دوراهی اجرای ایده های نوین در تربیت معلم

درحالی که صبح امروز سمپوزیومی به منظور ارتقا عوامل موثر در تربیت معلمان برگزار شد اما هنوز تردیدهایی به منظور اجرای این روش ها در نظام آموزشی کشور وجود دارد. از این رو باید با هماهنگی با نهادهای بالادستی این معضل رفع شود.

به گزارش ایمنا، یکی از مهم ترین مسائلی که در باره تربیت معلمان در کشور مطرح می شود موضوع دوری از نگاه صرف به مبحث «آزمون» است. این درحالی است که متد مدرن درسی این روش را منسوخ و حتی منجر به شیوع استرس در دانش آموزان می داند که سطح کارایی های یک انسان را به حداقل کاهش می دهد.

با این حال مسئولان دانشگاه فرهنگیان بر آن شدند تا با مبارزه با این روش و اجرای سیستم های نوین و مدرن مبتنی بر علوم نظری و عملی ناکارآمدی های ناشی از این سیستم را از بین ببرند. اما با وجود قوانین دست و پا گیر از سوی نهادهای بالادستی امید اجرای ایده های نوین در امر آموزش معلمان با تردید هایی همراه است.

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در حاشیه سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی که به منظور استفاده از روش های نوین در تربیت معلم اجرا شد، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به اینکه با وجودی که نهادهای بالادستی محدودیت هایی را برای مباحث مطرح شده در همایش های مختلف و همایش مذکور اعمال می کنند برگزاری این همایش چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ اظهار کرد: ایده های نوآورانه حتی اگر روی اجرا به خود نبینند باید مطرح شود.

وی اضافه کرد: اگر این ایده ها مطرح نشود باید همه امیدهایمان را برباد رفته عنوان کنیم برای همین ما همه تلاشمان را برای اجرای ایده های جدید می کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: برای اجرای ایده ها باید با نهادهای پایین دستی هماهنگ شویم و نه با نهادهای بالادستی.

مهرمحمدی افزود: برای همه ایده های مطرح شده راه های اجرایی در نظر گرفته شده است و مهم ترین مولفه در اجرای این ایده ها مدیران مدارس هستند.

وی بیان کرد: ما معلمان را با ایده ها آشنا می کنیم به این امید که مدیران معلمان را همراهی کنند و اجازه دهند تا معلمان ما به عنوان عناصر تغییر و تحول این فرصت را داشته باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اصل ایده، دارای نوآوری است البته باید زمینه برای اجرای آن فراهم باشد. توجه ما برای اجرا به سمت مدرسه است و مدیران مدارس در این امر بسیار موثر هستند.

وی اضافه کرد: محدوه تاثیر گذاری دانشگاه برای نگاه هایی که می خواهیم ترویج کنیم شمول لازم را ندارند و مدیریت برنامه ریزی آموزش و پرورش ممکن است در کار ما خلل ایجاد کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به محجوریت های اجتماعی نظام تربیت معلم بیان کرد: این محجوریت فقط در حوزه مردم نیست بلکه این محجوریت ناشی از نهادهای برنامه ریز هم هست. کمیسیون آموزش مجلس و شورای سیاست گذاری آموزش و پرورش و ... در نحوه سیاست گذاری های دانشگاه به نوعی نقش دارند و با همین تعداد عضویت هییات علمی در دانشگاه های فرهنگیان کشور هنوز مساعدت های لازم را برای تغییرات نداریم.

وی افزود: همه عوامل فرادستی باید به کمک دانشگاه فرهنگیان بیایند و امید است با همکاری نهادهای بالادستی این مهم رفع شود.

کد خبر 329404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.