وقتی جدول لیگ برتر حرف می‌زند

چهار تیم اول جدول رده‌بندی لیگ برتر بالانشینی خود را مرهون اعتماد به کادر فنی و ایستادن به پای سرمربیانشان هستند.

خبرگزاری ایمنا - گروه ورزشی - صبا خیابانی: با گذشت ۱۱ هفته از لیگ برتر دیگر می‌توان مدعی شد که شکل نهایی جدول رده‌بندی به شمای واقعی خود نزدیک شده است، هرچند که سخت بتوان باور کرد حضور تیم‌هایی مثل سپاهان، استقلال و تراکتورسازی در نیمه پایینی جدول تداوم داشته باشد.

با این اوصاف، چندان بیراه نیست اگر پارس جنوبی، پرسپولیس و پیکان که به ترتیب رده‌های اول تا سوم جدول را به خود اختصاص داده‌اند مدعیان اصلی قهرمانی محسوب شوند. سه صدرنشین حال حاضر لیگ برتر یک وجه اشتراک بسیار مهم و معنادار با یکدیگر دارند و آن اینکه قدمت سرمربیان آنها روی نیمکتشان فراتر از یک فصل است.

مهدی تارتار که از ابتدای فصل پیش هدایت پارس جنوبی را در لیگ یک به عهده گرفت پس از رساندن این تیم به سطح اول فوتبال ایران در لیگ برتر نیز همچنان نفر اول کادر فنی است. تارتار اولین بار درست ۱۵ ماه پیش در اولین هفته از لیگ دسته اول در دیدار با مس رفسنجان روی نیمکت نماینده جم نشست. این مربی ۴۵ ساله در ۴۷ مسابقه‌ای که تا به امروز این تیم را هدایت کرده در ۲۴ بازی برنده شده و به شکلی تحسین‌برانگیز و ستودنی پارس جنوبی را از یک تیم معمولی در سطح دوم فوتبال ایران به قله لیگ برتر رسانده است.

قدمت برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس اما طولانی‌تر از این حرف‌هاست. مرد کروات اولین بار بیست‌وهفتم فروردین ۹۴ در دیدار با سپاهان از هفته بیست‌وششم لیگ چهاردهم قرمزپوشان را در تقابل با رقیب دیرینه در ورزشگاه آزادی هدایت کرد. در آن روز برانکو رقابت را به دستیار سابقش در تیم ملی یعنی حسین فرکی باخت اما فصل بعد با پرسپولیس در کورس قهرمانی قرار گرفت، ۲ سال و اندی بعد این تیم پُرطرفدار را قهرمان لیگ برتر کرد و در ادامه به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رهنمون نمود. نتیجه اعتماد به برانکو این بود که قرمزهای پایتخت پس از پشت سر گذاشتن افولی چندین‌ساله نه تنها به جمع مدعیان بازگشتند که به آماده‌ترین و باصلابت‌ترین تیم فوتبال ایران بدل شدند. برانکو در ۹۶ حضورش روی نیمکت پرسپولیس ۵۴ بار به پیروزی رسیده است.

مجید جلالی که این روزها با هفت برد متوالی در لیگ برتر یکی از درخشان‌ترین برهه‌های دوران مربیگری خود را پشت سر می‌گذارد هم از ابتدای لیگ شانزدهم زمام امور خودروسازان تهرانی را به دست گرفت. آقامعلم در ۴۳ مرتبه‌ای که ظرف این مدت روی نیمکت پیکان نشسته ۲۰ مرتبه برنده شده است. در تأیید ثمربخش بودن ثبات نیمکت پیکان همین بس که تقریباً نیمی از بردهای جلالی در همین هفته‌های اخیر رقم خورده است.

به مثلث صدرنشینی جدول می‌توان تیم رده‌چهارمی پدیده را هم اضافه کرد که از ابتدای لیگ پانزدهم محمدرضا مهاجری را روی نیمکت خود می‌بیند. این مربی ۵۲ ساله تا به امروز در ۷۴ مسابقه عهده‌دار هدایت پدیده بوده است. این تداوم حضور تبدیل شدن تیم نه چندان باسابقه مشهدی به یکی از بالانشینان لیگ ایران را در پی داشته است.

این آمار برای آن دسته از مدیران یا هوادارانی معنادار است که راه برون‌رفت از بحران را همواره در تغییر کادر فنی می‌بینند.

کد خبر 326824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.