ایجاد مدیریت بحران برای مقابله با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان، با هشدار در باره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان از ایجاد ستاد مدیریت بحران در استان برای مقابله با این بیماری خبر داد.

شهرام موحدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا افزود: تاکنون هیچ موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است ولی امکان بروز آن وجود دارد به همین دلیل باید مراقبت ها و اقدام های پیشگیرانه لازم انجام شود. 

وی در مورد علت شیوع این بیماری در نیمه دوم سال گفت: گزارشات گذشته در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نشانگر گسترش وسیع بیماری به ویژه در کشورهای همسایه ما که وضعیت بهداشتی مناسبی در حوزه دام و طیور ندارند بوده است در کنار این در نیمه دوم سال با مهاجرت پرندگان آزادپرواز مهاجر از شمال خط سیبری به سمت خط استوا از طریق کانال‌های هوایی همیشگی که یکی از این کانال‌ها از کشور ما عبور می‌کند، این پرندگان بعنوان مخازن ویروس هنگام عبور ویروس را در تمام نقاط کشور پخش می‌کنند و پس از پخش شدن ویرووس به طرق مختلف از طریق وسایل مکانیکی ماشین کفش و پرندگان آزادپرواز منتقل می‌شود.

مدیرگل دامپزشکی اصفهان افزود: پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوانزای طیور و پستانداران است، مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری دارای علائمی مشهود است گفت: شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا علائم این بیماری است.

اصفهان بزرگترین مجموعه پرورش طیور کشور را در اختیار دارد

موحدی در ادامه یادآور شد: اصفهان با بیش از ۲۶۰۰ واحد پرورش طیور و حدود بیش از ۲۳ میلیون قطعه مرغ گوشتی و تخمگذار، بلدرچین و بوقلمون بزرگترین مجموعه پرورش کشور را در اختیار دارد از طرفی با وسعت بسیار استان تراکم بسیار زیاد در کنار حمل ونقل بسیار گسترده حوزه‌های طیور و فرآورده‌های جانبی اگر بیماری اتفاق بیفتد مشکلات عدیده‌ای برای استان اتفاق خواهد افتاد همین طور که سال گذشته این اتفاقات ناگوار افتاد.

مدیرکل دامپزشکی استان با تاکید بر اینکه مقابله با این بیماری بیش از توان یک دستگاه دامپزشکی است و باید همه دستگاه‌ها با تمام توان در این زمینه همکاری کنند تصریح کرد: با تلاشی که دامپزشکی استان صورت داده است از اردیبهشت سال ۹۶ تاکنون کانون آنفلونزای فوق حاد پرندگان را در سطح استان نداشته‌ایم اما مخاطرات و حساسیت‌های گذشته باعث می‌شود که ما نگران این بیماری در استان باشیم.

وی ادامه داد: در این راستا در دامپزشکی استان فعالیت‌های بسیاری انجام شده و ستاد مدیریت بحران با موضوع مقابله با آنفلونزای فوق حاد پرندگان به ریاست مدیرکل مدیریت بحران استانداری چندین جلسه به همراه دستگاه‌های مرتبط برگزار شد و شرح وظایف هریک تشریح شد.

موحدی با اشاره به اینکه بیش از ۳ هزار نفر از بهره‌برداران حوزه دامپزشکی و پرورش طیور مورد آموزش قرار گرفتند گفت: این آموزش‌ها همچنان تداوم دارد و جلسات متعددی با تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های پرورش طیور در همه زمینه‌ها و انواع طیور برگزار شده و مسائل مراقبتی مطرح شده است و در هفته پدافند غیرعامل هم مانوری تحت عنوان مقابله با آنفلونزای فوق حاد پرندگان در کل استان اجرا شد و هشدارهای لازم برای آمادگی در برابر این بیماری داده شده است.

وی در طرح نکات توصیه‌ای به مردم گفت: توصیه ما به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی این است که به شدت و در حد عالی مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی را در مزارع خود رعایت کنند، تمام خودروهایی که به مزرعه وارد یا خارج می‌شوند باید کاملا ضدعفونی شود همچنین تمام افراد مزرعه باید در ورود و خروج خود تعویض لباس داشته و حتما دوش بگیرند.

این مقام مسئول در دامپزشکی عنوان در ادامه عنوان کرد: در مزار طیور باید از رفت‌وآمدهای بی‌مورد خودداری کنند همچنین انبارهای دان این مزارع باید طوری تعبیه شود که هیچ‌گونه پرنده آزادپروازی از جمله گنجشک و کلاغ نتوانند وارد انبار شوند چون می‌توانند ویروس را منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه هرگونه تلفاتی در صورت مشاهده باید سریعا به دامپزشکی شهرستان‌ها گزارش شود گفت: در تمام نقاط استان باید از حمل ونقل طیور بدون مجوز حمل و از حمل‌ونقل کود مرغی بدون مجوزهای معتبر دامپزشکی جدا خودداری کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان در مورد طیور بومی تاکید کرد: اگر این نوع طیور در فضای آزاد باشند با ارتباطی که با پرندگان آزاد پرواز دارند می‌توانند آلوده شوند، در نتیجه توصیه ما این است که طیور بومی در قفس نگهداری شوند و هیچ ارتباطی با پرندگان آزاد نداشته باشند و پرندگان آزادپرواز نباید دسترسی به آب و دان این طیور بومی داشته باشند.

خرید پرندگان از دوره‌گردها عامل انتشار بیماری

موحدی با انتقاد به فروش پرندگان در سطح شهرها گفت: به شدت به روستاییان توصیه می‌شود از خرید پرنده و طیور بومی از دوره‌گردها خودداری کنند چون اکثر اینها بیمارند.

وی در مورد لزوم گزارش تلفات گفت: تلفات حتما باید به دامپزشکی اطلاع داده شود و تلفات جزئی پرندگان حتما باید دفن شوند و لاشه‌ها به هیچ‌وجه نباید در اختیار حیواناتی مثل سگ و گربه قرار گیرند که همین مسئله باعث انتشار بیماری می‌شود.

موحدی با اشاره به این موضوع که تعدادی از پرنده فروشی‌های سطح شهر اقدام به فروش پرنده‌های بیمار می‌کنند خاطرنشان کرد: سال گذشته در شهرستان خوروبیابانک بخاطر خرید و انتقال طیور بیمار به این شهرستان، متاسفانه این شهرستان به بیماری آلوده شد.

این مقام دامپزشکی استان با تاکید بر لزوم ساماندهی پرنده‌فروشی‌های سطح شهر توسط دانشگاه علوم پزشکی، بهداشت محیط، اصناف و شهرداری‌ها گفت:ما باید پرنده‌فروشی‌های سطح شهر را در یک نقطه متمرکز ساماندهی کنیم قطعا در آن صورت است که می‌توان کنترل‌های بیشتری روی این موضوع انجام بگیرد.

وی با طرح این موضوع که هیچ‌گونه گزارشی در دنیا و در ایران مبنی بر ابتلای انسان به این نوع خاص بیماری نبوده و در هیچ جای دنیا این بیماری واکسن ندارد گفت: متاسفانه سویه‌ها و انواع دیگر این بیماری در جهان اعم از کشور چین تلفات انسانی زیادی داشته است.

مصرف طیور ذبح شده در کشتارگاه‌ها هیچ منعی ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان در بحث رعایت موارد حفاظتی گفت: در مصرف طیور و فرآورده‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد چون این طیور در کشتارگاه‌ها کشتار می‌شوند و این کشتارگاه‌ها تحت نظارت شدید دامپزشکی استان است اما آنچه که مهم است این که از خرید هر محصولی تحت عنوان تخم‌مرغ بومی که فاقد نام و نشان است شدیدا خودداری شود.

موحدی در مورد فرآورده‌های بسته‌بندی در بازار گفت: گاها در بازار محصولاتی مانند تخم کبک یا تخم بلدرچین با بسته بندی‌های شکیلی هم وجود دارد مردم باید متوجه باشند که اگر بر روی این بسته‌ها کد بهداشتی یا مجوز بهداشتی از دامپزشکی بود خرید کنند اما اگر هر آرم یا نشانی غیر از این بود قطعا غیر مجاز بوده و ما آن را تایید نمی‌کنیم.

این کارشناس حوزه دامپزشکی در مورد تعدد دستگاه‌های مجوز دهنده مواد غذایی گفت: بر اساس قانون سازمان دامپزشکی کشور تمام فرآورده‌های خام دامی باید تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی باشد و هیچ کدام از دیگر دستگاه‌های دیگر که روی بسته‌بندی‌ها درج می‌شود مورد تایید دامپزشکی نیست.

وی در توضیح فرآورده‌های خام دامی گفت: این محصولات اعم از شیر، تخم‌مرغ، عسل، ماهی، تخم بلدرچین، میگو، گوشت، مرغ و محصولاتی اینچنین است که تمام موارد ذکر شده با هر برندی باید مجوز دامپزشکی داشته باشند.

وی در خاتمه یادآور شد: در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری‌های مرتبط و مشترک اگر فرآورده‌های دامی کد نظارت دامپزشکی نداشته باشند ما سلامت این محصولات را تایید نمی‌کنیم و در غیر اینصورت مصرف این محصولات خطرناک خواهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بیماری آنفلوانزای پرندگان انواع مختلفی دارد که اکثر آنها فقط در میان پرندگان قابل انتقال است فقط نوع فوق حاد آنفلوانزای پرندگان با عنوان آنفلوانزایH۵N۱ بین انسان و پرندگان مشترک است و امکان انتقال این بیماری از پرندگان به انسان وجود دارد.

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافقاتی میان سه سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام(OIE) منعقد شده ‌است. به گفته برخی کارشناسان، در سال ۲۰۱۴ -۲۰۱۵  صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا ۲.۳ میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش آید، از نظر اقتصادی و بهداشتی، دچار زیان‌های فراوانی خواهد شد.

کد خبر 327358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.