قائمیه، محله های دارک، حصه، زینبیه و غیره که با کوچکترین لرزش احتمالی ممکن است دچار خسارات و تلفات جبران ناپذیری گردند. زمینه را برای خرید؛ تجمیع وتفکیک اصولی و ساخت وساز فنی و ایمن در این بافتهای پر خطر فراهم نماید تا علاوه بر حذف این بافتهای ناهمگون و خطرپذیر باعث درآمد زایی شهر نیز شود.

ب: پیشنهادات برای کمک های شهرداری اصفهان که در حال حاضر می تواند به زلزله زدگان کرمانشاه ارایه نماید:

​۱- با توجه به وضعیت بهداشتی و نظافت بد در مناطق شهری و روستایی بازدید شده و تجربه شهرداری اصفهان دراین زمینه شهرداری اصفهان به مدت دو ماه نظافت  یک شهر و یا چند روستا را عهده دار شود.

۲- در اختیار قرار دادن تعدادی از ماشین آلات و نیروهای متخصص سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان به منظور تسریع در امر نخاله برداری و پاک سازی یک یا چند روستا یا شهر .

۳- اعزام نیروهای فنی و مهندسی برای نظارت موارد فنی در زمان ساخت منازل و همچنین اجرای برخی از پروژه های عمومی مانند مدارس و جاده سازی و غیره توسط نیروهای سازمان عمران شهرداری .

۴- پیشنهاد کسر حقوق با رضایت کارمندان و تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز و ارسال و توزیع بین مردم.

۵- ایجاد هماهنگی لازم با خیرین برای انجام مراحل طراحی، نظارت و ساخت واحدهای مسکونی.

۶-کمک به احداث مراکز بازی کودکان در شهرها و روستاها از نظر ساخت و تجهیز این اماکن .

۷- ایجاد محل مناسب برای ارایه خدمات پزشکی و درمانی در مناطق یاد شده با هماهنگی مسئولان استان.

در پایان امید دارم مسئولان از جمله خودم از این حادثه تلخ درس بگیریم و تلاش کنیم تا علاج واقعه قبل از وقوع بنماییم و با ایجاد ساختارهای مناسب در همه امور تاب آوری شهرمان را بیشتر نمایم تا در هنگام حوادث این چنینی دچار بحران مدیریتی نشویم.

ایرج مظفر-معاون امور عمرانی شهرداری اصفهان

کد خبر 330337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.