نغمه محرومیت زدایی در روستای «هوک» شهرضا

شهرضا – مردم روستای هوک از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا شاهد حضور مسئولان اجرایی این شهرستان برای اتخاذ تدابیری در راستای محرومیت زدایی از این روستا بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، یکی از مهمترین برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بوده است.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این مسئله همواره از سوی مسئولان مختلف دنبال شده و حتی وقوع پیش آمدهای ناگواری همچون جنگ تحمیلی نیز خللی در این زمینه وارد نکرد.

مردم روستای هوک از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا شاهد حضور مسئولان اجرایی این شهرستان برای اتخاذ تدابیری در راستای محرومیت زدایی از این روستا بودند.

محسن یونسی - بخشدار شهرضا در جلسه هم اندیشی مسئولان شهرضا برای رفع مشکلات روستای «هوک» شهرضا که در محل این روستا برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، رفع محرومیت از مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته است.

وی روستاییان و عشایر را مهمترین تولیدکنندگان محصولات اساسی کشور برشمرد و افزود: مسئولان در طول تاریخ دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش جدی بر رفع تبعیض‌ها بین مناطق شهری و روستایی و عشایری داشته‌اند و این مسئله در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز با جدیت پیگیری و اجرا شده است.

بخشدار شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: روستای «هوک» در منتهی الیه روستاهای بخش مرکزی شهرستان شهرضا، از توابع دهستان کهریه است که با فاصله ۴۱ کیلومتر از مرکز شهرستان واقع شده و از نزدیکترین مناطق به شهرستان سمیرم است.

یونسی ادامه داد: بر اساس آنچه در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ اعلام شد این روستا دارای ۳۷ خانوار و ۱۴۴ نفر جمعیت است که از این تعداد ۷۱ نفر مرد و ۷۳ نفر زن هستند.

وی تصریح کرد: بعد از اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال گذشته روستای هوک واجد برخورداری از شورای اسلامی شد که این مسئله زمینه پیگیری مشکلات و جذب اعتبارات و امکانات بیشتر برای آن را فراهم کرد.

بخشدار شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، در تشریح نیازهای روستای هوک، گفت: از جمله مهمترین نیازهای این روستا عدم برخورداری از نعمت گاز طبیعی است که باتوجه به سردسیر بودن منطقه و زمستان ها سرد، لازم است که این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود.

وی ادامه داد: مردمان این روستا همانند دیگر مناطق شهرستان دارای روحیات عمیق مذهبی هستند و در ایام مختلف سوگواری و ولادت ائمه ابراز ارادت خود را به اهل بیت نشان داده‌اند اما متأسفانه این روستا در حال حاضر فاقد مسجد و حسینه است.

بخشدار شهرضا بیان کرد: این روستا در حال حاضر دارای یک باب مدرسه است که نیازمند محوطه سازی است که البته در سال جاری اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات فرمانداری و بخشداری برای این منظور اختصاص یافته است.

یونسی تأکید کرد: مهمترین مشکل اهالی این روستا عدم دسترسی به سیستم آب شرب لوله کشی است، در حال حاضر آبرسانی به این روستا با یک تانکر ۱۰ هزار لیتری انجام می‌شود و یک حلقه چاه با کیفیت و کمیت قابل قبول نیز برای آن حفر شده که نیازمند اختصاص اعتبار برای تجهیز و ایجاد خط انتقال تا محل روستا است.

وی در ادامه این مطلب افزود: در بوجه سال جاری برای این منظور اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال به اداره آب و فاضلاب روستایی و ۵۰۰ میلیون ریال برای اداره امور عشایر شهرستان اختصاص یافته است به این شرط که در فصلی که عشایر کوچرو در منطقه ساکن می‌شوند به آنان نیز آبرسانی شود.

بخشدار شهرضا گفت: طرح هادی این روستا در سال گذشته به تصویب رسیده است و مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال نیز در این راستا به اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اختصاص یافته است تا برای زیرسازی و جدولگذاری معابر آن هزینه شود.

یونسی گفت: مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای لایروبی و مرمت قنات این روستا اختصاص یافته و عملیات اجرایی آن نیز از هفته گذشته آغاز شده است.

وی وجود مشکلاتی در حوزه راه و مسیر دسترسی این روستا به جاده شهرضا – سمیرم را دیگر معضل اهالی آن برشمرد و افزود: تابلوهای راهنمای مسیر و تابلوی ورودی نیازمند اصلاحات اساسی است و محل تقاطع این روستا به جاده اصلی نیز نیازمند اصلاح و بازسازی اصولی است.

بخشدار شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: با پیگیریهای انجام شده مجوز تأسیس دهیاری این روستا به زودی صادر می‌شود و باتوجه به مزیتهای مختلف آن که مهمترین آن برخورداری از زمینه مناسب برای جذب گردشگر است، باید تلاشها برای احیا و رونق آن بیش از گذشته انجام شود.

یونسی تأکید کرد: آنچه قبل از اختصاص امکانات به این روستا باید مورد توجه باشد، اهتمام مسئولان برای حفظ بافت اصلی و هویت روستا است.

وی همچنین با اشاره به نامه دکتر محسن مهرعلی زاده – استاندار اصفهان درخصوص مصوبه شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: لازم است کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی و اقدامات مناسب برای اشتغال به تحصیل آنها فراهم شود.

عطاالله اصلاح جویی – عضو شورای اسلامی اسلامی روستای هوک نیز در این جلسه اظهار کرد: این روستا در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی مورد بی مهری‌هایی قرار گرفته که امیدواریم با همت عالی مسئولان شهرستان جبران شود.

وی اضافه کرد: تلاش بخشداری شهرضا در سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته قابل تقدیر است زیرا باعث شد تا این روستا شرایط برخورداری از شورای اسلامی و در نتیجه رفع مشکلات را به دست آورد.

عضو شورای اسلامی روستای هوک تأکید کرد: عدم برخورداری از امکانات زیربنایی همچون آب شرب، گاز طبیعی، مسجد و حسینیه و امکانات بهداشتی باعث مهاجرت تعداد زیادی از اهالی این روستا به مناطق اطراف و مرکز شهرستان شده است.

محسن رفیعی – رییس اداره منابع آب شهرستان شهرضا نخستین مسئول شهرستانی بود که درباره مشکلات آبرسانی به این روستا سخن گفت:«در گذشته مجوز حفاری یک حلقه چاه برای تأمین آب شرب این روستا صادر شده که متأسفانه روستاییان با این توجیه که حفر این چاه باعث کاهش میزان آب کشاورزی آن شده، از ادامه عملیات حفاری آن جلوگیری کردند.

بر اساس آنچه از ظواهر طرح پیداست، از آنجا که موقعیت جغرافیایی چاه حفاری شده در پایین دست قنات است، قاعدتا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما پیش از صدور مجوز بهره برداری برای این این چاه تحقیقات میدانی نیز انجام خواهد شد.

از سوی دیگر یکی از مشکلات این روستا حفر چاه‌های غیرمجاز در باغات و مناطق اطراف است که باید با همکاری اهالی این چاه‌ها شناسایی و پر شود.»

علی اصغر قاسمی – رییس شرکت آبفار شهرضا نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال ۹۱ با اختصاص اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال یک حلقه چاه برای تأمین آب شرب این روستا حفاری شده است که در تست پمپاژ شرایط قابل قبولی داشت اما با شکایت اهالی ادامه عملیات تکمیلی حفاری و تجهیز و بهره برداری از آن متوقف شد.

وی تأکید کرد: استفاده از آب این چاه برای کشاورزی امکان پذیر نیست و باتوجه به جمعیت اندک آن در صورت استفاده برای مصارف شرب نیز مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد.

رییس شرکت آبفار شهرضا تصریح کرد: عملیات تجهیز چاه و ایجاد خط انتقال و احداث شبکه آبرسانی به آن مجموعا نیازمند اعتباری بالع بر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

مهدی رفیعی – رییس اداره راهداری شهرستان شهرضا نیز در این جلسه از نصب تابلوی ورودی این روستا در هفته آینده خبر داد و افزود: همه دوربرگردانهای مسیر شهرضا به سمیرم اصلاح خواهد شد اما به علت در پیش بودن فصل سرما و بارندگی دوربرگردان این روستا در سال آینده اصلاح خواهد شد.

امرالله پژومان – رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرضا نیز در این جلسه اظهار کرد: در طرح هادی این روستا احداث مسجد با کاربری فرهنگی پیشبینی شده و لازم است با همکاری اهالی محل آن جانمایی شود تا اقدامات لازم برای تعیین مالکیت آن انجام شود.

وی تصریح کرد: در سالهای گذشته به دلیل نبود طرح هادی برای این روستا، اعتباری هم برای آن در نظر گرفته نمی‌شد اما با تصویب طرح هادی بسیاری از مشکلات حوزه عمرانی آن برطرف می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرضا ادامه داد: عملیات زیرسازی و جدولگذاری معابر این روستا به زودی آغاز خواهد شد که با انجام آن پروژه دفع و هدایت آبهای سطحی آن نیز اجرا می‌شود و برای آسفالت معابر هم منتظریم تا لوله گذاری آب شرب روستایی انجام شود.

پژومان گفت: برای اجرای کامل طرح هادی این روستا برا اساس نرخهای مصوب سال جاری حدود ۹ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سمیه محمودی – نماینده مردم شهرستان‌های شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: مناطق روستایی شهرضا به لحاظ برخورداری از نیروی انسانی متعهد، انقلابی و تلاشگر در زمره برخوردارترین مناطق محسوب می شوند که همین مسئله زمینه رفع سایر معضلات این مناطق را فراهم می کند.

وی ادامه داد: مهمترین نیاز روستاییان ایجاد اشتغال پایدار و تأمین منابع درآمد مناسب برای آنها است که اگر این مشکل برطرف شود نه تنها سایر مشکلات نیز به مرور زمان حل خواهد شد بلکه زمینه بازگشت اهالی مهاجرت کرده به شهر را نیز فراهم می کند.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس و دولت با تأکید بر ضرورت اشتغالزایی برای روستاییان تسهیلات مناسبی را پیشبینی و ابلاغ کرده‌اند.

محمودی تأکید کرد: مردم مناطق مختلف حوزه این انتخابیه لایق برخورداری از بهترین امکانات هستند و همه مسئولان هم بر این مسئله تأکید دارند اما لازم است مشکلات مختلف به مرور زمان و با همکاری مردم و مسئولان حل شود.

وی گفت: بنده روزانه علاوه بر شرکت در جلسات مختلف مجلس، جلسات مختلفی را نیز با مدیران ارشد کشور برگزار می کنم تا زمینه جذب اعتبارات و امکانات بیشتری به شهرستان‌های حوزه انتخابیه فراهم شود و این روستا نیز قطعا از این قاعده مستثنی نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: لازم است رایزنی های لازم با مراکزی همچون بنیاد برکت در تهران انجام شود تا هرچه سریعتر در این روستا مسجد و حسینیه مناسب ساخته شود.

محمودی ادامه داد: برای توسعه امکانات ورزشی در این روستا نیز با مسئولان مربوطه رایزنی می شود، اما لازم است در هر زمینه همکاری اهالی روستا نیز وجود داشته باشد.

وی گفت: با پیگیری های متعدد اعتباری برای اصلاح و ساماندهی راه های روستایی شهرستان در نظر گرفته شده که در مراحل پایانی تخصیص آن هستیم که با اتمام مراحل اداری آن مشکلات زیادی از روستاهای شهرستان و از آن جمله روستای هوک برطرف خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: خشکسالی در همه مناطق کشور و به ویژه در استان اصفهان شرایط بدی را ایجاد کرده و در استان اصفهان شهرضا از این نظر وضعیت بدتری را دارد که برای مقابله با این وضعیت لازم است طرحهای جامع مدیریت منابع آن و اصلاح الگوهای کشت توسعه پیدا کند.

محمودی تصریح کرد: در تماس تلفنی با مدیرعامل شرکت آبفار کشور برای مشکل آب شرب روستای هوک مقرر شد اداره آبفار شهرستان نامه‌ای را تنظیم و اداره کل این شرکت در استان ارجاع دهد و یک رونوشت از آن را به دفتر نماینده مردم ارسال کند تا پیگیری لازم در این زمینه انجام شود.

کد خبر 326931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.