بهره ۱۸ درصدی بانک‌ها بلای جان بخش تولید/معافیت‌های مالیاتی راهکار حمایت از صنایع کوچک

به گفته فعالان بخش صنعت ۹۰ درصد تولید کشور، درگیر بانک ها و منابع دولتی هستند و با وجودی که بیش نیمی از سال گذشته هنوز درگیر ۳۰ هزارمیلیارد دلار مصوب دولت هستند از سوی دیگر در حالیکه صنایع کوچک با مشکلات بسیاری همچون مالیات، بیمه تامین اجتماعی و زیرساخت ها مواجهند اما به این بخش توجهی نمی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب با موضوع "صنایع کوچک از برنامه های اعلامی تا واقعیت" با بیان اینکه تزریق پول به تولید بسیار مهم است، اظهار داشت: نرخ بهره ۱۸ درصد تاثیر چندانی بر تولید ندارد و باعث تثبیت یک سری از کارخانه ها می شود و تنها جلوی افزایش بیکاری را می گیرد.

سعید باستانی تاکید کرد: نرخ بهره بانکی با سود ۱۸ درصد برای تولید مناسب نیست، زیرا تعرفه ها را بالا می برد و به ترتیب قاچاق را به کشور سرازیر می کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تولید را حمایت کنیم باید یک سری گلوگاه ها را اصلاح کنیم، افزود: ما ۱۰ میلیون مسافر داریم که حدود ۲۷ میلیارد دلار کالا از طریق این مسافران وارد کشور می شود، اگر این عدد در حوزه پوشاک محاسبه شود، دیگر قادر به تولید پوشاک نیستیم و این در مورد سایر کالاها نیز صدق می کند.

وی ادامه داد: بانک ها کفایت سرمایه هایشان پایین است و توان جذب و سرمایه گذاری خارجی را ندارند، پس باید جذب سرمایه گذاری داخلی داشته باشیم.

باستانی تاکید کرد: اگر بتوانیم مشکل مالیات را حل کنیم شاید بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: وضع موجود مطلوب نیست زیرا صنایع چند سالی است که نوسازی نشده اند پس باید تامین مالی صورت بگیرد بعد به نوسازی پرداخته شود.

 بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی دیگر میهمان برنامه، تصریح کرد: ۳۰ هزار میلیارد دلار مصوب دولت برای حمایت از صنایع در نظر گرفته شده؛ اما هنوز چیزی پرداخت نشده است و همان مبلغ ۱۶هزار میلیارد دلار هم با تاخیر پرداخت شده است.

 وی افزود: البته در کشور ما ۸۵ درصد تولید متعلق به اس بی و صنایع کوچک است که نیاز به حمایت دارند.

 وی تاکید کرد: یکی از پیشنهادات ما به دولت این است که از این صنایع حمایت شود؛ تا اگر سودی در پی داشت، چرخ رقابت را بچرخاند. صندوق های بیمه می توانند بنگاه های اقتصادی کوچک و فعالان اقتصادی را حمایت کنند.

شکوری گفت: دولت باید از این مجموعه ها مالیات کمتری بگیرد و هزینه های را کمتر کند؛ در صورتی که زیرساخت ها را توسعه دهد به تولید کمک می شود.

 وی گفت: باید از تجربه دنیا استفاده کنید؛ هدف ما بازکردن زنجیر از تولید است و باید بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی تولید را مجددا راه اندازی کنیم.

کد خبر 322584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.