روز شمار جنگ ۳۳ روزه (روز سی و دوم)

به مناسبت هجوم وحشیانه اسرائیل علیه مردم لبنان که معروف به جنگ ۳۳ روزه است به بررسی تحولات این جنگ می پردازیم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

شنبه ۱۲ اوت ۲۰۰۶ برابر با ۱۷ رجب ۱۴۲۷ و مصادف با ۲۱/۵/۱۳۸۵ سی و دومین روز مقاومت اسلامی لبنان است.
در روز سی و دوم این جنگ نابرابر تحولات زیر رخ داد:

الف ـ اقدامات حزب الله

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ انهدام ۳۷ دستگاه تانک مرکاوا و دو دستگاه بولدوزر و چندین دستگاه ادوات نظامی در سی و دومین روز مقاومت.
ـ به هلاکت رساندن ۱۷ نظامی صهیونیست و بیش از ۸۴ نفر در نبردهای روز شنبه.
ـ مقابله با پیشروی ارتش صهیونیستی در محورهای الطیبه – القنطره – عشیت القصیر به سوی وادی الحجیر که منجر به کشته و زخمی شدن نظامیان زیادی گردید و دشمن در بعضی محورها عقب نشینی، در بعضی نقاط در محاصره نیروهای مقاومت گرفتار شده است.
ـ شلیک دهها فروند موشک به شهرها و شهرکهای صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی.
ـ انهدام یک فروند بالگرد ارتش صهیونیستی و به هلاکت رساندن ۴ سرنشین آن.
۲ ـ مواضع
ـ سید حسن نصر الله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان، برخی بندهای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را درباره لبنان، غیر منصفانه و ناعادلانه خواند و تاکید کرد تا زمانی که اقدامات تجاوز کارانه اسرائیل ادامه داشته باشد، مقاومت هم ادامه خواهد داشت. مشکل اصلی در قطعنامه این است که زمانی برای آتش بس و عقب نشینی رژیم صهیونیستی و توقف عملیات جنگی تعیین نشده است. وی افزود ما با استقرار نیروهای لبنانی و سازمان ملل موافق هستیم و با این وجود دیدگاه ما نسبت به قطعنامه، انتخاب گزینه «بد» بین «بد و بدتر» است. این جنگ به هر صورت که به پایان برسد پیروز آن، ملت لبنان است.
۳ ـ اخبار
ـ روزنامه «فلسطین امروز» که وابسته به گروه جهاد اسلامی است، به نقل از یک منبع حزب الله در بیروت گزارش داد : که این جنبش به سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و «نقطه به نقطه» سرزمین های اشغالی فلسطین را می شناسد. این منبع حزب الله افزود: این جنبش شبکه جمع آوری اطلاعات گسترده ای را در داخل اسرائیل‌دارد که‌درباره اهداف موشکی، تاسیسات نظامی‌و سایت‌های صنعتی‌حساس‌این‌رژیم اطلاعات جمع آوری می کند.

ب ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ حمله بزرگ نظامی از محور الطیبه – القنطره – عشیت القصیر به سوی وادی الحجیر که با مقاومت و درگیری شدید مبارزان حزب الله روبرو شده و متحمل تلفات و خسارات سنگینی گردید.
ـ بمباران و گلوله باران روستاها و شهرها و مناطق جنوب لبنان که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از مردم بی دفاع لبنان گردید.
۲ ـ عملیات روانی
ـ ژنرال دان حالوتس گفت : به عملیات زمینی خود تا روشن شدن نحوه اجرای آتش بس ادامه خواهیم داد. نیروهای اسرائیل این مکان را خواهند داشت که تا یک هفته دیگر در لبنان دست به حمله زمینی بزنند. همچنین الون فرید من فرمانده عملیات ارتش رژیم صهیونیستی درمنطقه شمال اعلام کرد : تهاجم زمینی گسترده ای که در جنوب لبنان آغاز شده است ممکن است هفته ها طول بکشد و به فراتر از رودخانه لیطانی کشیده شود.
۳ ـ مواضع
ـ نخست وزیر رژیم صهیونیستی از رئیس جمهوری آمریکا بخاطر خدمات و اقداماتش در راه ارایه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تشکر کرد.
ـ پرز معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران خاورمیانه، آن را تامین کننده تمامی خواسته های رژیم صهیونیستی دانست.
۴ ـ اخبار
ـ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد آتش بس از ساعت ۷ صبح روز دوشنبه آغاز می شود.
ـ پرز معاون نخست وزیر صهیونیستی از ارتش قدردانی نمود و گفت کار ارتش تمام شده و اینک نوبت دستگاه دیپلماسی است که کار را ادامه دهد.
ـ یک مقام آمریکایی گفت : دولت آمریکا به احتمال قوی به زودی درخواست اسرائیل برای برخورداری از موشک های ام ۲۶ و بمب های بتون شکن را بر آورده خواهد ساخت.
گفتنی است موشک های ام ۲۶ برخوردار از چاشنی خوشه ای به شکل مجموعه ای شلیک می شوند و با خود صدها موشک‌کوچک حمل می کنند که‌این موشک های کوچک پس از پراکنده شدن در مساحتی گسترده، منفجر می شوند.

ج ـ مواضع و واکنشها:

۱ ـ آمریکا
ـ جورج بوش گفت : من از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد لبنان برای متوقف کردن فوری حمله به لبنان استقبال می کنم.
ـ در حالی که برای تمام جهانیان آشکار شده است که آمریکا نقش اصلی جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در لبنان را داشته است، رایس در اظهاراتی فریبکارانه از ایران و سوریه خواست تا به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان احترام بگذارند.
ـ الکساندر کلینتون مشاور وزیر دفاع اسبق آمریکا با بیان اینکه درگیری اخیر میان اسرائیل و لبنان پیش بینی چگونگی شکل گیری خاورمیانه جدید را بسیار دشوار می کند، تاکید کرد : در هر حال نقش ایران به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه خاورمیانه ارتقاء خواهد یافت.
۲ ـ اروپا
• اتحادیه اروپا
ـ اتحادیه اروپا در بیانیه ای حمایت خود را از قطعنامه ای که روز گذشته در شورای امنیت برای پایان دادن به درگیری های لبنان تصویب شد، اعلام کرد.
ـ سولانا مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی خود در بیروت گفت : قطعنامه شورای امنیت درباره لبنان باید سریع و با حسن نیت کامل اجرا شود.
• فرانسه
ـ ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه از آمادگی کشورش برای مشارکت در نیروهای سازمان ملل موسوم به «یونیفل» خبر داد.
• روسیه
ـ روسیه حمایت خود را از قطعنامه ای که روز گذشته در شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به درگیریهای لبنان تصویب شد، اعلام کرد.
• آلمان
ـ آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان و وزیر امور خارجه این کشور با ابراز خرسندی از تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل درباره‌لبنان‌خاطرنشان کردند:سازمان‌ملل با تصویب این قطعنامه‌گام مهم و جدی را در جهت تامین‌ثبات منطقه برداشت.
۳ ـ جهان اسلام
• اتحادیه عرب
ـ هیئت اعزامی اتحادیه عرب به شورای امنیت سازمان ملل متحد، با اعلام پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ درباره لبنان، در عین حال تاکید کرد : این قطعنامه نا متعادل و نابرابر است، زیرا به اندازه کافی منافع لبنان و ثبات این کشور را مد نظر قرار نداده است.
• لبنان
ـ نخست وزیر لبنان با اشاره به موافقت دولت این کشور با قطعنامه سازمان ملل مبنی بر ایجاد آتش بس در جنوب لبنان گفت : این قطعنامه به سود منافع کشورش است وی افزود : این قطعنامه نشان می دهد که کل جهان طرفدار لبنان است. سنیوره با تقدیر از مبارزان حزب الله لبنان گفت : جدیت در مقاومت نیروهای حزب الله و همین طور جدیت مردم لبنان در حفظ اتحاد خود از عوامل بسیار مهم در شرایط منطقه بودند.
ـ قائم مقام وزارت امور خارجه لبنان در پی تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت درباره لبنان، در مورد امکان موفقیت این قطعنامه که خواهان توقف اقدام های نظامی است، ابراز تردید کرد.
ـ محمد شطاح مشاور ارشد فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان با بیان اینکه حزب الله متعهد به تفویض قدرت به ارتش ملی در جنوب شده است، گفت بیروت مایل به خلع سلاح این جنبش از طریق زور نیست.
ـ مروان حماده وزیر ارتباطات لبنان، با بیان اینکه قصد ندارد پیش از موضع رسمی دولت لبنان پیش داوری کند، گفت رویکردی برای پذیرش این قطعنامه وجود دارد که در آن خواسته های لبنان و گسترش حاکمیت دولت بر تمام خاک این کشور مورد توجه قرار گرفته است.
ـ سعد الحریری رئیس حزب المستقبل لبنان و فراکسیون اکثریت نمایندگان پارلمان این کشور با تاکید بر کوتاه نیامدن از هیچ یک از بندهای هفتگانه برنامه دولت لبنان برای پایان دادن به درگیری ها، از همه لبنانی ها خواست در کنار آن بایستند. وی گفت : اینک زمان حلقه زدن به دور دولت است و چاره ای جز این نیست.
• ایران
ـ وزیر امور خارجه ایران گفت : ما ابتدا خواهان توقف فوری تجاوز بودیم و معتقدیم که این تجاوزات رژیم صهیونیستی، عامل اصلی تهدید صلح و امنیت منطقه است. متکی افزود : در قطعنامه شورای امنیت در مورد لبنان حتماً باید اصلاحاتی صورت بگیرد. چون کاملاً یک سویه صادر شده است و بیشتر در جهت تامین منافع رژیم صهیونیستی است.
• قطر
ـ وزیر امور خارجه قطر گفت : ما این قطعنامه را در شکل نسخه فعلی آن برای جلوگیری از خونریزی افراد بی گناه لبنان و جلوگیری از خرابی های تازه در منطقه پذیرفتیم ولی این ضرورتاً به این معنی نیست که از این قطعنامه نا متوازن راضی هستیم وی افزود : در این قطعنامه منافع لبنان کاملاً لحاظ نشده و وحدت، ثبات و تمامیت ارضی لبنان کاملاً در نظر گرفته نشده است.
۴ ـ سازمانهای بین المللی
• حقوق بشر
ـ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک قطعنامه را تصویب کرد که در آن تهاجم اسرائیل به لبنان محکوم شده است شورا خواهان تشکیل یک کمیسیون تحقیق در مورد حملات اسرائیل علیه غیر نظامیان لبنانی شد.
۵ ـ آسیا
• چین
ـ وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای با استقبال از تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ اعلام کرد امیداوریم طرفین درگیر با اجرای قطعنامه گامی در جهت بهبود شرایط لبنان بر دارند.

د ـ افکار عمومی و تظاهرات کنندگان

ـ شبکه خبری الجزیره در تازه ترین نظرسنجی خود اعلام نمود از ۹۵ هزار و ۵۱۹ نفر شرکت کننده، ۶۹۸۰۷ نفر (۹/۷۳ درصد) از بقای نیروهای مقاومت در جنوب لبنان حمایت کرده اند و ۱۷۱۹۹ نفر (۲/۱۸ درصد) با استقرارارتش لبنان در جنوب این کشور موافقند. همچنین ۶۲۹۰ نفر (۷/۶ درصد) نیز از حضور مشترک نیروهای سازمان ملل و لبنان حمایت کرده اند.

هـ نخبگان

ـ «ژاک بود» کارشناس سوئیسی در زمینه اطلاعات عقیده دارد، اسرائیل جنگ در مقابل حزب الله را از قبل باخته است. وی می گوید : منطق اسرائیل و غرب که بر اساس نسبت های زور بنا شده در این گونه درگیریها کاربرد ندارد و در این بحران راه حل نظامی وجود ندارد.

وـ رسانه ها

ـ خبرگزاری رویانوواستی : هر چه جنگ در لبنان طولانی تر می شود، مردم کشورهای عربی بیشتر به سمت حزب الله جذب شده و هر چه آمریکا با مواضع خود مانع از حل و فصل هر چه سریع تر مناقشه کنونی شود، تمایلات افراط گرایانه در خاورمیانه افزایش پیدا کرده و آرزوی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید به گور سپرده خواهد شد.

ز ـ ملاحظات

۱ ـ به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط»، یک سخنگوی رژیم صهیونیستی گفت : موشک های حزب الله عامل اصلی کشته‌شدن سربازان و افسران اسرائیلی و سوختن آنها درداخل تانک ها و ناتوانی دیگر سربازان از نجات آنان بوده است.
به گفته این سخنگو، در جلسه اخیر ستاد ارتش صهیونیستی موضوع علل انهدام این تانکها مورد بررسی قرار گرفت. این سخنگو افزود : در این تانک ها که افتخار صنایع نظامی اسرائیل به شمارمی رود، اشکالی بزرگ نهفته است. یکی از ژنرالهای اسرائیلی که در این جلسه شرکت داشته، گفت : ژنرالهای صهیونیستی در نشست خود نسبت به موضوع با لحنی تندتر گفتگو کردند. قابل توجه آنکه جنگ لبنان و حملات موفق حزب الله به این تانک ها نشان داد که ایران پیش از سازندگان مرکاوا و دایره تسلیحاتی ستاد ارتش اسرائیل به نقطه ضعف های این تانک پی برده است. این ژنرال همچنین ایران را به خاطر ساختن موشکهایی این چنین که بر تانک های مرکاوا غلبه می کند و حزب الله را به خاطر اینکه می دانند چگونه از آن استفاده کنند ستودند.
۲ ـ نشریه آلمانی زود دیویچه زایتونگ در مقاله ای نوشت : سربازان اسرائیلی که در این روزها از جبهه باز می گردند، در چهره هایشان کاملاً ترس محسوس است. آنها می گویند که سربازان حزب الله بسیار حرفه ای هستند و اکثراً فرماندهانشان قادرند در روز چندین تاکتیک متفاوت به نمایش بگذارند. این نشریه می افزاید : اسرائیل برای این جنگ دلایل گوناگونی داشت. در ابتدا اهدافش از بین بردن حزب الله بود. اما حالا فقط هدفش دفاع ازمرزهای شمال اسرائیل است. در این شرایط می بینیم که مردم اسرائیل نیز تحملشان را از دست داده اند.
اولمرت و پرتز شاهد آن هستند که حزب الله پیروزی های خود را جشن می گیرد و در حالی که ارتش اسرائیل هیچ چیز بدست نیاورده است. حزب الله فاتح است و ارتش افسانه ای اسرئیل شکست خورد.

ر ـ تجزیه و تحلیل

در پی شکست چند روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی و گسترش اختلافات درونی این رژیم، منابع داخلی اسرائیل از تمایل مقامات تل آویو برای پذیرش آتش بس و ترک مخاصمه خبر می دهند، و حتی روز دوشنبه را برای اعلام رسمی آن تعیین می کنند. در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی علیرغم شکست های اخیر با بکارگیری توان نظامی قابل ملاحظه ای عملیات نظامی خود را در محورهای مختلف از سر گرفته است، تلاش مذبوحانه رژیم صهیونیستی برای پیشروی زمینی و تصرف بخش هایی از جنوب لبنان می تواند ناظر بر اهداف زیر باشد.
۱ ـ بازسازی و ترمیم بخشی از هیمنه شکسته شده ارتش رژیم صهیونیستی.
۲ ـ بازسازی روحی و روانی ارتش صهیونیستی و خارج کردن از زیر فشار انتقادات رسانه ها و صهیونیست ها.
۳ ـ بازسازی افکار عمومی و تغییر نگرش آنان نسبت به کارآمدی و اقتدار دولت و ارتش صهیونیستی.
۴ ـ تعدیل جایگاه حزب الله و رهبری آن در نزد افکار عمومی لبنان، جهان اسلام و افکار عمومی دنیا.
۵ ـ جلوگیری از سقوط دولت اولمرت و پیامدهای ناشی از آن.
خلاصه مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که جمعه شب تصویب گردیده است.
۱ ـ آزادی‌بدون‌قیدو شرط سربازان‌ربوده شده‌اسرائیل‌و تلاش جهت‌حل و فصل فوری موضوع زندانیان لبنانی در اسرائیل.
۲ ـ تعهد دولت لبنان بر تعمیم حاکمیت خود بر تمامیت ارضی این کشور از طریق نیروهای مسلح مشروع خود که دیگر هیچگونه سلاحی بدون موافقت دولت لبنان وجود نداشته باشد.
۳ ـ استقرار ۱۵ هزار ارتش‌لبنان به همراه نیروهای «یونیفیل» در پشت خط آبی همزمان با خروج نیروهای ارتش اسرئیل.
۴ ـ توقف کامل خشونت و بخصوص توقف فوری همه حملات از سوی حزب الله و توقف فوری همه عملیات نظامی توسط اسرائیل.
۵ ـ اجرای‌ترتیبات امنیتی برای جلوگیری‌از سرگیری خصومت ها از حمله تشکیل منطقه عاری از نیروی نظامی، دارایی‌ و تسلیحات‌غیر از ان چه که در اختیار دولت‌لبنان است‌میان خط آبی و رودخانه لیطانی و استقرار نیروهای «یونیفیل».
۶ ـ اجرای کامل مفاد توافق طائف و قطعنامه ۱۵۵۹ و ۱۶۸۰ که در آن خلع سلاح همه گروه های مسلح را در لبنان ملزم کرده است.
۷ ـ هیچ نیروی خارجی در لبنان بدون موافقت دولت این کشور حضور نداشته باشد.
۸ ـ هیچ خرید و فروش تسلیحاتی و مواد مرتبط، به جزء مواردی که با مجوز دولت لبنان باشد در کار نباشد.

کد خبر 314888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.