فرش دستباف سابقه ۴۰۰ ساله دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرش دستباف سابقه ای ۴۰۰ ساله در کشور دارد به گونه ای که در دوره صفویه صنعتی شده و ثمره آن را امروز در موزه های دنیا می بینیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناهید تاج الدین در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه فرش دستبافت اصفهان ضمن گرامیداشت هفته وحدت و عرض تسلیت بابت کشته شدن تعدادی از هموطنان در اثر زلزله کرمانشاه اظهار کرد: فرش دستباف سابقه ای ۴۰۰ ساله در کشور دارد به گونه ای که در دوره صفویه خیابان سپه اصفهان مملو از کارگاه های بافت فرش بوده است که ثمره آن را امروز در موزه های دنیا می بینیم.

وی ادامه داد: می توان گفت که فرش دستباف از دوره صفویه صنعتی شد و در دهه ۷۰ شمسی صادرات فرش به  یک میلیارد دلار رسید اما به دلیل  اتفاقات ناگواری که در دهه ۸۰ افتاد با افت صادرات این صنعت روبرو شدیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با  این وجود در سال گذشته، صادرات فرش ایران، ۱۳ درصد رشد داشته به طوری که بالغ بر ۳۵۹ میلیون دلار از فرش ایرانی را صادر کرده ایم، در ۷ ماه اخیر نیز ۱۸۰ میلیون دلار، صادرات فرش داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور، اشتغال زایی است، افزود: در حال حاضر ۸ میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم از صنعت فرش بهره می برند لذا شغل قالیبافی شغلی هنرمندانه است که می تواند برای افراد بیشتری ایجاد اشتغال کند.

تاج الدین مهمترین مشکل اصفهان را خشکی زاینده رود و وجود آلاینده ها در هوای شهر دانست و گفت: صنعت فرش، یک صنعت سبز و بدون آلایندگی است  که اگر به آن توجه شود می توان مشکلات شهر اصفهان را نیز رفع کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد بافندگان فرش خانم بیشتر از آقایان است، مشکلات آنها را به طور ویژه پیگیری خواهم کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر از میزان بافندگان فرش بیمه شده در استان اصفهان به طور چشمگیر کاسته شده در حالی که در برخی از استان ها روال بیمه شدن بافندگان فرش افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: در صادارت فرش رقیب های زیادی داریم البته برخی از کشورها فرش ایرانی را به اسم خود صادر می کنند در همین راستا امیدواریم همه نمایندگان با توجه به قرار گرفتن در فصل بودجه ریزی، نگاه ویژه ای به صنایع دستی به خصوص فرش ایرانی داشته باشند.

کد خبر 330076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.