میکروب های دهانی باعث ابتلا به سرطان مری می‌شود

بررسی های صورت گرفته توسط محققان مرکز سرطان شناسی نیویورک نشان می دهد که نوع خاصی از باکتری های موجود در دهان با سرطان مری ارتباط دارد.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و نقل از مدیکال نیوز، نمونه برداری از میکروب های دهان بیش از ۱۲۰ هزار نفر نشان داده است که دو نوع باکتری که منجر به ایجاد بیماری های لثه می شود، خطر ابتلا به سرطان مری را نیز افزایش می دهد. همچنین یافته های اخیر نشان می دهد که وجود برخی از باکتری های دهان در کاهش این نوع سرطان موثر است.

سرطان مری نوعی سرطان است که در لوله غذایی، ایجاد می‌شود. این لوله غذایی که مری نام دارد، بین گلو و معده قرار می‌گیرد. علائم این بیماری شامل سختی در بلعیدن و کاهش وزن می‌شود. از نشانه‌های دیگر این بیماری می‌توان به درد هنگام بلعیدن، گرفتگی صدا، گره‌های لنفاوی متورم شده، (ایجاد غده) اطراف استخوان ترقوه، سرفه خشک و احتمالا سرفه کردن یا استفراغ خون اشاره کرد.

محققان آمریکایی تاثیرات بالقوه سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و میزان توده بدنی افراد را نیز مورد بررسی قرار دادند. رهبر گروه تحقیق می گوید: در برخی موارد بیماری به دلیل وجود باکتری های مخصوص در دستگاه گوارش فوقانی ایجاد می شود."

سرطان مری یک نوع سرطان کشنده است که نیاز به تشخیص اولیه و روش های جدید برای پیشگیری از آن وجود دارد. این در حالی است که بیشتر افراد تا زمان پیشرفت از بیماری خود اطلاع ندارند و تنها حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد بیش از پنج سال زنده می مانند.

در واقع دهان انسان جایگاه صدها گونه باکتری ارگانیسم های تک سلولی است که قسمت های مختلف دهان نظیر لثه، دندان ها، زبان، گونه ها، لوزه و سقف دهان قرار دارند. محققان ترکیب میکروب های دهانی را به همراه عادت هایی مانند مصرف سنگین مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و همچنین پاسخگویی افراد نسبت به بیماری های لثه و رفلاکس معده را مورد بررسی قرار دادند. در لایه پوششی مری دو نوع اصلی  adenocarcinoma و esophageal وجود دارد که با سرطان مری ارتباط دارد.

یافته های اخیر نشان می دهد که میکروب های دهانی با برخی از بیماری های لثه و سرطان گردن و سر ارتباط دارد و باعث گسترش دو نوع باکتری اصلی  adenocarcinoma و esophageal می شود.

کد خبر 330272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.