روماتیسم مفصلی؛ علت خشکی مفصل آرنج/ نرمش های کششی، محدودیت مکانی ندارد

مفصل یا مفاصل نزدیک محل شکشتگی ممکن است به هر دلیلی دچار خشکی و محدودیت حرکتی شوند که پیشگیری در مراحل زودرس بیماری می تواند بسیار موثر باشد.

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: عدم توانایی در باز و بسته کردن مفصل آرنج می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد.

دکتر علیرضا مقتدری  آسیب و شکستگی یا دررفتگی در آرنج، بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز ( ساییدگی مفصل ) و روماتیسم مفصلی، رسوب کلسیم و استخوان سازی در بافت نرم و ماهیچه‌های  مفصل آرنج و آسیب شدید سر و ستون مهره‌ها و سوختگی های وسیع عاملی برای ناتوانی عنوان کرد.

وی همچنین جوش خوردن با فاصله و یا با جابجایی را عاملی دیگر اعلام کرد و گفت: اگر به دنبال شکستگی تغییری در امتداد محور مفصلی پدیدار شود ، مفصل آرنج در حرکات خود دچار محدودیت خواهد شد .

متخصص طب فیزیکی در خصوص نقش پیشگیری در خشکی مفصل آرنج بیان کرددر شکستگی‌ها و دررفتگی های آرنج و پیرامون آن رسیدن به بهترین نتیجه، حاصل یک قضاوت بالینی صحیح است تا از یک سو برای مدت زمان لازم ، آن میزان بی حرکتی مورد نیاز تأمین شود تا از عوارض احتمالی ناشی از حرکات زودرس پرهیز شود و از سوی دیگر در زودترین زمان ممکن حرکات مفصل به میزان و شدت تنظیم شده‌ای آغاز شود تا خشکی مفصل به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند.

مقتدری افزود: پرتودرمانی و استفاده از داروی "ایندومتاسین" در مراحل زودرس و برای پیشگیری می‌تواند مؤثر باشد .

وی به افرادی که نرمش های کششی مفصل آرنج را انجام می دهند،: توصیه کرد: این حرکات باید حداقل روزی سه بار انجام شوند .

متخصص طب فیزیکی خاطر نشان کرد: قبل از شروع فعالیت ها توصیه می شود از دوش آب گرم یا کمپرس آب گرم استفاده شود .

وی با اعلام اینکه حرکات نباید به صورت ضرب های  با خشونت و نیروی زیاد انجام شود، افزود: همچنین کلیه حرکات ممتد و پیوسته بوده و با نیرویی متناسب و متعادل انجام شود .

مقتدری ادامه داد: اگر حرکتی با درد زیاد همراه باشد، می توان از شدت و مدت زمان انجام آن حرکت کاست یا به طور موقت آن را متوقف کرد .

متخصص طب فیزیکی بیان کرد: باید توجه داشت که نتیجه گیری از حرکات کششی در بهبود دامنه حرکتی مفصل شانه، پدیده ای زمان بر است. بنابراین استمرار و پیگیری برای نتیجه گیری از حرکات کششی در افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه بسیار ضروری است .

وی درخصوص شکستگی ها عنوان کرد: زمان شروع این نوع حرکات و شدت نیروی به کاررفته، وابسته به وضعیت جوش خوردن شکستگی بوده و باید توسط پزشک معالج هدایت و تنظیم شود.

مقتدری با تاکید بر اینکه انجام حرکات کششی محدودیتی از نظر مکانی ندارد، تصریح کرد: بنابراین آنها را می توان در منزل ، پارک ، محل کار و حتی در مسیر حرکت انجام داد .

وی تاکید کرد: انجام دادن حرکات کششی در استخر آب گرم و آب درمانی مؤثر بوده و در کنار حرکات دیگر بسیار توصیه می شود .

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، مانند بسیاری از مفاصل دیگر اگر مفصل آرنج برای مدتی بی‌حرکت بماند ، حالت خشکی پیدا کرده و خم و راست شدن آن دچار محدودیت می‌شود.عدم توانایی در باز و بسته کردن مفصل آرنج می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد.

کد خبر 325902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.