مسیر دستیابی به هدف، حقیقیت است

نمایشگاهی از آثار حجم «پوریا آیتی(پورجهان)» با عنوان «حقیقت» در گالری اکنون برگزار می شود.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایمنا گفت: شغل خانوادگی ما مجسمه سازی سنتی فولاد است که از علامت ها و موتیف های مذهبی ریشه گرفته است. پدرم، جهانگیر آیتی تغییراتی در این هنر ایجاد کرد و این تکنیک را در ساخت مجسمه های بزرگ نیز به کارگرفت و حرکت را در آن وارد کرد و به این ترتیب فیگورها را از آن حالت خشکی و مصری‌گونه درآورد.

پوریا آیتی به علت انتخاب عنوان «حقیقت» برای نمایشگاهش اشاره کرد و ادامه داد: من سعی کردم با استفاده از دو ابزار چکش و سِندان، تفکر عمیق تری روی مجسمه سازی داشته باشم و نشان دهم که حقیقت کارگاه ما و حقیقت من، لایۀ زیرینی است که نمایان می شود و درواقع نمایشگاه «حقیقت»، مسیری است که من برای رسیدن به هدف طی کرده ام.

وی گفت: بازدیدکنندۀ یک اثر هنری، فقط اثر نهایی را می بینند اما باید به این نکته نیز توجه داشته داشت که خلق هر اثر هنری با تحمل چه رنج هایی همراه بوده است، بعنوان نمونه در خلق مجسمه های فولادی، چکش چقدر اذیت شده است، سِندان چه رنجی کشیده است، این دست‌ها چقدر متحمل سختی شده اند و آن هنرمند چقدر اذیت شده تا اثری را خلق کند، درحالی که این آزارها دیده نمی شوند و مردم فقط نتیجه نهایی این رنج ها را می بینند اما حقیقت‌ها و لایه های زیرین دیده نمی شوند و من دوست داشتم این لایه های زیرین را به تصویر بکشم.

این هنرمند مجسمه ساز تصریح کرد: همۀ آثار ارائه شده در نمایشگاه «حقیقت» از جنس آهن هستند و موضوع آن ها تقریباً مباحث آهنگری است اما در این نمایشگاه، چکش و سِندان به نوعی حالت روایی برای مجموعه است ودرواقع من به چکش و سندان حالت های انسان و فیگوراتیو را داده ام.

گفتنی است، پوریا آیتی(پورجهان) سال ۱۳۷۲ در اصفهان متولد شد. وی دانش آموخته رشته صنایع دستی از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و کارشناسی نقاشی از دانشگاه سپهر است. پوریا آیتی در خانواده ای رشد یافت که همه به هنر علاقه و اشتغال داشته اند ازجمله اینکه پدرش جهانگیر آیتی، سالهاست در زمینه مجسمه سازی فولادی و مسی به سبک سنتی فعالیت دارد.

نمایشگاه «حقیقت» جمعه ۱۴ مهرماه افتتاح می شود و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا چهارشنبه ۲۶ مهرماه بجز روزهای دوشنبه، ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری اکنون، واقع در خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴)، بن بست حریر، پلاک ۹ مراجعه کنند.

کد خبر 321951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.