طلای سرخ شهرضا

شهرضا – افزایش دامنه خشکسالی باعث شد تا روش های سنتی کاشت و داشت دیگر جوابگوی نیاز بخش کشاورزی نباشد و کارشناسان را به فکر ارائه کشت های جایگزین و الگوهای نوین آبیاری مزارع بیندازد که یکی از مناسب ترین آنها «زعفران» است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، خشکسالی تنها یک پدیده آب و هوایی ساده نیست، وقتی آب نباشد، همه چیز دست خوش تغییر و دگرگونی می‌شود، از اقتصاد و فرهنگ و کشاورزی گرفته تا سیاست، همه چیز تحت تأثیر این پدیده قرار می‌گیرد.

یکی از عرصه‌هایی که بیش از دیگر بخش ها دست به گریبان معضل خشکسالی می‌شود، کشاورزی است؛ معیشت زارعان بیش از سایر اقشار جامعه به بارش های جوی بستگی دارد، بر اساس یک منطق قدیمی اگر باران نبارد از زمین هم چیزی نمی‌روید و به همین دلیل خشکسالی با فقر و قحطی برابر است.

اما امروزه با پیشرفت فن آوری دیگر خشکسالی الزاماً با قحطی برابر نیست، اگر باران کمتری هم ببارد می‌توان شرایطی را فراهم کرد که زندگی جوامع انسانی به تنگی معیشت مواجه نشوند.

احمدرضا موسوی – استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است، اگر امروز شرایط علمی و فن آوری های نوین در بخش کشاورزی به درستی به کار برده شود، این بخش کمتر از سایر بخش ها از معضلات ناشی از خشکسالی آسیب می‌بیند.

وی تصریح کرد: بررسی میزان تولیدات کشاورزی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد، کشورهایی که متوسط بارندگی سالانه آنها کمتر از کشور ایران است، به دلیل آنکه روش درستی را در تولید محصولات خود به کار برده‌اند نه تنها از واردات بی نیاز شدند بلکه محصولات استراتژیک نظیر گندم را صادر می‌کنند.

موسوی گفت: رویکردی که از چند سال قبل، با هدف تغییر الگوی کشت، در کشور ایران آغاز شده باید در ابعاد گسترده تری اجرا شود تا مبانی کشاورزی سنتی به کلی تغییر کند.

وی ادامه داد: منظور از کشاورزی سنتی استفاده از گاوآهن یا ابزاری شبیه آن نیست، روش های آبیاری مزارع باید تغییر کند و دیگر از ماشین های کشاورزی که سبب اتلاف بخشی از محصول می‌شوند استفاده نکنیم، روش های حمل و نگهداری محصولات هم باید به روز رسانی شود.

شهرستان شهرضا در جنوب استان اصفهان و در یک موقعیت نیمه بیابانی قرار گرفته است، وجود قنات های زیادی که به ویژه در مناطق جنوبی این شهرستان حفر شده نشان می‌دهد، آب بیش از هر چیزی برای ساکنان قدیمی این منطقه مهم بوده است؛ از سوی دیگر مطالعات جفرافیایی نشان می‌دهد که در این منطقه همواره دوره های خشکسالی، متأثر از اقلیم منطقه، ایجاد می‌شده است.

خشکسالی در سالیان اخیر به عنوان پدیده ای فراگیر بخش های زیادی از کشور و از آن جمله شهرضا را در برگرفته است به همین دلیل تمایل کشاورزان از کاشت محصولات سنتی به محصولات با نیاز آبی کمتر دگرگون شده است.یکی از این محصولات «زعفران» است.

عبدالرضا تاکی – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از این شهرستان، عنوان کرد: باتوجه به شرایط حاد خشکسالی حاکم بر شهرستان شهرضا و توصیه به کشت گیاهان استراتژیک و مقاوم به کم آبی از سال گذشته توسعه کشت زعفران در شهرستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری با توزیع حدود ۱۶ هزار کیلوگرم پیاز سالم و استاندارد، سطحی حدود ۳.۷ هکتار کاشت جدید به سطوح قبلی اضافه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا اظهار کرد: تاکنون براساس بررسی به عمل آمده سطح کشت زعفران در شهرضا حدود ۶ هکتار برآورد شده و پیش بینی می شود در سال های آینده سطوح کشت این محصول که با شرایط آب و هوایی شهرستان سازگار است به طور قابل ملاحظه افزایش یابد.

تاکی تأکید کرد: تلاش برای کشت مکانیزه این محصول می تواند منجر به افزایش بهره وری مزرعه و تولید این محصول با ارقام قابل توجیه از نظر اقتصادی باشد که این امر نیز در حال پیگیری و اجرا است.

حال که بخش کشاورزی شهرضا شاهد این رویداد نیکو بوده لازم است تدبیری اتخاذ شود تا پیش از آنکه بازار زعفران شهرضا به دست دلالال قبضه شود، با تشکیل اتحادیه‌ای تعیین بهای این محصول با کسانی باشد که بیشترین رنج را برای کاشت، داشت و برداشت آن متحمل می شوند.

کد خبر 326374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.