ضرورت جدیت در اجرای طرح های مدیریت مصرف آب/انتظار ۳۰ سال پروژه فاضلاب شهری شهرضا

شهرضا- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه مسئله کم آبی در کشور با غفلت مواجه شده است که مهمترین رکن در این زمینه فرهنگسازی برای استفاده بهینه از منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، سمیه محمودی در نشست خبری اظهار کرد: در شهرستان‌های حوزه انتخابیه شهرضا مشکلاتی همچون کم آبی، بیکاری و عدم تکمیل فاضلاب شهری از اولولیت برخوردار است که باید برای رفع آنها برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین پروژه‌های شهرستان که باید برای تکمیل آن برنامه ریزی می‌شد، فاضلاب شهری شهرضا بود که متأسفانه پس از گذشت ۳۰ سال تنها ۳۰ درصد آن اجرا شده است و اگر بخواهیم برای تکمیل آن در انتظار اعتبارات اندک بخش دولتی باشیم تکمیل این طرح ممکن است تا چند دهه آینده نیز به درازا بکشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به معضل کم آبی و تشدید بحران آب در منطقه ضرورت دارد که پروژه فاضلاب شهری شهرضا با هدف ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از پساب تصفیه شده در مصارف مجاز و مورد تأیید وزارت بهداشت تکمیل شود.

محمودی تأکید کرد: لازم است زمینه برای تکمیل آن به صورت مشارکتی فراهم می‌شد که با تصویب اجرای طرح در قالب تبصره ۳ ماده واحد قانون ایجاد تأسیسات آب و فاضلاب در شورای دور چهارم مقدمات این کار فراهم شد.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: برای تأمین منابع مالی این پروژه مقرر شد شهرداری شهرضا در ازای عدم دریافت مبلغ ۳۵ میلیارد تومان از شرکت آبفا شهری بابت ترانشه گذاری مسیر لوله‌های این طرح، از پساب استفاده کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قرار شد بنده برای جذب مبلغ ۳۵ میلیار سهم دولت در این پروژه تلاش کنم که تا این لحظه دستور اختصاص ۲۵ میلیارد از این مبلغ اخذ شده است.

محمودی گفت: برای تأمین مبلغی در حدود ۷۰ میلیارد این اعتبار این پروژه قرار شد شهروندان مشارکت کنند که نظر سنجی های انجام شده نیز آمادگی آنان در این زمینه را نشان داد.

وی تصریح کرد: در این زمینه تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده است، از سوی دیگر برای تأمین این مبلغ از سوی صنعتگران در ازای استفاده از پساب مطرح است که منتظر نتایج آن هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: متأسفانه مسئله کم آبی در کشور با غفلت مواجه شده است که مهمترین رکن در این زمینه فرهنگسازی برای استفاده بهینه از منابع آبی است؛ برای حل مشکل کم آبی برای شهرستان های جنوب استان با در نظر گرفتن افق چشم انداز ۳۰ ساله طرحی آماده شده است که اجرا خواهد شد.

محمودی همچنین بیکاری را یکی از مهمترین مشکلات شهرستان های این حوزه انتخابیه برشمرد و افزود: شهرضا به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه و نیز نزدیکی به مرکز استان موقعیت بسیار مناسبی در حوزه فعالیت های صنعتی و اقتصادی دارد که با بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی شاهد شکوفایی بیشتر آن خواهیم بود.

وی گفت: وجود منطقه ویژه اقتصادی در شهرضا که امتیاز آن در گذشته اخذ شده، فرصت بسیار مناسبی است که با بهره برداری از آن امکان رونق اقتصادی منطقه و استان و نیز کاهش آمار بیکاری فراهم شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: انتقال آب از یک حوزه آبخیز به حوزه دیگر در بخش کشاورزی ممنوع است مگر برای مناطق برخوردار از حق‌آبه، این در حالی است که باتوجه به مصرف ۹۰ درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی لازم است طرح های مدیریت منابع آب در این بخش با جدیت پیگیری و اجرا شود.

محمودی تصریح کرد: متأسفانه مسئله کم آبی در کشور با غفلت مواجه شده است که مهمترین رکن در این زمینه فرهنگسازی برای استفاده بهینه از منابع آبی است؛ اصلاح الگوی کشت و پرهیز از کاشت محصولاتی همچون هندوانه که نیاز فراوانی به آب دارند باید در منطقه پرزان متوقف شود و روشهای اصلاح آبیاری زمینهای کشاورزی نیز با جدیت بیشتری توسعه پیدا کند.

کد خبر 324156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.