تغییر رنگ گل "نیلوفر " با کمک ژنتیک میسر می شود

دانشمندان زاپنی به تازگی موفق شده اند روش ژنتتیکی جدیدی برای تغییر رنگ گل ها کشف کنند که این روش، ارزان‌تر و دقیق‌تر از شیوه‌های کنونی در ویرایش ژن محسوب می شود.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از "گیز مگ"، اغلب سال های زیادی طول می کشد تا کارشناسان پروش گل بتوانند با استفاده از تکنیک پیوند گیاه دو رگه رنگ گیاهان را تغییر دهند. اما دانشمندان ژاپنی به تازگی موفق شده اند توسط از ابزار تغییر ژن " CRISPR-Cas9" گل نیلوفر ژاپنی را از رنگ بنفش معمول آن به رنگ سفید خالص تغییر دهند.

این ابزار به دانشمندان امکان می دهد تا بر روی ارگانیسم دی ان ای دخالت دقیق داشته باشند و در طول سال های گذشته از ان برای مقابله با سرطان و بیماری های دیگر و بهبود محصولات کشاورزی استفاده شده است.

این در حالی است که اکنون تیم دانشمندان ژاپنی از دانشگاه Tsukuba شهر یوکوهاما و دانشگاه ملی کشاورزی و مواد غذایی (NARO) از این تکنیک برای پرورش گیاهان زینتی استفاده کرده اند.

این تیم بر روی یک ژن واحد به نام "DFR-B "متمرکز شدند که برای آنزیمی که گل و ساقه گیاه را رنگ می‌کند، کدگذاری می‌شود. فرضیات محققان بر این مبنا بود که با گرفتن این ژن از گل‌های نیلوفر پیچ، گل بیرنگ می‌شود.

اما آزمایش واقعی با استفاده از روش CRISPR نشان داد که می توان DFR-B را بدون اینکه دیگر ژن های مرتبط مانند، DFR-A و DFR-C دچار اختلال شوند، غیرفعال کرد. در واقع CRISPR به معنی بریدن و جداکردن ژن معیوب از ترکیب ژنتیکی سلول است، به گونه ای که این روش، سریع‌تر و ارزان‌تر و دقیق‌تر از شیوه‌های کنونی در ویرایش ژن محسوب می شود.

اگرچه به نظر می رسد که تغییر رنگ گل نیلوفر یک تغییر آرایشی نسبتا زیبایی به نظر برسد، اما آزمایش صورت گرفته پیامدهای گسترده تری دارد. این موضوع که که هیچ یک از ژن های DFR-A و DFR-C تحت تاثیر قرار نگرفتند، نشان می دهد که روش CRISPR تا چه اندازه دقیق است.

کد خبر 318977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.