اجرای طرح ایراپن ۳ هزار شهروند تیرانی را نجات داد

تیران-اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهرستان تیران و کرون از ابتلا بیش از سه هزار نفر به بیماری های غیر واگیر دار در طول یک سال گذشته پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار از جمله طرح های طرح تحول نظام سلامت در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاست که در قالب برنامه های غربالگری اجرا می شود.

ابوالفضل حجاری واحد مبارزه با بیماری ها شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون از سال گذشته با اجرای طرح غربالگری با عناوین مختلف سعی بر شناسایی افراد مبتلا به بیماری های غیر واگیردار از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و کلسترول بالای خون کرده که در این مدت افراد مبتلا به بیماری شناسایی شده اند که این افراد از بیماری خود خبری نداشتند و با اطلاع از بیماری و همکاری شبکه بهداشت و درمان در امر پیشگیری از ابتلا به بیماری اقدام شده است.

وی با اشاره به ابعاد طرح پیشگیری از ابتلا به بیماری در شهرستان تیران و کرون در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: طرح های پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیردار، واگیردار و پیشگیری از حوادث در قابل طرح تحول نظام سلامت در شهرستان تیران و کرون با مشارکت بخش های مختلف اداری این شهرستان انجام و برخی طرح ها همچنان ادامه دارد.

مدیر واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون افزود: طرح پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و پیشگیری و غربالگری سرطان روده بزرگ، سینه و رحم  در این شهرستان با عنوان طرح ایراپن اجرا می شود که پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و سرطان در افراد بالای ۳۰ سال مورد هدف است.

شناسایی بیماران با اجرای طرح ایراپن

وی با بیان اینکه افراد بالای ۳۰ سال شهرستان تیران و کرون مورد خطر سنجی و بررسی قرار می گیرند، بیان داشت: در صورت مشاهده علائم بیماری این افراد به پزشک معرفی و سبک زندگی آن ها اصلاح می شود.

مدیر واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون ادامه داد: با اجرای طرح های غربالگری در سال گذشته تاکنون بیش از ۲ هزار  بیمار مبتلا به فشار خون و هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به دیابت در شهرستان تیران و کرون شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه اگر نظارت و پیشگیری صورت نمی گرفت رصد بیماری آن ها افزایش می یافت، خاطرنشان کرد:  در حال حاضر این بیماران تحت مراقبت های پزشکی و بهداشتی قرار دارند.

وی یادآورشد: در یک سال گذشته ۹۰ بیمار مبتلا به دیابت و بیش از ۸۰۰ نفر دچار کلسترول بالای خون در شهرستان تیران و کرون شناسایی شده است.

تداوم طرح غربالگری در شهرستان تیران و کرون

بیش از ۳۶ هزار نفر از مردم شهرستان تیران و کرون تحت پوشش غربالگری قرار می گیرند که تاکنون بیش از ۷ هزار نفر مورد آزمایش و غربالگری قرار گرفته اند.

طرح غربالگری سرطان روده بزرگ برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال به منظور سنجش و پیشگیری از سرطان روده هدف این طرح خواهند بود که انجام تست و آزمایش در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی فراهم شده و به مرور در حال انجام است.

 تاکنون تعداد بالای ۲۰۰ نفر افراد مشکوک به ابتلا به سرطان روده بزرگ شناسایی که تعداد ۴ بیمار قطعی نیز تاکنون شناسایی و مورد درمان قرار گرفته و سایر افراد در حال طی مراحل تشخیصی تخصصی و فوق تخصصی هستند.

تمرکز بر پیشگیری از بیماری ها در تیران و کرون

مدیر شبکه بهداشت شهرستان تیران و کرون با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری ها گفت: تمرکز بر پیشگیری از بیماری ها در شهرستان تیران و کرون انجام شده که این موضوع در کاهش ابتلا و گسترش بیماری موثر بوده است.

دکتر جمشید اویسی ادامه داد: واحد گسترش و خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون نیز همراه با واحد مبارزه با بیماری ها وضعیت سلامت خانواده ها را دنبال می کنند که فعالیت های آموزشی در راستای تغییر سبک زندگی غلط به سبک زندگی صحیح برای پیشگیری از بیماری ها انجام می شود.

کاهش هزینه های درمانی با اجرای طرح های پیشگیری

علی رحمانی فرماندار و رئیس کارگروه ایمنی و سلامت شهرستان تیران و کرون با اشاره به لزوم سرمایه گذاری بر پیشگیری از بیماری ها، گفت: با اجرای طرح های مبارزه و پیشگیری از بیماری ها می توان هزینه های ناشی از درمان را از مردم و دولت برداشت.

وی افزود: تمرکز بر پیشگیری و مشارکت دستگاه های اداری منجر به افزایش سلامت اجتماعی می شود.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه اصلاح شیوه زندگی و کاهش عوامل خطر زای بیماری های قلبی و عروقی نیاز است، اظهار داشت: افزایش خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی به دلیل سبک زندگی غلط برخی از مردم است./

کد خبر 324074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.