لزوم آموزش مهارت های فرهنگی از ابتدای کودکی/ مدیریت همگرای شهری تشکیل شود

اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر در دیدار خود با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان ضمن تاکید بر لزوم آموزش مهارت های فرهنگی از ابتدای کودکی خواستار ایجاد مدیریت همگرای شهری شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان روز گذشته با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه فرهنگ به همه امورات شهری مربوط می شود، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که بین ارگان ها، سازمان های متولی و مردم تعاملات مناسبی فراهم شود تا از موازی کاری جلوگیری شود.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد مجموعه های فرهنگی شهری تاکید کرد و افزود: باید به وضعیت کارخانه ریسباف اصفهان رسیدگی شده و ساختار فرهنگی آن حفظ شود.

این عضو شورای شهر یادآور شد: با توجه به اینکه در شهری با قدمت بسیار بالای تاریخی زندگی می کنیم که انتظارات فرهنگی در آن بالاست باید مهارت های فرهنگی نیز از ابتدای دوران کودکی به شهروندان آموزش داده شود.

وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد جمعیت شهر را زنان تشکیل می دهند، تصریح کرد: زنان نقش مادری را در جامعه بر عهده دارند به همین دلیل متولیان اصلی عرصه تربیت محسوب می شوند که باید نسبت به آنها توجه ویژه ای داشت.

لزوم ایجاد مدیریت همگرای شهری

مهدی مقدری، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه گفت: مشکل بزرگ کشور ما در ساختار شهرداری ها این است که برخلاف بسیاری از نقاط جهان دارای مدیریت واحد شهری نیستیم.

وی ادامه داد: بر اساس آسیب شناسی صورت گرفته، در ایران حوزه های کاری مختلف بین متولیان متعدد پخش شده است و به همین دلیل با وجود نگاه های مختلف، شهر خروجی واحدی نداشته و منابع در راستای منافع کلان شهر صرف نمی شود.

این عضو شورا تنها راهکار برای برون رفت از مشکلات فعلی را مدیریت همگرای شهری دانست و عنوان کرد: بدین طریق همه ذی نفعان شهری در کنار هم جمع می شوند و به راهبردهای  واحدی می رسند.

مقدری تاکید کرد: در حوزه زیرساخت ها در شهر بسیار اذیت شدیم  چرا که اگر بررسی کنیم به جز تالار هنر و کتابخانه مرکزی که در زمان تصدی گری آقای جوادی در شهرداری اصفهان ساخته شده اند، هیچ مجموعه فرهنگی در خور توجهی طی ۱۴ سال گذشته ساخته نشده است در حالی که با مدیریت همگرا، شهرداری می تواند تراکم و ساخت، حوزه هنری، زمین و اداره ارشاد تجهیزات لازم را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طراحی نقشه هایی که به وسیله آن ها، فرهنگسراها و خانه های فرهنگ در شهرداری ساخته می شود به ۲۰ سال پیش برمی گردد و در هیچ یک از آنها پلاتو و نمایشخانه های محلی پیش بینی نشده است.

اداره ارشاد به یاری  شهرداری برای بسترسازی فرهنگی پیاده راه چهارباغ بیاید

کوروش محمدی، عضو کمیسیون فرهنگی شورا نیز با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد فرصتی هستیم تا  ارتباطات بیشتری بین شورای اسلامی شهر و اداره ارشاد ایجاد شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیاده راه سازی چهارباغ  در حال اجراست از اداره ارشاد می خواهیم که مدیریت شهری را برای ایجاد فضایی پرنشاط به منظور استفاده حداکثری شهروندان یاری دهد در همین راستا می توان حراج های روباز هنری در این محدوده برگزار کرد.  وی در ادامه تاکید کرد: اصفهان قابلیت این را دارد که به عنوان یک رخداد جهانی به شهری مملو از کتاب تبدیل شود.

شفاف سازی در هدف گذاری های فرهنگی انجام شود

نصیر ملت، دیگر عضو شورا، یکی از حساس ترین موضوعات حوزه های شهری را، حوزه فرهنگ خواند و گفت: مسأله ای که در سال های اخیر مشهود است این است که برای برنامه ریزی های شهری به اطلاعات جامع و لازم دسترسی نداریم و اطلاعات موجود نیز ناقص است.

وی ادامه داد: بر این اساس نمیتوان به وضعیت موجود اشراف درستی داشت چراکه همه کسانی که درگیر موضوعات فرهنگی هستند باید گردهم بیایند.

این عضو شورا یادآور شد: آن بخشی که تا به حال در شهرداری مبنای اطلاعات قرار می گرفته، بر پایه ارتباطات مدیران شهری بوده لذا باید هدف گذاری ها شفاف شود و در مرحله بعدی اقتصاد هنر رونق بگیرد چراکه جامعه هنری جزء ضعیف ترین اقشار جامعه به شمار می آیند.

کد خبر 322975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.