کاهش ۱۴ درصدی میزان آب بدون درآمد در استان اصفهان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در سال ۸۶ میزان آب بدون درآمد استان حدود ۳۱ درصد بوده، در حالیکه این رقم در سال گذشته به حدود ۱۷ درصد کاهش یافت به طوریکه می توان طی ۹ سال اخیر میزان آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان حدود ۱۴ درصد کاهش یافت.

به‌ گزارش خبرگزاری ایمنا هاشم امینی با اشاره به عواملی که در کاهش آب بدون درآمد مؤثر واقع شدند، بیان داشت: شفاف سازی آمار تولید و فروش، تجهیز تمامی مبادی تولید به کنتور و فلومتر، کنترل مداوم فلومترها و کنتورها، تعویض کنتورهای خراب، فرسوده و کم کار، رصد کردن مداوم و ماهانه مقدار تولید و فروش، مدیریت هوشمند شبکه، تله متری و تله کنترل و تحلیل هیدرولیکی شبکه از جمله مواردی بودند که با اجرای آن توانستیم میزان بدون درآمد را در استان کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه جامع شناسایی نشت یابی خصوصاً برای مناطق دارای مقدار آب بدون درآمد بالا بسیار مؤثر در کاهش آب بدون درآمد بوده است، افزود: در چند سال اخیر برنامه جامع شناسایی نشت یابی به منظور جلوگیری از هدررفت آب در بسیاری از مناطق عملیاتی شد به طوریکه در سال ۹۵ دو اکیپ نشت یابی در سطح استان با بررسی ۱۰۹ کیلومتر شبکه توزیع آب و پیمایش ۱۲ هزار و ۴۰۰ فقره انشعاب آب از هدررفت ۹۱ لیتر آب بر ثانیه جلوگیری به عمل آمد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان شناسایی انشعابات غیرمجاز را مؤثر در کاهش آب بدون درآمد برشمرد و بیان داشت: در چندسال اخیر به منظور کاهش آب بدون درآمد شناسایی انشعابات غیرمجاز در همه کاربری ها با پیمایش محلی، به ویژه پیمایش انشعابات فضای سبز شهرداری ها، پارک ها و اماکن خدمات عمومی و ... در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که در سال گذشته در سطح استان ۲۳۷ مورد انشعاب غیرمجاز شناسایی شد و نیز امکان شناسایی برخی از انشعابات غیرمجاز با استفاده از تجهیزات نشت یابی در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین اضافه کرد: از سال ۹۳ تاکنون به منظور مدیریت مصرف و اجرای تفاهم نامه وزارت نیرو با وزارت کشور در راستای کاهش انشعابات فضای سبز طی هماهنگی به عمل آمده آبفا استان با شهرداری ها ۵۱۱ فقره انشعاب فضای سبز به ۸۱ فقره انشعاب کاهش یافته است که این مهم در جهت استفاده بهینه از منابع آب در زمینه تأمین و توزیع پایدار آب شرب به مشترکین در سطح استان است و نیز تمهیدات لازم اتخاذ شده تا انشعابات فضای سبز که از آب شرب استفاده می کنند به صفر برسد.
امینی به تأثیر مدیریت فشار شبکه بر کاهش آب بدون درآمد اشاره کرد و تصریح کرد: با مدیریت فشار شبکه قطعاً کاهش حوادث صورت می گیرد. در نتیجه کاهش حوادث، هدررفت آب هم کمتر می شود این درحالیست که هم اکنون به منظور سامانه پایش فشار شبکه ۳۲۲ ایستگاه فشارسنجی در کل استان وجود دارد همچنین تست کنتور خوشه ای، نوشتن برنامه جهت ارسال اطلاعات از ۱۲۲ به سپتا، تهیه نقشه های تراکم حوادث و برنامه ریزی جهت اصلاح شبکه از جمله اقدامات دیگر پیرامون کاهش آب بدون درآمد در سطح استان است.

کد خبر 316034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.