عید قربان تجلی بندگی مخلوق در برابر خالق/عید قربان روز بندگی و غلبه بر نفس اماره

لنجان_امام جمعه ورنامخواست گفت: عید قربان روزی است که بشر ثابت کرد برای آنچه که در راه خدا می‌دهد هیچ هوای نفسی وجود ندارد و اشرف مخلوقات بودن زیبنده وی است و شاید همین تصمیم‌های بزرگ و عید ساز تاریخ بشریت است که باعث شده تا انسان از همان ابتدا عنوان اشرف مخلوقات بودن را یدک بکشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام زارعی در خطبه های نماز عید قربان اظهار کرد: عید قربان عید بندگی، روزی که در آن ابراهیم خلیل الله فرزندش را به قربانگاهی می‌برد تا اطاعت از معبود را به نمایش بگذارد و روزی را خلق کند که یوم الله باشد روزی که در آن بشریت تسلیم در برابر معبود خود را به رخ کائنات کشید.

وی با اشاره به اینکه عید سعید قربان عید رهایی از بند اسارت هاست، افزود: عید قربان روزی است که بشر ثابت کرد برای آنچه که در راه خدا می‌دهد هیچ هوای نفسی وجود ندارد و اشرف مخلوقات بودن زیبنده وی است و شاید همین تصمیم‌های بزرگ و عید ساز تاریخ بشریت است که باعث شده تا انسان از همان ابتدا عنوان اشرف مخلوقات بودن را یدک بکشد.

امام جمعه ورنامخواست عید سعید قربان را زمان آزاد شدن از اسارت های دنیوی برشمرد و تصریح کرد: عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرّب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره‌وری از فرصت‌های ناب به دست می‌آید و از سوی دیگر عید قربان خاطره ابراهیم، هاجر و اسماعیل است که حضرت ابراهیم(ع) همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را در زمین بی‌آب‌وعلف قرار داد خداوند به برکت حضرت اسماعیل(ع) آب زمزم را عطا کرد.

وی ادامه داد: آنچه ابراهیم(ع) برای قرب الهی انجام داد در تاریخ بشریت ماندگار شد، نمونه‌ای از ایثار و گذشت در راه خدا است و فلسفه اصلی آن هم همان مبارزه با هوای نفس و جهاد با نفس اماره است لذا باید گفت ای انسان همه چیز برای تو آفریده شده و تو برای خدا آفریده شده ای لذا باید جایگاه انسان را درک کنیم.

زارعی اضافه کرد: ماجرای حضرت ابراهیم(ع) و سربلندی پدر معنوی همه موحدین عالم درس بزرگی است تا ما بفهمیم چگونه از بندهای دنیوی آزاد و رها شویم اما متاسانه ما انسان ها امروز بعضی از اسارت ها را  متوجه نمی شویم.

وی عنوان کرد: امروز بعضی از رسوم همه ما را به اسارت خود درآورده است بخصوص در مسئله مهم ازدواج، زنجیرهای متعددی در مسئله ازدواج به پای جوانان و خانواده ها افتاده که این زنجیرها را به دست خود زده ایم و ماجرای جهیزیه های سنگین که در بسیاری از موارد ضرورت هم ندارد معضل بزرگی است که دامنگیر خانواده ها شده است.

امام جمعه ورنامخواست بیان کرد: کدام عقل سلیم اجازه می دهد خانه ای ویران شود تا خانه دیگری از تجملات پر شود، کدام عقل معاش اجازه می دهد پول از جیب ما گرفته شود تا یکسری وسایل بلا استفاده در انباری ذخیره شود وای به حال ما اگر این شرایط را تغییر ندهیم‌ و عید سعید قربان یعنی اینکه از همین  اسارت ها رها بشویم.

وی خاطرنشان کرد: آیا خدا از کسانی که این شرایط را ایجاد می کنند و به تقویت آن دامن می زنند خواهد گذشت و آیا بهتر نیست در جلساتی که برای به نمایش گذاشتن جهیزیه ای که با خون دل تهیه شده است شرکت نکنیم تا این رسم ناپسند از جامعه برچیده شود.

زارعی اذعان کرد: امروز کار فقط به مراسم عروسی ختم نمی شود بلکه در موضوع ترحیم و مراسم های متوفی نیز سنت های غلطی است که به هیچ عنوان درست نیست و باید حذف شود باید توجه داشت رسم اسلام اصلا اینهایی نیستند که ما عمل می کنیم، این آداب زندگی اسلامی نیست و امروز باید این اسارت ها را بشکینم.

وی یادآور شد: باید توجه داشت وابستگی‌هایی که برای انسان ایجاد می‌شود او را به سمت گناه سوق می‌دهد و به همین دلیل ما باید با این وابستگی‌ها و تعلقات مبارزه کنیم رسالت عید قربان در این است که خداسالاری را در زندگی به وضوح نشان دهیم و خود را از تعلقات آزاد کنیم.

امام جمعه ورنامخواست با اشاره به قربانی‌هایی که در روز عید قربان انجام می‌شود، گفت: این قربانی ظاهری است و در واقع آنچه مهم است قربانی کردن نفس اماره، جهاد با نفس و از بین بردن تعلقات مادی است تا در نهایت انسان را به درجه قرب الهی برساند.

وی در پایان گفت: اعیاد مذهبی باید بصورت ویژه بزرگ برگزار شود و مراسم شادی هم باید  قوت بگیرند مثلا عید غدیر باید تمام مساجد شهر جشن بگیرند و فضای شهر عوض شود و همه مردم در این شادی ها سهیم شوند.


کد خبر 317630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.