اصفهان میزبان دومین دورۀ آموزش کشوری فیلمسازی و فیلمنامه نویسی شد

دومین دورۀ آموزش کشوری فیلمسازی و فیلمنامه نویسی به همت دانشگاه فرهنگیان اصفهان تا ۲۳ شهریور در اصفهان برپاست.

به گزارش ایمنا، به مناسبت روز ملی سینما، دوره ها و جشن ها و جشنواره های متعددی در کشور و استان برگزار می شود. دانشگاه فرهنگیان اصفهان نیز از ۱۹ شهریور ماه برگزاری یک دورۀ کشوری با موضوع آموزش فیلمسازی و فیلمنامه نویسی را آغاز کرده است. این دوره ویژۀ دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان است و در رشته های فیلمنامه نویسی، کارگردانی، تصویربرداری، نقد و تحلیل و تدوین از حضور بهترین اساتید کشور بهره می برد. در آیین افتتاحیۀ این دوره مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، سرپرست مدیریت انور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان و دبیر اجرایی دومین دورۀ توانمندسازی دانشجو معلمان و استادان سخنانی را بیان کردند که شرح آن را در اینجا از نظر می گذارنید.

عقب ماندن در عرصۀ فیلم، عقب ماندن در رساندن پیام تمدن سازی اسلام است

دکتر علاء الدین کیا مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در آیین افتتاحیۀ این دورۀ کشوری اظهار داشت: اصفهان بیش از آنکه به گنبدهای فیروزه ای مشهور باشد به شهدایش در دفاع مقدس شهره است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کار هنری و سینما گفت: دانشگاه فرهنگیان با در نظر گرفتن اهمیت هنر و استفاده از آن فیلم را برای دوره های آموزشی انتخاب کرد، چرا که هنر و آن هم هنر سینما متعالی ترین راه برای رساندن مفاهیم و مقاصد است و به فیلم به عنوان یک وسیله آموزشی صرف نباید نگاه کرد، چراکه فیلم ابزاری است که فرهنگ را با خود به همراه می آورد و عقب ماندن در عرصه فیلم، موجب عقب ماندن در رساندن پیام تمدن سازی اسلامی می شود.

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلمان شایسته دارای شایستگی های عمومی، اختصاصی و حرفه ای هستند که در هرکدام از این ها فیلم حرف اول را می زند، تصریح کرد: سواد امروزه معنای متداول سنتی را ندارد و مفهوم عالی تری در حوزه های مختلف پیدا کرده که سواد رسانه ای یکی از این حوزه ها است و در دانشگاه فرهنگیان هم خصوصاً در زمان فعلی که پیام های سیل آسا از طریق فیلم منتشر می شود، سواد رسانه ای اهمیت زیادی پیدا می کند.

وی با تأکید بر اینکه فرصت ما به دلیل کوتاه بودن عمر کوتاه است و باید از این فرصت استفاده کنیم، عنوان کرد: معلم باید توان نقد و تجزیه و تحلیل فیلم را داشته باشد و از آنجایی که مخاطب ما دانشجو معلمان هستند، کار ما مضاعف و دوگانه است و تراز بالاتری دارد و آشنایی با فنون نقد فیلم اهمیتی دو چندان پیدا می کند.

کیا در ادامه با اشاره به شروع حرکت جدیدی در دانشگاه فرهنگیان در زمینه هنر گفت: نگاه به موضوع فیلم در دانشگاه فرهنگیان نگاه پیشروانه ای است و تلاش می کنیم دانشجو معلمان از بیشترین توان در این حوزه برخوردار شوند، چراکه در عصر حاضر معلمی توانمند است که در حوزه های مختلفی از مهارت های عمومی و تخصصی بهره مند باشد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری ۴۷ دوره جشنواره فیلم رشد گفت: در این جشنواره در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ جهش ۸ برابری داشته ایم.

معلم هنرمند، پرورش دهندۀ دانشجوی هنرمند است

دکتر شهرام عروف زاد، سرپرست مدیریت انور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان نیز در آیین افتتاحیۀ این دوره، با اشاره به اینکه اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای، فقه و فقاهت است که افتخار دارد امروز میزبان دانشجومعلمان در حوزه هنر باشد، اظهار داشت: شما مسؤولیت بزرگ و خطیری را به عهده دارید. هرکدام از ما در کلاس درسی که برگزار می‌شود و حتی در وظایف فردی یک کارگردان، برنامه‌ریز و مجری هستیم با شاخص‌هایی که به عنوان ویژگی‌های برجسته انسان است و امروز شما دور هم جمع شده‌اید که با آموزش‌هایی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی، تصویرسازی و کارگردانی بتوانید نقد، تحلیل و تدوین کنید.
وی با اشاره به اینکه فلسفه برگزاری این دوره‌ها توانمندسازی دانشجوها و اساتید در حوزه هنر به واسطه ماهیت هنر است، افزود: این انتخاب به این دلیل است که خلأ فعالیت در حوزه هنر را در دانشگاه حس می‌کنیم. بخش مهمی از معلمی هنر است که بتواند دانش‌آموزان را رشد داده و بالندگی ایجاد کند که این موضوع در ابتدا به خود معلم برمی‌گردد، اگر معلم خود این مراحل را طی نکرده و این قابلیت را نداشته باشد، نمی‌تواند معلم توانمندی در این حوزه شناخته شود.
سرپرست مدیریت امور پردیس‌های استان اصفهان تصریح کرد: معلم توانمند، تحلیل‌گر، نقاد و متفکر می تواند دانش‌آموز توانمند، تحلیل‌گر، نقاد و متفکر تربیت ‌کند، این‌ها ویژگی‌هایی است که تمام جوامع بشری به دنبال آن هستند و همین وجوه ممیزه انسانیت است که به عنوان شاخص‌های مهمی در مسیر کمال و سعادت افراد است که می‌توانند بالندگی افراد و مخاطبانشان را در مسیر تکمیل کنند.
وی خاطرنشان کرد: به هدف راهنمایی دست نخواهیم پیدا کرد مگر اینکه خود شما به عنوان یک معلم در درون و وجود خود یک سری قابلیت‌ها را داشته باشید که بتوانید این‌ها را انتقال دهید. قرار نیست که فقط مفاهیم کلیشه‌ای و قالبی بدون داشتن سهمی در آن را به دیگران ارائه دهیم. شما در حرفه معلمی به نوعی مسؤولیت اجتماعی در برابر تمام آحاد جامعه به خصوص دانش‌آموزان بر عهده دارید، چراکه دانش‌آموزان تمام جامعه را شامل می‌شوند و بیش از ۹۸ درصد افراد جامعه این مسیر را طی می‌کنند و همه به نوعی در مسیر دانش‌آموزی هستند.
وی افزود: بحث در حوزه رسانه و خصوصاً فیلم‌نامه‌نویسی و تصویربرداری شما را در مسیر این مسؤولیت اجتماعی موظف می‌کند که خیلی پررنگ‌تر وارد شوید. شما در این مسئولیت‌های اجتماعی وظیفه دارید لحظه‌ها را ثبت کرده و ذهنیت‌ها را شکل دهید، بهترین سوژه‌ها را هم بشناسید و هم به مخاطبان و دانش‌آموزان بشناسانید و مفاهیم خوب را به دانش‌آموزان و به نوعی به تمام جامعه منتقل کنید.
سرپرست مدیریت امور پردیس‌های استان اصفهان انتقال اندیشه‌ها را با استفاده از دانش، تیزهوشی و تجربه وظیفه دانشجو معلمان دانست و گفت: شما به این وسیله باید در راه پیشرفت تمدن نوین ایرانی اسلامی گام بردارید و اتفاقاً صدا و سیما و تصاویر بهترین ابزار برای انتقال این اندیشه‌ها هستند؛ بنابراین معلمی که بتواند در این حوزه توانمندتر ظاهر شود بهتر می‌تواند افکار نسل آینده را جهت دهد.
او گفت: ما در فرایند تعلیم و تربیت مأموریت داریم از طریق کلاس‌های درس و فوق برنامه‌ها که در متن برنامه ما جای دارند نسل توانمندی را برای جامعه آماده کنیم. هر دانشجو در طول ۴ سال دانشجویی حداقل باید یک مهارت یاد بگیرد و بعد از این مدت توانمندتر وارد عرصه شود.
عروف‌زاد در پایان اظهار داشت: معلمان باید در جامعه به دنبال ایجاد یک فضای همدل و قابل اعتماد باشند. چیزی که ما تشنه آن هستیم انتقال اندیشه‌ها است و زندگی ما آن قدر پیچیده شده که مسائل و موضوعات مختلف، بحران‌ها، تنوع سلایق و نگاه‌های متفاوت منتظر این است که شما بتوانید منظر جدیدی را انتقال دهید، آن هم با زبان بُرنده رسانه که مثل یک گلوله بر پیکر شخص بنشیند و تأثیر بگذارد.

هدف از برگزاری این دوره توانمند سازی دانشجو_معلمان است

محمدرضا رضایی، دبیر اجرایی دومین دورۀ توانمندسازی دانشجو معلمان و استادان نیز گفت: مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این دوره توانمندسازی دانشجومعلمان در حوزه فیلم و استفاده از ابزار فیلم و دانش‌افزایی اساتید و دانشجو معلم‌ها در راستای انجام‌وظیفه بهتر است.
وی با اشاره به دادن گواهینامه شرکت در دوره فیلم‌سازی به مخاطبان این دوره گفت: این گواهینامه فقط به افرادی داده می‌شود که این دوره را که به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود با موفقیت طی کنند و به اساتید شرکت کننده نیز گواهی ۴۰ ساعته آموزش ضمن خدمت داده خواهد شد.
رضایی خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است که در سند تحول آموزش‌وپرورش در کنار حکومت آمده است و پشت برگزاری این دوره یک فکر خوابیده و به دنبال این هستیم که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه ای را امضا کنیم و با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تفاهم‌نامه همکاری امضا شده که بر اساس آن دانشجو معلمان می‌توانند ادامه این دوره را با تخفیف بگذرانند.

گفتنی است، کلاس ها و کارگاه های دومین دورۀ کشوری فیلمسازی و فیلمنامه نویسی ویژۀ دختران در مرکز شهید رجایی و ویژۀ پسران در پردیس شهید باهنر برگزار می شود و این دوره ۲۳ شهریور ماه با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان می دهد. /


 

کد خبر 318852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.