نخست‎‌وزیر تشکیلات خودگردان به غزه رفته است

«رامی حمدالله» بعد از یک دهه قطع روابط با حماس به منظور میانجی‌گری و گفتگو برای آینده فلسطین ، برای اولین بار در دو سال گذشته به غزه سفر کرده است.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- به نقل از رویترز. این سفر آقای حمدالله در چارچوب تلاش‌ها برای حل و فصل اختلافات جنبش فتح و حماس صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش‌ها نیکلای ملادنف، نماینده سازمان ملل متحد برای صلح خاورمیانه نیز به غزه رفته است. مصر هم که برای رفع اختلاف بین دو گروه اصلی فلسطینی تلاش می‌کند، هیأتی را به نوار غزه فرستاده است. به گفته «فوازی برهوم»؛ سخنگوی حماس، در طول این دیدار طرفین راه‌کارهای تقویت روابط دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس توافقات صورت گرفته حماس پذیرفته است که برای دستیابی به یک فلسطین یک‌پارچه کنترل اداری قسمت غزه را به عهده دولت به رسمیت شناخته شده فلسطین  قراردهد با این شرط که کنترل شاخه نظامی حماس درغزه همچنان در اختیار این گروه باقی بماند. ‎حماس همچنین در روزهای گذشته زندانیان عضو یا هوادار جنبش فتح را که در زندان هایش بودند، به نشانه حسن نیت نسبت به آشتی ملی، آزاد کرده است.

نیکلای ملادینوف نماینده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه این دیدار را یک فرصت مغتنم شمرده و گفته است: فلسطینی‌ها درغزه و کرانه‌ غربی بیش از ده سال جدایی کشیده‌اند، موافقت نامه‌های زیادی قبلا نوشته شده؛ اما هیچ کدام اجرا نشده است. نباید از این آخرین فرصت برای ایجاد یکپارچگی دست برداریم. کارشناسان علت قطع کمک‌های مالی به فلسطین را که غالبا از سوی کشورهای عربی و اتحادیه اروپا صورت می‌گرفته عدم وجود یک حکومت متحد و مردمی فلسطینی می‌دانند. آنها معتقدند آسیب اصلی حاصل از خشونت فزاینده، اقتصاد ضعیف و شکننده، بی قانونی و هرج ومرج موجود بیش از همه بر مردم فلسطین اثر خواهد گذاشت که شاید در سایه این اتحاد وعده داده شده، تبدیل به آرامش و ثبات اقتصادی شود.

درپی درگیری‌های سال ۲۰۰۷ بین فتح و حماس، فتح از نوار غزه بیرون رانده شد و حماس در ۱۰ سال گذشته کنترل این منطقه را برعهده داشت است. در طول این مدت تلاش‌های این دو گروه برای تفاهم و تشکیل دولت واحد برای اداره نوار غزه و کرانه باختری رود اردن بی‌نتیجه مانده استدر سال‌های اخیر، چند بار گزارش‌هایی از تلاش و حتی نزدیک بودن توافق رهبران دو جناح فلسطینی برای حل اختلاف و وحدت دوباره سرزمین‌های فلسطینی منتشر شده، اما در عمل، نتیجه‌ای به دست نیامده است. در این میان، رژیم صهیونیستی نسبت به این تحولات به طور رسمی سکوت کرده است؛ اما رسانه‌های این کشور از مدتی پیش نوشته بودند که دولت بنیامین نتانیاهو از این روند استقبال کرده  زیرا از این پس، در هر رخداد احتمالی در غزه در ارتباط با اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی مسئول شناخته خواهد شد.

کد خبر 321848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.