درخشش شهرستان های غرب استان با ثبت  ۴۶۵ موقوفه/ضرورت بروز رسانی نیات واقفان

فریدن - مسئول اداره اوقاف فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت گفت: شهرستان های غرب استان با ثبت ۴۶۵ موقوفه در سامانه جامع اوقاف در جایگاه برتر استانی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام عباس نصیر الاسلامی در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، با بیان اینکه هر ساله دهه وقف فرصت مناسبی برای نشر فرهنگ وقف به شمار می رود، اظهار داشت: وقف در لغت به معنی ایستادن و در اصطلاح فقهی، به معنای حبس مایملک یا عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، چه از راه فروش و چه از راه بخشش، ارث و غیره است.

وقف گره گشای مشکلات جامعه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فریدن با بیان این که وقف خدمت به مردم و نوعی گره گشایی از مشکلات و سر و سامان دادن به وضعیت فرهنگی و اجتماعی است، عنوان داشت: در مقابل این حبس مال؛  ساری و جاری کردن عواید و منافع آن در راه خیر و با  نیت های مختلف نظیر مذهبی، فرهنگی، اجتماعی در راستای کمک به همنوع و رفع نیازهای مختلف جامعه است.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با مروری بر وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه، افزود: این سازمان که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می شود احیاء، حفظ و اداره موقوفات کشور، نظارت بر عملکرد امامزادگان و بقاع متبرکه، برگزاری مسابقات قرآن کریم، اجرای طرح ملی حفاظ قران کریم، نظارت بر امور مساجد، حسینیه ها، م و اماکن متبرکه و نشر و گسترش معارف اسلامی و فرهنگ نیکوکاری را اجرا می کند.

وی افزود: صدور اسناد مالکیت اماکن مذهبی و موقوفات و احیاء و استحصال حق و حقوق موقوفات از مستأجران از وظایف سنگین اداره اوقاف است.

۴۶۵ فقره موقوفه ثبتی در سطح ۴ شهرستان غرب استان

نصیر الاسلامی کل موقوفات ثبت شده شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در سامانه جامع سازمان اوقاف را ۴۶۵ فقره عنوان کرد و گفت: از این تعداد  بیش از ۴۵۰  فقره موقوفات متصرفی است که به موجب قانون و آیین نامه های مربوطه اداره آن برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و تعداد ۴ فقره غیر متصرفی است که به موجب وقف نامه، اداره امورآن برعهده متولی خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فریدن افزود: تعداد موقوفات انتفاعی از قبیل مسجد، حسینیه، دارالقرآن، حوزه علمیه، بیمارستان، گورستان، حمام عموم، غسالخانه و غیره در منطقه فریدن بزرگ بیش از ۳۸۰ مورد و موقوفات منفعتی از قبیل مغازه، خانه، زمین زراعی و غیره که اجاره داده شده و درآمد آن در راه امور خیری که واقف اعلام نموده صرف می شود، بیش از ۷۰ مورد است.

رئیس اداره امور اوقاف و امور خیریه منطقه فریدن بزرگ به تعداد موقوفات ثبت شده جدید در منطقه اشاره کرد و افزود : در حال حاضر نسبت به سهمیه استانی اداره کل، بسیار پیشرفت داشته ایم و منطقه فریدن بزرگ در ثبت وقف جدید جزو شهرستان های برتر استان بوده است.

کسب جایگاه برتر در طرح ملی تربیت حفاظ قرآن کریم

نصیر الاسلامی به موقوفات شاخص شهر داران اشاره نمود و گفت:  موقوفه گورستان داران در مرکز شهر که نیت آن امور تبلیغی فرهنگی و همچنین امور حفظ قرآن است و موقوفه مرحوم محمد رئیسی دارانی که با نیت کمک به بیماران خاص و صعب الاعلاج نزدیک به ۱۲ سال پیش با ۲ باب واحد تجاری انجام شد از شاخص ترین این موقوفه ها است.

وی خاطرنشان کرد : در بحث طرح ملی تربیت حفاظ قرآن کریم از حیث کمی و کیفی جزء شهرستان های برتر استان اصفهان بوده ایم به نحوی که طبق سهمیه اعلامی تعداد ۵۴۵ نفر در طرح تربیت ملی حفاظ قران کریم در ۹ پایگاه و مرکز قرآنی از ابتدای سال در رده های مختلف سنی خواهر و برادر انجام وظیفه نموده و تحت نظر مربیان  پر تلاش قرآنی با این اداره همکاری نموده اند.

وی ادامه داد:  در پایان سال آزمون کتبی و شفاهی در این خصوص برگزار خواهد شد و به کسانی که امتیاز لازم را کسب نمایند گواهینامه معتبر اعطاء خواهد شد.

رعایت اصل شفافیت در مصرف درآمد موقوفه ها

حجت الاسلام نصیر الاسلامی در ادامه  به ارائه گزارش هفت ماهه ای از چگونگی مصرف درآمد موقوفات پرداخت و گفت: همواره تلاش کرده ایم که اصل شفافیت را در درآمد موقوفه ها و مصرف آن رعایت کنیم.

وی افزود:  از ابتدای سال جاری تا کنون در جهت کمک به فقرا و محرومان و نیازمندان ۶۱ میلیون ریال، کمک به مساجد از محل موقوفات وقف مسجد ۲۵ میلیون ریال، نیت واقف در امور خیریه ۶۴ میلیون ریال، کمک به امامزادگان و بقاع متبرکه ۲۵ میلیون ریال، نیت های مذهبی، دینی  و روضه خوانی ۱۹۶ میلیون ریال، کمک به دارو و درمان و بستری شدن بیماران ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، در جهت کمک به ترویج قرآن کریم بالاخص طرح ملی حفظ ۸۴ میلیون ریال، روضه اباعبدالله الحسین(ع) ۱۶ میلیون ریال، تعزیه داری اباعبدالله الحسین(ع) ۲ میلیون ریال، برگزاری مراسمات مذهبی شهرستان ۹۴ میلیون ریال  هزینه شده است.

ثبت ۲۰ امامزاده در سامانه جامع سازمان اوقاف

رئیس اداره امور اوقاف و امور خیریه فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت  به ثبت ۲۰ امامزاده و بقعه متبرکه در سامانه جامع سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت : در هر شهرستان امامزاده ای شاخص وجود دارد که امامزاده عبدالله و ابراهیم(ع) شهردامنه به عنوان امامزاده شاخص در شهرستان فریدن شناخته می شود.

وی ادامه داد:  امامزاده عبدالله ابن زید حسنی شهر رزوه در شهرستان چادگان، امامزاده احمد و ابراهیم (ع) شهرستان بویین میاندشت و امامزاده مشعلدارعلی شهرستان فریدونشهر از امامزاده های شاخص در منطقه فریدن بزرگ هستند.

تلاش برای اجرای طرح های عمرانی اوقاف در تمام امامزادگان

وی در خصوص عملکرد عمرانی اوقاف گفت : در آستانه هفته وقف و با حضور مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، ائمه جمعه شهرستان، مسئولان و مردم شهید پرورشهر زیارتی رزوه طرح نماکاری، آینه کاری و سنگ فرش امامزاده عبدالله ابن زید حسنی شهر رزوه افتتاح شد.

وی ادامه داد:  در بخش عمرانی تکمیل سرویس بهداشتی، ایوان و رواق امامزاده سید محمد(ع) روستای ننادگان و، آینه کاری داخل گنبد و سقف امامزاده احمد و ابراهیم(ع) شهرستان بویین میاندشت را در حال انجام است.

نصیر الاسلامی از پیگیری برای تکمیل سرویس بهداشتی و ساخت گنبد امامزاده اسماعیل (ع) فرموشجان خبر داد و افزود: مرمت و تکمیل سرویس بهداشتی و همچنین ساخت زائر سرا در امامزاده سید محمد (ع) مکه دین شهرستان در حال پیگیری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستات های غرب استان گفت:  بسرویس های بهداشتی بقعه شیخ ابوسلیمان دارانی واقع در فریدن نیز تکمیل شده است و ساخت زائر سرا در طبقه فوقانی آن در حال پیگیری است.

وی گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری محترم و مساعدت همسایگان عزیز آزاد سازی زمین های اطراف بقعه هم تسریع یابد.

نصیر الاسلامی با بیان این که طرح جامع چاه آب امامزادگان عبدالله و ابراهیم (ع) شهر دامنه  با همکاری امور آب تغییر پیدا کرده و آماده بهره برداری است، افزود: با تلاش و تعامل اداره برق شهرستان فریدن، نصب تیر برق و روشنایی در صحن و محوطه این امامزاده به پایان رسیده است.

برگزاری برنامه های دهه وقف در سطح ۴ شهرستان

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با مرروی بر برنامه های اجرا شده در هفته وقف سال جاری گفت: برگزاری همایش وقف و حوزه های علمیه در امامزاده تاجعلی فریدونشهر با حضور مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در راستای ترویج سنت حسنه وقف با رویکردهای فرهنگی، اجتماعی از جمله این برنامه ها بوده است.

نصیر الاسلامی همچنین از افتتاح سه باب مغازه تجاری متعلق به امامزاده مشعلدار علی (ع) شهرستان فریدونشهر در حاشیه این همایش خبر داد و گفت: یکی از نکات مهم در حوزه وقف به روز رسانی نیت واقفان در جهت کمک به نیازهای جامعه است.

وی برگزاری همایش وقف و فعالان قرآنی در فریدن را از دیگر برنامه های اجرا شده در این دهه عنوان کرد و گفت: در این همایش که با حضور فرماندار و جمعی از روسای ادارات، واقفان طلاب و فعالان قرآنی برگزار شد به ۱۷ نفر از مربیان طرح حفظ قرآن این اداره در مجموع ۱۷میلیون ریال اهدا شد.

وی افزود: همچنین واقفان، خیران، فعالان و مدیران و هیات امنا برتر بقاع متبرکه، خدام برتر، مستاجران برتر، همیاران برتر وقف، رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان و رسانه های فعال حوزه  در سطح شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت تجلیل شد.

 نصیرالاسلامی در ادامه به افتتاح نمایشگاه وقف در دادگستری شهرستان چادگان با حضور مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اشاره کرد و از تعامل سازنده دادگستری چادگان در احیای موقوفات، تسریع در صدور احکام، اجرای امور فرهنگی و برپایی نمایشگاه وقف با رویکردهای نوین قدردانی نمود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با قدردانی واقفان خیراندیش منطقه، هیئت امنای مساجد، مسئولان فرهنگی و خادمان امامزادگان و بقاع متبرکه و مربیان قرآنی  طرح ملی حفظ قرآن کریم  قدردانی کرد.

وی با اشاره به نقش حوزه های علمیه در احیای فرهنگ وقف در جامعه گفت: حوزه های علمیه به عنوان پایگاه مهمی در فرهنگ سازی و برنامه ریزی نقش بسیار مهمی در جهت ترویج سنت حسنه وقف دارند.

ثبت پنج فقره وقف جدید همزمان با دهه وقف

نصیر الاسلامی  با بیان این که در سال جاری ۱۵ فقره وقف جدید در سامانه سازمان اوقاف به ثبت رسیده است، از ثبت پنج فقره وقف جدید در شهرستان فریدن همزمان با دهه وقف به ارزش ۲۵ میلیارد ریال خبر داد و گفت:  این موقوفه ها از سوی عبدالعلی مرادی با وقف ۷جریب زمین زراعی به نیت جشن عید غدیر، مرتضی فرهادی با وقف ۴۷۰متر مربع مغازه تجاری در سه طبقه به نیت کودکان بی سرپرست، ربابه حسینی با وقف یک باب منزل مسکونی و مغازه های آن به متراژ ۷۰۰ مترمربع به نیت عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، حسین ریاحی با وقف ۲۵۰ متر زمین جهت امور عمرانی و ترویج قرآن کریم و عزت الله سلیمانی با وقف ۱۴۶۰متر زمین جهت توسعه امامزاده سید محمد این شهرستان بوده است.

وی در بخش پایانی این گفتگو با بیان این که امیدواریم با توسعه کمی و کیفی موقوفات به سوی رفع نیازهای  فرهنگی و اجتماعی جامعه حرکت کنیم، افزود:  با توجه به دامنه وسیع سنت حسنه وقف از همه خیران عزیز تقاضا می شود به دلیل  فقدان برخی نیات از قبیل توسعه فرهنگ قرآنی، موالید ائمه معصومین، مساعدت به حوزه های علمیه، ازدواج، تهیه جهیزیه دختران بی بضاعت، کمک به دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت و همچنین توسعه علم و فن آوری در این عرصه ها ورود پیدا کنند.

وی با تاکید بر ضرورت به روز رسانی نیات واقفان افزود:  بسیاری از نیازهای روز جامعه مانند کمک به ازدواج جوانان، تهیه جهیزیه دختران بی بضاعت، تحصیل دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت و غیره احساس می شود که امیدواریم با ترویج بیشتر این سنت حسنه متمکنان و خیران در این راستا قدم هایی بردارند.

گفتگو: فاطمه زمانی

کد خبر 329499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.