اراده مسئولان، فرهنگ مرده تئاتر را زنده می‌کند

در روزهای گرم تابستان صحنۀ تئاتر شهرستان ها پا به پای استان مملو از نمایش هایی است که ویژۀ طیف های مختلفی چون کودک، نوجوان و بزرگسال اجرا می شوند.

به گزارش ایمنا، «سالار شاب» که دو نمایش «سران سانتا ماریا» و «حسنی و حیوانات جنگل» او همزمان در شاهین شهر و نجف آباد روی صحنه رفته است، در گفتگو با ایمنا در مورد چالش های اجرای تئاتر در شهرستان سخنانی را بیان کرد که اینجا مشروح آن را از نظر می گذارنید:

از ورودتان به عرصۀ هنر نمایش بگویید

بنده متولد ۱۳۷۵ در اصفهان هستم اما اصالتا اهل خوزستان. آغاز فعالیتم در عرصۀ نمایش به ۷ سالگی بر می گردد که با نمایش «واقعه سبایا» در فرهنگسرای اشراق روی صحنه رفتم و از همان سن به هنر مقدس تئاتر علاقمند شدم. تا سال ۱۳۸۷ بازیگری را ادامه دادم و سپس چندی نیز شروع به نمایشنامه نویسی کردم. از سال ۱۳۹۲ تصمیم به تشکیل یک  گروه نمایشی با نام «رقص خاک» گرفتم و پس از یک سال با تجاربی که کسب کرده بودم موفق به دریافت مجوز کارگردانی و سرپرستی گروه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین شهر شدم. در سال ۹۳ نمایشی با نام «رقص خاک» که معرف گروه رقص خاک بود نویسندگی و کارگردانی کردم و در تالار شیخ بهایی آن را اجرا کردیم و اکنون نیز دو نمایش حسنی و حیوانات جنگل و سران سانتا ماریا را روی صحنه بردم.

در شهرستان ها استقبال از نمایش کودک بیشتر است یا نمایش بزرگسال؟

در مورد خود من استقبال از نمایش «حسنی و حیوانات جنگل» که کار کودک بود نسبت به نمایش های بزرگسال بیشتر به نظرم آمد و به طور کل تمام نمایش هایی که در ردۀ سنی بزرگسال در شاهین شهر  روی صحنه می روند هر چند که گروه های بزرگی هم آن را اجرا می کنند و پتانسیل عالی دارند اما استقبال چندانی از آن ها نمی شود. متاسفانه عده ای فقط هدفشان از دیدن تئاتر خندیدن است و به اصل و فلسفه تئاتر واقف نیستند.

نقش هنرمندان در القای این مفهوم واقعی از تئاتر به مردم چقدر است؟

بخشی از این آموزش به ما تئاتری ها بر می گردد، بخشی عمده ای از آن نیز به مسئولان. یقینا اگر مسئولان اراده کنند می توانند فرهنگ مردۀ تئاتر این شهر را زنده کنند و این کار راه حل ساده و بی هزینه ای دارد. کافی است ۶ بیلبورد را به تبلیغ تئاترهای در حال اجرا در این شهر اختصاص بدهند تا مردم بفهمند که تئاتری هست و بعد برای آمدن یا نیامدن تصمیم بگیرند. من طبق تجربه ای که در این  چند سال اخیر کسب کردم متوجه شدم که مردم شهر با دیدن تبلیغات در سالن ها حضور پیدا می کنند.

از مسئولان فرهنگی شهرتان چه درخواستی دارید؟

از آن ها خواهش می کنم در بحث تبلیغات به تئاتری ها کمک کنند. تئاتری ها بودجه ندارند، تئاتری ها خودشان دکور نمایش می زنند، تئاتری ها خودشان بازیگر پیدا می کنند، تئاتری ها سه ماه تمرین می کنند تا ۱۰ شب برداشت کنند. این کار پر دردسری است و مسئولان اگر همت کنند تئاتر این شهر زنده خواهد شد. اگر چه شورای نظارت بر نمایش و انجمن تئاتر شاهین شهر هر روز درگیر برگزاری جلسات متعدد با مسئولان فرهنگی شهر است اما باید نتیجه ای هم حاصل شود و ما آن را لمس کنیم. شخصا از مسعود خواجه، مدیریت تالار شیخ بهایی که اخیرا تهیه کنندگی گروه ها را نیز به عهده می گیرند تشکر می کنم اما تا همۀ مسئولان دست به دست هم ندهد این سنگ تکان نخواهد خورد./

کد خبر 315265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.