دیابت با کنترل رژیم غذایی و تحرک قابل پیشگیری است

یک پزشک عمومی گفت: اگر چه دیابت را نمی توان کاملا درمان کرد امّا خوشبختانه بیماری دیابت با تزریق انسولین و رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی قابل کنترل است.

پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:بخش زیادی از غدایی که ما مصرف می کنیم در بدن به قندی به نام گلوکوز تبدیل می شود و برای اینکه بدن بتواند از آن استفاده کند نیاز به هورمونی به نام انسولین دارد این هورمون در لوزالمعده یا پانکراس ساخته می شود.

دکتر محسن نقیه ادامه داد: در بیماران دیابتی یا بدن نمی تواند از انسولین تولید شده استفاده کند یا غده پانکراس قادر نیست به اندازه کافی انسولین تولید کند.

وی با اعلام اینکه این بیماری انواع مختلفی دارد افزود: بیماری دیابت شامل دیابت نوع یک ( وابسته به انسولین)، دیابت نوع دو ( غیر وابسته به انسولین)، دیابت بارداری (افزایش گلوکز خون در طی دوران بارداری) و پره دیابت(پیش دیابت) است.

دکتر نقیه علائم رایج دیابت را پرنوشی، پرخوری،پرادراری، کاهش وزن بدون علت مشخص، گزگز شدن اندام ها، بی حسی، خواب آلودگی و گیجی، تهوع و استفراغ، تاری دید ، احساس خستگی ، خشکی و خارش پوست،زخمهای که دیر ترمیم میابند یا عفونت شدید و لرزش دست و پا عنوان کرد.

این پزشک عمومی عوارض دیابت را شامل گرفتگی و آسیب به عروق شامل سکته قلبی و مغزی، عوارض کلیوی شامل نارسایی کلیه ها، مشکلات چشمی مانند آب‌سیاه ( گلوکوم) ، کدورت عدسی (آب‌مروارید) و مشکلات اندام تحتانی همچون  بی حسی پا و سرانجام پای دیابتی اعلام کرد.

وی در خصوص راههای کنترل بیماری دیابت گفت: اگر چه دیابت را نمی توان کاملا درمان کرد امّا خوشبختانه دیابت نوع یک با تزریق انسولین و رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی قابل کنترل است.

دکتر نقیه با بیان اینکه دیابت نوع ۲ در ۵ الی ۷ سال اول بصورت پیش دیابت پنهان بوده و فقط با آزمایش خون قابل تشخیص است در خصوص راه های کنترل دیابت نوع ۲،  اظهار کرد: این نوع از بیماری دیابت با رعایت رژیم غذایی، ورزش و فعالیت بدنی مناسب ، تعدیل و کاهش اضافه وزن و چاقی ، مصرف دقیق و درست داروهای خوراکی پائین آورنده خون مثل متفورمین و درصورت عدم کنترل قند خون با تجویز انسولین طبق تجویز پزشک به خوبی قابل کنترل است.

وی کاهش مصرف قند وچربی، کاهش وزن، انجام برنامه مرتب ورزشی (پیاده روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در روز)، افزایش مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی، ترک سیگار و انجام چکاپ دوره ای قند خون ناشتا با نظر پزشک از جمله راهکارهای مناسب برای پیشگیری از دیابت معرفی کرد.

این پزشک عمومی با بیان اینکه پزشکان همیشه برای تشخیص به موقع پره دیابت اهمیت بسیار قائل بوده اند، تصریح کرد: دلیل این است که معالجه و بهبود شرایط نامساعد در (پیش دیابت) ممکن است از بروز مشکلات جدی در سلامت افراد جلوگیری کند. مثلا تشخیص به موقع و درمان پیش دیابت می تواند از بروز دیابت نوع دوم و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری های کلیوی پیشگیری کند.

وی تاکید کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که عوارض مرتبط با دیابت، اغلب قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می گردند و بر این اساس تشخیص دیابت در مراحل اولیه و نیز مراحل قبل از بروز دیابت دارای اهمیت خاص خواهد بود.

نقیه عنوان کرد: در بروز دیابت نوع یک ، عوامل مسبب ناشناخته است ولی عامل ژنتیک موثر است در افراد زیر ۲۰ سال شایع است ولی ممکن افراد مسن را نیز درگیر کند همچنین پزشکان معتقدند دیابت نوع ۱ می‌تواند در اثر یک عامل محیطی مانند ویروس، ایجاد شود. به‌عنوان مثال ویروس، دستگاه ایمنی‌تان را تحریک می‌کند تا به لوزالمعده حمله کند.

وی همچنین ادامه داد: در بروز دیابت نوع ۲ ، علاوه بر نقش عوامل ارثی و خانوادگی عواملی همچون سبک زندگی ، استرس ، چاقی ، کم تحرکی و عادات غذایی در مصرف زیاد موادقندی و کربوهیدرات ، بالا رفتن سن ، بارداری و مصرف برخی از داروها مثل کورتن ها نیز شناخته شده است.

به گفته این پزش عمومی علت افزایش دیابت در کشورهای در حال توسعه، عواملی همچون کاهش فعالیت بدنی، افزایش مصرف غذاهای پرکالری مثل فست فودها، استرس و نگرانی، افزایش سن، چاقی، مصرف بیشتر قند و چربی و زندگی شهرنشینی اعلام کرد.

کد خبر 328143

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.