جدی شدن فیلم کوتاه در سال‌های اخیر

پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در روز شنبه، ۲۸ مردادماه به نمایش فیلم‌های «آز» محمد مجلل نجار، «۱۹ اردیبهشت ۹۳» اصلان شاه ابراهیمی، «پیشخدمت» فرنوش عابدی، «عملیات ۷۴۷» محمد اسماعیلی، «او» مصطفی رحیمی و «پرنده پسر» سرگئی فن نکو اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاوش گلشیری، نویسنده و مدرس فیلم‌نامه‌نویسی در مقام منتقد و کارشناسِ برنامه ترجیح داد نقد خود را ابتدا با برشمردن برخی از ویژگی‌های اصلی فیلم کوتاه در سال‌های اخیر آغاز کند. ارتقای کیفی آثار، مهم‌ترین نکته‌ای بود که گلشیری در مقایسه با فیلم‌های کوتاه سال‌های پیش به آن اشاره کرد: «بهره‌گیری از تجهیزات سینمایی حرفه‌ای، بازی‌های چشم‌گیر و توانمندی‌های عوامل در مسیر تولید باعث شده در این سال‌ها، با آثار جدی‌تری مواجه شویم.»
او یادآوری عناصر اصلی فیلم کوتاه را نیازی همیشگی دانست و افزود: «اولین معیار فیلم کوتاه، زمان و نحوه‌ ارتباط با مخاطب است، پس لازم است فیلم کوتاه که زمان کمی برای برقراری ارتباط و اثرگذاری روی مخاطب در اختیار دارد، بتواند عنصر غافل‌گیری را در خود ایجاد کند.»
گلشیری فیلم «عملیات ۷۴۷» را در میان آثار اکران شده این هفته پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، فیلم بهتری دانست که مثل فیلم «آز» از عنصر غافلگیری به خوبی بهره برده است. او گفت: «فیلم «عملیات ۷۴۷» به این دلیل فیلم بهتری است که همه اجزای آن، به‌خوبی در خدمت این هدف هستند که مرز واقعیت و خیال را از نگاه یک جانباز از بین ببرند و تا انتها مخاطب را در تعلیق نگه‌دارند.»
اگر بخواهیم براساس صحبت‌های منتقد، فیلم‌های اکران شده این هفته پاتوق فیلم کوتاه اصفهان را رتبه‌بندی کنیم، فیلم «آز» در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. گلشیری درباره این فیلم گفت: «فیلم «آز» گرچه بازی‌های خوبی دارد و کارگردانی و فیلم‌برداری آن از اصول حرفه‌ای تبعیت می‌کند، اما فیلمی مبتنی بر تصادف است. این موضوع اگرچه به‌خودی‌خود ایرادی ندارد، اما به نظر می‌رسد تصادف از جهان بیرون از فیلم به آن تحمیل‌شده، درحالی‌که پتانسیل تصادف باید در خود داستان وجود داشته باشد، چراکه در غیر این صورت، میزان باورپذیری اثر کاهش می‌یابد.»
گلشیری بابیان این‌که امروز فیلم‌های زیادی هستند که تلاش دارند موقعیت‌های معنایی پنهان را به تصویر بکشند، به انیمیشن «پیشخدمت» اشاره کرد که باوجود ضعف در روایت، سعی دارد در این مسیر حرکت کند. این فیلم پتانسیل بررسی در حوزه بینامتنیت را نیز داراست چراکه به «مسخ» فرانتس کافکا، «بوف کور» صادق هدایت و بوم نقاشی قاجاری ارجاع می‌دهد.
گلشیری فیلم «19 اردیبهشت ۹۳» را هم که روزی از روزهای چند جوان را روایت می‌کند، فیلم موفقی ندانست، چراکه فیلم ازنظر روایت، شخصیت‌پردازی و دیگر عناصر فیلم کوتاه نمی‌تواند خودش را ثابت کند.
او درباره دیگر فیلم‌هایی که در این نشست پاتوق به نمایش درآمد، هم گفت: «فیلم «او» را باوجود این‌که دو بار دیدم، نفهمیدم، ولی فیلم «پرنده پسر»، ساده، موجز و زیبا بود.»

مسعود طهماسبی

کد خبر 316052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.