انتقال فناوری‌های نوین در زمینه مدیریت بحران به ایران/ تجهیز مشهد به سیستم هشدار

به دنبال امضای تفاهم‌نامه مشترکی که بین مجمع جهانی ریسک سوئیس - به عنوان بازوی اجرایی سازمان ملل در مباحث مدیریت بحران و مدیریت ریسک- و تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران منعقد شد، زمینه برای انتقال فناوری‌های نوین در زمینه مدیریت بحران به کشور هموار ش

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهدمقدس، سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد با بیان این مطلب گفت: بر مبنای تفاهم‌نامه‌ای که بین رئیس مجمع جهانی ریسک سوئیس و بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و سید مسعود ریاضی رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در شهر سندای ژاپن منعقد شد، شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مختلف در شهر مشهد کلید خواهد خورد.
امیر عزیزی با بیان اینکه مجمع جهانی ریسک سوئیس به شناسایی ریسک‌ها، مخاطرات و بحران‌های کشورهای اروپایی با ابزارهای پیشرفته و هوشمند مبادرت می‌کند، اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که به همین منظور در شهر سندای ژاپن منعقد شده، ریسک‌های شهر مشهد نیز به صورت تخصصی، علمی و با ابزاری هوشمند در قالب برنامه زمانبندی مشخص مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود: بر این اساس نسخه‌ای برای کاهش اثرات ریسک‌ها ارایه می‌شود و چنانچه حادثه‌ای بروز کند، بهترین حالت مقابله با بحران‌ها پیشنهاد خواهد شد.
سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد زمان اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه را تا ۲ ماه آینده دانست و ادامه داد: چنانچه این مهم اجرایی شود، کار در قالب برنامه‌ای ۲ ساله با همکاری همه دستگاه‌های متولی ایمنی و بحران شهر مشهد، سازمان ملل متحد و مجمع جهانی ریسک سوئیس دنبال می شود.
عزیزی در خصوص سایر مفاد این تفاهم‌نامه توضیح داد: همچنین انتقال فناوری‌های نوین به ایران نیز دیگر مفاد این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهد.
وی بیان کرد: در حال حاضر سیستم اعلان هشدار عمومی در شرایط بحرانی در اطراف شهرها و حتی روستاهای کشور سوئیس نصب است که در صورت بروز حادثه‌ای همچون رانش زمین یا بهمن، شهردار می‌تواند با فعال کردن سیستم هشدار همه شهروندان را مطلع کند.
سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد با بیان اینکه این سیستم فاصله ۳ کیلومتری را پوشش می‌دهند، اظهار کرد: با استفاده از ۸۰ تا ۱۰۰ آژیر می‌توان مشهد را به این سیستم مجهز کرد.
عزیزی با ابراز امیدواری از تامین اعتبارات لازم برای خرید این آژیرها و نصب این سیستم در مشهد، گفت: انتظار می‌رود اعتبارات لازم به این منظور اختصاص یابد، چراکه طرف سوئیسی نیز علاقه مند به تبادل فناوری و اطلاعات در این زمینه است.
وی خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان گفت شهر مشهد اولین کلانشهر در ایران است که به سیستم‌ها و فناوری‌های نوین در زمینه مدیریت بحران مجهز خواهد شد.
شایان ذکر است، مقر اصلی مجمع جهانی ریسک در شهر داووس کشور سوئیس است که سیاست‌گذاری‌های کلی مدیریت بحران را با همکاری سازمان ملل متحد اتخاذ و به کشورهای مختلف ابلاغ می‌کند. شهرداری مشهد نیز همکاری خود را از سال ۸۷ با این مجمع آغاز کرد و در ۲ دوره برگزاری اجلاس در شهر داووس سوئیس مشارکت فعال داشت. در حال حاضر نیز نمایندگانی از سوی شورا و شهرداری مشهد در حاشیه مجمع جهانی بوسای در شهر سندای ژاپن حضور یافته و تفاهم‌نامه مذکور را با مجمع جهانی ریسک سوئیس امضا کردند.

کد خبر 329867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.