بیانیه جامعه اسلامی مهندسان اصفهان، پیرامون معضلات زاینده‌رود/مصوبه ۹ ماده‌ای اجرا شود

جامعه اسلامی مهندسان اصفهان در بیانیه ای خطاب به استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس پیرامون معضلات رودخانه زاینده رود، خواستار پیگیری و اجرای مصوبات قانونی این حوضه در راس کار خود شدند.

به گزارش ایمنا، از سال ۱۳۸۲ و چهار سال پس از انتقال آب زاینده رود به یزد، خشکی بلندمدت این رودخانه دائمی آغاز شد تا جایی که طی چند سال گذشته زاینده تنها در برخی فصول و چند روز در سال به میزان محدود جاری است. متاسفانه به دنبال خشکی دائمی تالاب گاوخونی و زاینده رود طی چند سال گذشته مشکلات زیست محیطی در این شهر شدت گرفته است.

به دنبال این موضوع جامعه اسلامی مهندسان اصفهان خطاب به استاندار و نمایندگان مردم اصفهان در مجلس بیانیه ای پیرامون معضلات رودخانه زاینده رود صادر کرده است.

متن این بیانیه که ایمنا منتشر کرده است بدین شرح است:

"آنچه امروز بر رودخانه زاینده‌رود و ساکنین و کشاورزان حوضه این رودخانه می گذرد بر کسی پوشیده نیست اما آنچه موجب تأسف است، این است که زمان شروع بحران زاینده‌رود و تشخیص ریشه های آن نه تنها گام های جدی و موثری در راستای حل آنها برداشته نشده بلکه روز به روز به مشکلات و معضلات آن افزوده شده و موضوع پیچیده تر شده است.

ریشه اصلی بحران حوضه زاینده‌رود را باید در سوء مدیریت و بی توجهی به قوانین و مصوبات جستجو کرد که ذیلاً به بعضی از موارد اشاره می شود:

۱- عدم رعایت قانون توزیع عادلانه آب و مصوبه ۹ ماده‌ای دولت

۲- برداشت های جدید بدون ایجاد منابع جایگزین و استفاده از حقابه های قانونی و شرعی ساکنین حوضه زاینده‌رود بدون جلب رضایت ایشان

۳- توسعه برداشت های بی رویه در کل حوضه بدون توجه به اصول علمی و نظرات کارشناسان و عدم اصلاح الگوی مصرف

۴- بی توجهی در تامین اعتبارات لازم برای ایجاد منابع پیش بینی شده و برداشت قبل از ایجاد این منابع

۵- عدم توجه به تامین حقابه تالاب گاوخونی و تبدیل آن به منبع مخاطره آمیز زیست محیطی

 با کمال تاسف اخیرا نیز شاهد تعریف جدیدی برای برداشت آب از این حوضه به عنوان پروژه (بن-بروجن) هستیم که باعث کاهش مضاعف ورودی آب به حوضه زاینده‌رود خواهد شد.

به نظر ما حل این بحران جز با عزم جدی و اراده واحد مسئولین و مجمع نمایندگان استان و وحدت همه احزاب و فعالین سیاسی برای حل مهمترین معضل شهر و استان امکان پذیر نمی باشد.

جامعه اسلامی مهندسان اصفهان در پایان از استاندار و نمایندگان استان درخواست کرد تا پیگیری و اجرای مصوبات قانونی حوضه زاینده‌رود را در راس کارهای خود قرار داده و از ارشادات و پشتیبانی های علمای بزرگ استان برای پیشبرد سریع تر امور استفاده نمایند."

کد خبر 321810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.