وزن مناسب سازی شهر برای معلولان تنها به دوش مدیریت شهری است

درحالی که قانون حمایت از حقوق معلولان کلیه نهادهای دولتی، عمومی و انقلابی را موظف ساخته تا در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود اما این وزنه تا به حال تنها به دوش مدیریت شهری بوده است.

به گزارش ایمنا، معلولیت به منزله پدیدهای زیستی و اجتماعی، واقعیتی است که تمام جوامع، صرفنظر از میـزان توسعه یافتگی، اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن مواجه هستند. ارزیابی فضاهای عمـومی بـا توجه به نیازهای معلولان و جانبازان و برنامه ریزی برای آن یکی از ضروریات هـر جامعـه، بخصـوص جامعه ماست که بعد از جنگ تحمیلی با جمع زیادی از جانبازان و معلولان مواجه شده است.

مناسب سازی فضاهای شهری، برای معلولان جسمی و عابران پیاده، از جمله رویکردهای عدالت محورانـه در برنامه ریزی و مدیریت شهری معاصر محسوب می شود. با وجود این بسـیاری از عرصـه هـای عمـومی شهری همچون گذرگاهها، پارکها و مراکز شهری در اغلـب شـهرهای ایـران نظیـر اصفهان بـا معضـل نامناسب بودن فضا برای استفاده معلولان و عابرین پیاده مواجه اند.

 بر اساس آمار سالیانه ۲ هزار نفر به تعداد معلولان استان اصفهان اضافه می شوند، کسانی که با نیازهای ویژه ای نسبت به افراد عادی روبرو هستند که باید در سیاست های شهری مورد توجه قرار گیرند مناسب سازی شهر برای معلولان یکی از وظایف شهرداری هاست اما اگر نگاهی به زیرساخت های شهر داشته باشیم متوجه می شویم که هنوز با استانداردهای لازم در زمینه عادی سازی زندگی برای این قشر از افراد جامعه فاصله داریم البته مدیریت شهری اصفهان طی سال های اخیر با اجرای طرح های مناسب سازی معابر و پیاده رو ها برای معلولان سعی کرده تا در این مسیر گام بردارد.

احمد متقی یکی از جانبازان جنگ تحمیلی است که از ناحیه نخاع دچار مشکل شده و سالیان سال است که ویلچر نشین است، او می گوید: اگر بخواهیم انصاف به خرج بدهیم در سال های اخیر عبور و مرور امثال من در شهر راحت ترشده است چون تعداد رمپ هایی که در معابر و ساختمان های شهر ایجاد شده هر روز رو به افزایش است.

اما محمد یاوری در حالی که دستی به ویلچرش می کشد و کمی آن را عقب و جلو می کند، نظر دیگری دارد و می گوید: ما هنوز برای سوار شدن در وسایل حمل و نقل عمومی با مشکل روبرو هستیم و مکان های خوبی هم برای نشستن کسانی که وضعیتشان از ما بهتر است و از ناحیه یک پا مشکل دارند در اتوبوس های شهری وجود ندارد.

اگرچه ماده دوم قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمانها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی را موظف ساخته تا در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود اما گویی این وزنه تا به حال تنها به دوش مدیریت شهری بوده است.

به گفته مشاور مناسب سازی شهرداری اصفهان در سال جاری ۷۰ پروژه مناسب سازی در شهر اجرایی می شود که شامل ۴۴ پروژه پیاده روسازی،  ۱۳ بوستان و ۱۳ ساختمان وابسته به شهرداری با اعتباری بیش از ۴ میلیارد تومان برای تردد معلولان و جانبازان است.

معلولان و جانبازان به عنوان شهروندان جامعه دارای حق و حقوقی هستند که باید به آنها توجه شود. از جمله این موارد که باید در نظر قـرار گیـرد، موضـوع طراحـی و مناسب سازی فضاهای شهری برای این قشر است، به صورتی که اگر شهروند معلول و یا جانباز به دلیل نامناسب بودن فضاهای مختلف شهری قادر به دسترسی به مکـانهـا و فضاهای مورد نیاز خود نباشد، با مشکلات و تنگناهای متعدی مواجه خواهد شد. بنابراین معلولان در صورت مناسب بودن فضای محیط شهری و مسکونی خود و با برخورداری از وسایل کمکی قادرند از انزوا خارج شده و با امکان مشارکت در فعالیت های مختلف اجتماعی و اقتصادی از زندگی مستقل برخوردار شوند.

کد خبر 323775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.