اعضای شورای شهر فارغ از مسائل جناحی به فکر توسعه شهر باشند

لنجان_ امام جمعه ورنامخواست گفت: اعضای شورای شهر فارغ از مسائل جناحی به فکر توسعه شهر باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام زارعی در آئین تحلیف اعضاء شورای اسلامی شهر ورنامخواست اظهار کرد: تاریخچه شورا در اسلام : اصل شورا به عنوان شیوه ای قابل اجرا در مدیریت سیاسی جامعه اسلامی پذیرفته شده و بر آن تاکید شده است و  در اهمیت شورا در اسلام همین بس که سوره ای در قرآن با ۵۴ آیه به نام (شوری) نامگذاری شده است .

وی افزود: قرآن شورا را به دو صورت معرفی می کند، یکبار، با تبیین خصایص مؤمنان و رهروان راه مکتب، اصل شورا را به عنوان یک خصوصیت جوشیده از ایمان و جامعه اسلامی معرفی می کند چنانکه در سوره شوری آیه ۳۸ آمده است :افراد شایسته با ایمان کسانی هستند که اجابت نمودند ندای پروردگارشان را و امورشان را بین خود به شوری می گذارند .

امام جمعه ورنامخواست تصریح کرد: قرآن مجید در جای دیگر شورا را به صورت یک فرمان و دستور الهی بیان می کند، التزام به نظام شورا را بر پیامبر مقرر می دارد، بر احترام به دیدگاهها و نظارت پیروان مکتب تأکید می ورزد و آن را یکی از خصیصه های رهبری و از رموز پیروزی می شمارد.

وی ادامه داد: در همین زمینه خداوند متعال آیه ۱۵۹ سوره آل عمران می فرمایند پس به سبب رحمتی از خدا با آنان نرمی نمودی و اگر تندخوی و سخت دل بودی البته از دورت پراکنده می شوند، پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در امور با آنان مشورت کن، پس چون تصمیم گرفتی باید بر خدا توکل کنی زیرا خدا، توکل کنندگان را دوست می دارد.

زارعی اضافه کرد:  بحث شورا در قرآن و اسلام جزو ذات دین مبین اسلام است که هم قرآن و هم اسلام سرسختانه با استبداد مقابله می کنند به همین لحاظ افراد نسبت به یکدیگر برتری ندارند، از سوی دیگر شورا در چهارچوب نظریه حاکمیت مردم می گنجد که در آن هر یک از افراد مردم مساویند و بدون سلطه یکی بر دیگری، در تعیین سرنوشت خویش حسب السهم نقش تعیین کننده دارند .

وی عنوان کرد: در سیره و سنت پیامبر بزرگ و عظیم الشان اسلام نیز شاهد اجرای اصل مشاوره در امور مختلف به خصوص در زمان جنگ ها هستیم، به عنوان مثال در زمان جنگ احد شورای تشکیل شده نظامی با اصرار جوانان انصار که اکثریت را داشتند پیامبر به رای و نظر آنان احترام گذاردند و در بیرون از شهر مدینه به رویارویی با مشرکان پرداختند .

امام جمعه ورنامخواست بیان کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) در ۹ اردیبهشت ماه  ۱۳۵۸ با صدور فرمانی به شورای انقلاب بر تشکیل شوراهای اسلامی و تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکید نمودند و به نقش مردم در اداره امور کشور چنان اهمیت داده شد که اصول ششم، هفتم، یکصد و یکم، یکصد و دوم، یکصد و سوم، یکصد و چهارم، یکصد و پنجم، یکصد و ششم قانون اساسی به شوراهای اسلامی اختصاص یافت.

وی اذعان کرد:باید توجه داشت  شوراهای اسلامی یار و مددکار مردم و کشور هستند و باید با اجرای قانون سعی در خدمت همه جانبه به مردم داشته باشند چراکه شوراهای اسلامی نهاد مقدسی هستند که ثمره خون شهدا و از نتایج با خیر و برکت نظام جمهوری اسلامی هستند.

زارعی متذکر شد: شهردار و شورای شهر باید در راستای مطالبات مردم و توسعه شهر گام‌هایی بردارند چراکه در اسلام و بر اساس آموزه های دینی هیچ امری مهمتر از خدمت به مردم نیست و شورای شهر باید عرصه خدمت باشد.


وی ادامه داد: اعضای شورای شهر باید با دقت و بررسی کامل در انتخاب شهردار مناسب و خدمتگذار مردم بیش از گذشته اقدام کنند که ماموریتی مهم محسوب می شود لذا اعضای شورای اسلامی شهر باید با برنامه ریزی و هماهنگی و فارغ از مسایل جناحی به فکر مردم و انتخاب شهردار مناسب و خدمت صادقانه به شهروندان باشند.

کد خبر 316577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.