تولید تخمک های انسانی میسر شد/  محققان ایرانی آسیاب میکرونیزه غلتکی ساختند

مهمترین رویدادهای علم وفناوری ومحیط زیست درهفته گذشته شامل میسر شدن تولید تخمک های انسانی توسط محققان ایرانی، ۲۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین های دنیا، اولین آزمایش درهم تنیدگی فتونی ایران در ماه های آینده، ساخت قرص ورزش و روز ملی یوزپلنگ آسیایی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ایرنا، در هفته ای که گذشت، رئیس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان از موفقیتی در زمینه تولید تخمک های انسانی خبر داد.

 تولید تخمک های انسانی میسر شد
سین بهاروند گفت: تولید تخمک های انسان و موش با روش جداسازی سلول های بنیادی تخمدانی انجام گرفته و این کار مهم افق جدیدی برای درمان ناباروری برخی از زنان ایجاد کرده است.
وی افزود: نتایج تحقیقات این مجموعه نشان داد که سلول های بنیادی تخمدانی قابلیت تولید تخمک در انسان و موش را دارند.
وی با اشاره به این که این طرح تحقیقاتی مرحله حیوانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است، افزود: در قالب این طرح تحقیقاتی موفق به تولید تخمک موش شدیم که بچه موش هم به دنیا آمد و در انسان ها فقط تخمک تولید شده است.
بهاروند با طرح این سئوال که آیا تخمدان انسان ها و موش ها امکان تولید سلول های بنیادی تخمدانی را دارد؟ گفت: در این تحقیق با روش تولید شبه اندام تخمدانی نشان دادیم که این کار امکان پذیر است.
وی تاکید کرد: هرچند نتایج اولیه این طرح تحقیقاتی به منظور درمان زنانی که مشکل ناباروری آنان مرتبط با نبود تخمک، بسیار امیدوارکننده است اما دقیقا معلوم نیست که چه زمانی این مشکل در زنان برطرف می شود.
وی اظهار امیدواری کرد که با سعی و تلاش محققان این مجموعه در سال آتی مشکل زنانی که نازایی به دلیل نبود تخمک دارند، برطرف شود.

 نانودارویی با قابلیت همزمان تصویربرداری و درمان بافت سرطانی
پژوهشگران دانشگاه اصفهان نانوسامانه‌ای دارویی طراحی کرده‌اند که به طور همزمان قابلیت تصویربرداری و درمان بافت‌های سرطانی را دارد، در حال حاضر طراحی و ساخت دارو در مقیاس آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده است.
یکی از موضوعات پراهمیت در تحقیقات پزشکی دستیابی به راهکاری است که بتوان میزان مصرف دارو و به دنبال آن عوارض جانبی ناشی از داروها را در بیماری‌های مختلف تا حد ممکن کاهش داد. این کار به کمک سامانه‌های دارویی هدفمند امکان‌پذیر است. در درمان سرطان توسط این سامانه‌ها، دارو تنها به سلول‌های سرطانی انتقال یافته و آنها را از بین می‌برد. بدین ترتیب سلول‌های غیرسرطانی سالم مانده و به عملکرد عادی خود ادامه می‌دهند.
به گفته‌ دکتر رضا کریمی شرودانی پژوهشگر دانشگاه اصفهان, در این طرح یک سامانه‌ هدفمند برای دارورسانی و تصویربرداری همزمان از بافت‌های سرطانی معرفی شده است.

رباتی که جا انداختن استخوان‌های بلند را تسهیل می‌کند
پژوهشگران کشورمان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت رباتی شدند که فرآیند جا انداختن استخوان‌های بلند را تسهیل می‌کند.
هدف اساسی این تحقیق توسعه ربات هایی است که با اتصال به قطعات شکسته استخوان و اعمال نیروهای مورد نیاز، امکان جابجایی آنها را با دقت بالا فراهم کرده و بدین ترتیب فرایند جا انداختن استخوان های بلند را تسهیل و تسریع می کند.
ربات مورد نظر در این طرح دارای یک مکانیزم ابداعی جدید است. با توجه به درجات آزادی و پیکربندی محرک های خطی و دورانی قادر است فضای کاری مورد نیاز برای جا اندازی کلیه شکستگی های استخوان های بلند، از جمله استخوان ران را فراهم کند و از این لحاظ بر نمونه های تحقیقاتی موجود برتری دارد.

اولین آزمایش در هم تنیدگی فتونی در ماه های آینده در ایران انجام می شود
رییس سازمان انرژی اتمی هفته گدشته از انجام اولین آزمایش در هم تنیدگی فتونی در ماه های آینده در ایران خبر داد و گفت: این آزمایش برای نخستین بار است که در یک کشور غرب آسیا و جهان اسلام انجام می شود.
علی اکبر صالحی در نخستین همایش ملی فناوری کوانتومی افزود: آزمایش در هم تنیدگی فتون ها و یون ها نخستین آزمایشی است که ما باید در راستای موضوع فناوری کوآنتومی انجام دهیم.
وی ادامه داد: همکاران در سازمان انرژی اتمی قول دادند تا اقدامات لازم را انجام دهند که در ماه های آینده شاهد اولین آزمایش در هم تنیدگی فتونی باشیم.
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد اگر در این آزمایش موفقیت حاصل شود، ایران نخستین کشوری خواهد بود که در غرب آسیا و جهان اسلام این آزمایش را با موفقیت انجام می دهد.

 ۲۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین های دنیا
بررسی داده های ای اس آی یا پایگاه شاخص های اساسی علم آی.اس.آی در بخش موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی دنیا نشان می دهد که ۲۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در جمع دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند.
دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: این فهرست هر دو ماه یکبار روزآمد می شود و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که اثربخشی تحقیقات آنها به حدی باشد که در مجموع یک درصد برتر دنیا قرار بگیرند، در این فهرست وارد می شوند.
دهقانی اظهار داشت: با توجه به این که مطالعات حوزه زیست شناسی و زیست شیمی به دانشگاه های علوم پزشکی نیز مربوط می شود، نام دانشگاه علوم پزشکی تهران در این میان مشاهده می شود. در بین دانشگاه های جامع دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس در این حوزه موضوعی در بین دانشگاه های یک درصد برتر دنیا دیده می شوند.
وی گفت: بیشترین تعداد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر کشور در علوم پایه در حوزه شیمی قرار دارند. دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به تولید علم خود در این زمینه در بین دانشگاه های یک درصد برتر قرار گرفته است. در بین پژوهشگاه ها نام پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران مشاهده می شود. دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فرودسی مشهد، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه رازی، دانشگاه کاشان، دانشگاه مازندران، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه یاسوج در بین دانشگاه های جامع در رشته شیمی در مجموع یک درصد برتر ها قرار گرفته اند.
رپرست ISC در ادامه گفت: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در حوزه شیمی در مجموع دانشگاه های یک درصد برتر قرار دارند که نشان دهنده فعالیت های تحقیقاتی آنها در حوزه شیمی و حوزه های وابسته است.
دهقانی افزود: در حوزه زمین شناسی تنها دانشگاه تهران در فهرست برترین ها قرار دارد و در حوزه ریاضیات دانشگاه صنعتی امیر کبیر در صدر قرار گرفته است. بعد از دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی در بین برترین ها است، در حوزه فیزیک، پژوهشگاه دانش های بنیادی، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه دانشگاه آزاد اسلامی توانسته اند در بین یک درصد برترها قرار بگیرند.

 محققان ایرانی آسیاب میکرونیزه غلتکی ساختند
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، مستقر در مشهد اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور دستگاه آسیاب غلتکی میکرونیزه توسط محققان این پژوهشکده، طراحی و ساخته شد.
قدیر رجب زاده گفت: این دستگاه در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد که اندازه ذرات پس از عبور از آن از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میکرون به ۳۰ تا ۷۰ میکرون کاهش می یابد.
وی سرعت بالا، سایش کم، قابلیت تنظیم دما، یکنواختی اندازه ذرات، دقت و تکرارپذیری اندازه ذرات، سادگی بهره برداری و نگهداری و قابلیت تنظیم اندازه ذرات ورودی و خروجی را از جمله مزیت های این دستگاه در صنعت غذا دانست.
رجب زاده افزود: با طراحی و ساخت آسیاب غلتکی میکرونیزه به میزان ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی نسبت به واردات آن از خارج کشور صورت می گیرد.

دو جایزه علمی بین‌المللی برای عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
یک عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران موفق به دریافت دو جایزه علمی بین‌المللی شد، دکتر امیرمحمد گمینی، عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، موفق به دریافت دو جایزه علمی بین‌المللی از سوی شاخه علم و تکنولوژی انجمن بین‌المللی تاریخ و فلسفۀ علم و تکنولوژی در اروپا و بنیاد احسان‌ اوغلو در ترکیه شده است.
این دو جایزه در برزیل و در حاشیه بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی تاریخ علم و تکنولوژی در شهر ریودوژانیرو به استادیار پژوهشکده تاریخ علم دکتر امیرمحمد گمینی در بخش جایزه پژوهشگر جوان برای پایان‌نامه دکتری با عنوان «جایگاه و آرای قطب‌الدین شیرازی در علم هیأت» اهدا شده است.
این پایان‌نامه با راهنمایی دکتر حسین معصومی همدانی و در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نگاشته شده و قبلاً نیز موفق به کسب مقام برگزیده هشتمین دوره جایزه فارابی در گروه تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی شده بود.
همچنین کتاب دایره‌های مینایی: پژوهشی در تاریخ کیهان‌شناسی در تمدن اسلامی از پایان نامه وی و ترجمه اثر نقد و بررسی فصل های نجومی و ریاضی کتاب علم در اسلام نوشته سید حسین نصر و ترجمه مواجهه با داروین: نخستین برخوردها با نظریه تکامل در شرق مسیحی و اسلامی نوشته عادل زیادت از آثار اوست.

اعتراض ایرانیان به اپل 
تارنمای روزنامه پرشمارگان فرانسوی فیگارو نوشت: بسیاری از ایرانیان همچنین وزیر ارتباطات علیه حذف ده ها برنامه (اپلیکیشن) کاربردی و ساخته شده در ایران از فروشگاه برخط (آنلاین) شرکت آمریکایی فن آوری اپل، اعتراض کردند.
این روزنامه فرانسوی در گزارش خود می افزاید: در شبکه های اجتماعی هشتگ 'حذف اپلیکشن های ایرانی متوقف شود' در روزهای اخیر در ایران رواج یافته است.
همچنین طوماری در توییتر منتشر شده است که بر اساس آن ایرانی ها از «تیم کوک» رئیس اپل می خواهند طرح حذف برنامه های ایرانی را متوقف کند. برای این طومار در مدت دو روز ۴۶ هزار امضا جمع آوری شده است.

 قرص ورزش ساخته شد
محققان انگلیسی قرصی ساخته اند که می گویند واکنش بدن به مصرف آن شبیه تاثیر ورزش کردن است.
محققان دانشگاه لیدز در انگلیس در یک تحقیق نوآورانه روی موش ها، برای اولین بار موفق به شناسایی یک پروتیین کلیدی شدند که در جریان ورزش کردن در بدن آزاد می شود.
محققان با فعال کردن پروتیین یاد شده در موش ها متوجه شدند که این پروتیین فواید ناشی از فعالیت فیزیکی را بدون عرق ریختن در موش ها ایجاد می کند.
بر اساس این تحقیق این پروتیین که پیزو۱ نام دارد به صورت یک 'حسگر ورزش' عمل می کند و جریان انتقال خون به مغز و عضلات را برای فعالیت پایدار تقویت می کند، محققان موسسه قلب و عروق و پزشکی متابولیک دانشگاه لیدز معتقدند که این تغییرات ممکن است تا حدودی عامل اثرات مثبت ورزش از جمله کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری قلبی و سرطان باشند.

 پالس‌های رادیویی جدید از یک منبع اسرارآمیز فضایی
ابزار لیستن که به‌منظور شناسایی حیات هوشمند در جهان هستی ساخته شده است، ۱۵ پالس رادیویی پرتوان را از یک منبع اسرارآمیز به نام اف آر بی ۱۲۱۱۰۲ در آن سوی جهان هستی دریافت کرده است.
این انفجارهای رادیویی، پالس‌های کوتاه و درخشانی هستند که از یک منبع بسیار دور و ناشناخته می‌آیند واف آربی۱۲۱۱۰۲
تنها منبعی است که تاکنون پالس‌های آن تکرار شده‌اند. در واقع تا کنون بیش از ۱۵۰ انفجار پرانرژی از این جسم فضایی دریافت شده است. جسم فضایی اف آر بی ۱۲۱۱۰۲ سال گذشته به عنوان یک کهکشان کوتوله با فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین شناسایی شد.
در خصوص ماهیت این انفجارها ایده‌های مختلفی مطرح شده است که عوامل مختلفی از ستاره‌های نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی گرفته تا تمدن‌های فضایی پیشرفته را دلیل اصلی ایجاد این پالس‌ها می‌دانند.
ستاره شناسان سراسر زمین به دنبال درک مکانیزم ایجاد انفجارهای رادیویی سریع هستند و با تلسکوپ‌های خود دائما اف آر بی را هدف می‌گیرند. نکته قابل توجه این است که تا کنون پالس‌هایی با چنین فرکانس بالایی دریافت نشده است و این موضوع امکان ارزیابی دقیق انفجارهای رادیویی را برای محققان فراهم کرده است.

 درمان دیابت با ترکیبات کاکائو
مطالعات محققان دانشگاه بریگهام یانگ نشان می‌دهد کاکائو حاوی ترکیباتی است که سلول‌های خاصی را به سلول های تولیدکننده انسولین تبدیل می‌کند.
در لوزالمعده ناحیه‌ای به نام جزایر لانگرهانس وجود دارد. سلول‌های بتا در این ناحیه قرار دارند. این سلول‌ها مسئول ترشح انسولین هستند. انسولین هورمونی است که قند بدن را تنظیم می‌کند. سلول‌های بتا انسولین را مستقیما وارد جریان خون می‌کنند. سلول‌های بتا همچنین هورمونی به نام آمیلین ترشح می‌کنند که میزان کلوگز واردشده به جریان خون را تنظیم می‌کند. در دیابت نوع ۲، عملکرد سلول‌های بتا مختل می‌شود.
مطالعات محققان نشان می‌دهد کاکائو حاوی ترکیبی به نام مونومرهای اپیکتکن است که توانایی سلول‌های بتا در ترشح انسولین را افزایش می‌دهند.
مطالعات حیوانی نشان می‌دهد استفاده از کاکائو در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، نه تنها به تنظیم قند خون کمک می‌کرد؛ بلکه میزان چاقی را نیز کاهش داد. مطالعات نشان می‌دهد ترکیبات کاکائو روی میتوکندری (موتورخانه سلول) اثر می‌گذارد.

غربالگری سرطان لوزالمعده با تصویر سِلفی
محققان آمریکایی نرم افزاری ابداع کرده اند که به افراد اجازه می دهد با گرفتن یک عکس سلفی توسط تلفن هوشمند خود، سرطان لوزالمعده را غربالگری کنند.
محققان اَپ جدیدی به نام 'بیلی اسکرین تهیه کرده اند که با استفاده از دوربین تلفن هوشمند، الگوریتم های رایانه ای بینایی و ابزار فراگیری ماشینی، افزایش سطح بیلی روبین را در صلبیه یا سفیده سخت چشم تشخیص می دهد.
این اپ با استفاده از الگوریتم های فراگیری ماشینی، اطلاعات رنگی صلبیه را محاسبه می کند وآن را با سطح بیلی روبین ارتباط می دهد.

 گام دیگر محققان برای ساخت فولادی با مقاومت فوق العاده بالا
گروهی از مهندسان مکانیک به منظور تقویت خصیصه های سختی و چکش خوارگی فولاد، یک سوپر فولاد به نام دی & پی ساختند.
گروهی از مهندسان مکانیک از هنگ کنگ، پکن و تایوان در یک مطالعه جدید برای تقویت توازن سختی و چکش خوارگی، یک سوپر فولادساختند که هزینه آن یک پنجم فولاد مورد استفاده فعلی در کاربردهای هوا و فضا و دفاعی است.
صنایع هوا فضا، خودروسازی و دفاعی به مواد فلزی با سختی فوق العاده بالا نیاز دارند و در برخی کاربردهای ساختاری با بارگذاری بالا نیز برای جلوگیری از شکستگی های فاجعه بار، به مواد فلزی نیاز است که چکش خوارگی و سختی بالایی داشته باشند.
اما مشکل فراروی مهندسان این است که افزایش سختی فولاد اغلب به کاهش چکش خوارگی یا کاهش توازن سختی-چکش خوارگی آن منجر می شود.

کد خبر 317701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.