گزارش تکان‌دهنده فائو از دورریز غذا در جهان/روزانه غذای میلیون‌ها نفر در جهان هدر می‌رود

روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محروم هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بیست و چهارم مهر ماه، برابر با شانزدهم اکتبر سالروز جهانی غذا است که به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. این در حالی است که سازمان های بین المللی در روز جهانی غذا به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند. همچنین استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، موجب رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در ملل جهان سوم می شود.

فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینه توسعه کشاورزی فعالیت دارد. هدف سازمان فائو، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است. همچنین مبارزه با سوءتغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده است.

اتلاف مواد غذایی؛ دلیل انتشار ۸ درصد از گازهای گلخانه‌ای

در قرن حاضر سوء تغذیه در بیشتر جوامع به ویژه کشورهای جهان سوم، بحرانی جدی به شمار می آید. در واقع سوء تغذیه یا به عبارتی هرگونه انحراف از تغذیه طبیعی که موجب عدم دسترسی بدن به مواد اصلی و اساسی غذایی می شود یکی از دلایل مهم بیماری های جسمانی و روانی است.

این در حالی است که مشغولیت ذهنی هشتاد درصد از مردم جهان، دست یابی به غذا است، به گونه ای که کمبود غذا و مواد غذایی مورد نیاز بدن برای بسیاری از مردم جهان به مشکلی بزرگ و اساسی تبدیل شده است. با آلودگی و تخریب محیط زیست، مسائل گوناگونی به وجود می آید که در کاهش منابع غذایی جهان مؤثر است.

 گرما و خشکسالی، فرسایش خاک، کاهش نزولات جوی، بارش باران های اسیدی و سیاست های ستمگرانه بعضی از کشورهای قدرتمند در برابر کشورهای در حال توسعه از عوامل گرسنگی و سوء تغذیه مردم جهان به شمار می آیند.

گزارش ها حاکی از آن است که یک‌سوم مواد غذایی در جهان طی جابه‌جایی از محل تولید به محل مصرف از بین می‌روند. این در حالی است که ۸۰۰ میلیون نفر در جهان به سوءتغذیه دچار هستند. این اتلاف و دورریز مواد غذایی سالانه ۹۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان لطمه وارد می‌کند. هچنین بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که دلیل انتشار ۸ درصد از گازهای گلخانه‌ای، اتلاف و دورریز مواد غذایی است

گزارش تکان‌دهنده سازمان فائو از دورریز غذا

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی نشان می‌دهد درحالی که میلیون‌ها انسان در جهان با مشکل گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، هرساله بخش مهمی از تولید غذای جهان در زنجیره توزیع، برداشت و مصرف به هدر می‌رود. بر اساس جدیدترین برآورد این نهاد بین‌المللی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان طی یک سال از بین می‌رود که این رقم معادل تولید ۲۸درصد از کل زمین‌های کشاورزی است.

بر این اساس ۳۰ درصد غلات، ۲۰ درصد لبنیات، ۳۵ درصد ماهی و غذاهای دریایی، ۴۵ درصد میوه و سبزی، ۲۰ درصد دانه‌های روغنی و ۲۰ درصد گوشت تولیدی جهان به هدر می‌رود. همچنین از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن غذایی که به هدر می‌رود حدود ۴۵۰ میلیون تن غلات، ۳۰۰ میلیون تن میوه، ۵۰ میلیون تن گوشت و ۲۰ میلیون تن ماهی است.

طبق گزارش‌های فائو، در جهانی که ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت آن از گرسنگی رنج می‌برند، یک‌سوم از مواد غذایی تولیدشده توسط انسان (بر مبنای محتوای کالریک آن) به هدر می‌رود. تخمین زده می‌شود که تولید این حجم از غذای هدررفته در هر سال متضمن کشت در ۱۹۸ میلیون کیلومتر مربع از اراضی کشاورزی ، صرف ۱۷۳ میلیارد مترمکعب آب شیرین، مصرف ۲۸ میلیون تن کود شیمیایی و تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان سه‌هزار و ۳۰۰ تا پنج‌هزار و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود

ایران نیز از جمله کشورهایی است که هرساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. برآوردهای فائو نشان می‌دهد هر روز به ازای هر نفر ۱۳۴ کیلو کالری غذا در ایران به هدر می‌رود، یعنی سرانه هدر رفت روزانه غذا در ایران ۱۳۴ کیلوکالری است. همچنین گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود.

بر این اساس از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور، ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود. این رقم معادل غذای ۱۵ میلیون نفر است. در این زمینه می‌توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۲۵ تا ۳۰ و حتی ۵۰ درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰ درصد ضایعات در برنج، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و غیره اشاره کرد. سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان به هدر می‌رود ۲/۷ درصد اعلام شده است.

١١ درصد مردم در جهان گرسنه هستند

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که جامعه بشری از گرسنگی رنج می برد و سال به سال بر تعداد گرسنگان در جهان افزوده می شود، گفت: ٣٨ میلیون نَفَر یا به عبارتی ١١ درصد مردم در جهان گرسنه هستند.
دکتر عبدالرضا عزیزی در همایش ملی روز جهانی غذا با بیان اینکه درجهان حاضر با توجه به پیشرفت ها، سطح بهداشت و تغذیه هم افزایش داشته است، گفت: متوسط عمر مردم نسبت به قبل افزایش داشته است، به طوری که در ایران در ١٠٠ سال گذشته متوسط عمر مردم بین ٣٥ تا ٤٠ سال بود، اما در حال حاضر در زنان به ٧٦ سال و در مردان به ٧٤ سال افزایش پیدا کرده است.

 مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی غذا از گرسنگی 815 میلیون نفر در جهان خبر داد.

دکتر زهرا عبداللهی گفت: آمارها  حاکی از آن است که در جهان، غذای کافی برای همه تولید می شود ولی هنوز بیش از 800 میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند و حدود 45 درصد مرگ و میر کودکان با سوءتغذیه در ارتباط است. ضرر و زیان ناشی از سوءتغذیه به اقتصاد جهانی برابر با سه و نیم تریلیون دلار در سال برآورد شده است  و حدود دو میلیارد نفر از جمعیت جهان با اضافه وزن مواجه هستند.

وی بیان کرد: گزارش FAO در مورد ارزشیابی کشورهای جهان در سال 2015 حاکی از آن است که 72 کشور جهان به هدف اول MDG که کاهش گرسنگی و سوء تغذیه در کودکان زیر 5 سال بود، رسیده اند و از این کشورها، 29 کشور توانسته اند سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال را بیش از هدف تعیین شده کاهش دهند و کشور جمهوری اسلامی ایران جزو این 29 کشور جهان است که سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال را تا 75 درصد کاهش داده است.

مهمتر از امنیت غذا، امنیت تغذیه مدنظر است
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه عادات غذایی نامناسب دلیل بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و دیابت است، گفت: با تغذیه مناسب جلوی ٣٠ درصد سرطان ها گرفته می شود.
دکتر علیرضا رییسی در همایش ملی روز جهانی غذا با بیان اینکه بحث امنیت غذایی در جامعه بین المللی نا آشنا و جدید نیست، ادامه داد: بحث امنیت غذایی اولین اولویت سیاست گذاران در تمام کشورها است.
وی افزود: در جامعه امروز، مهمتر از امنیت غذا، امنیت تغذیه مدنظر است، چراکه تنها سیر شدن فرد کافی نیست، بلکه کیفیت غذا هم مهم است.
رییسی گفت: در امنیت غذایی دسترسی، اقتصاد و تامین غذا مطرح است، اما در بحث امنیت تغذیه، پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مطرح می شود.

کد خبر 323493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.