وجود صدای اضافه در قلب نشانه بیماری نیست/صدای اضافه در قلب ۲۰درصد کودکان شنیده می شود

صدای اضافه یک اصطلاح در معاینه است که لزوما به معنای بیمار بودن کودک نیست. فقط نشانه‌ای است که می‌گوید در صورت وجود داشتن، سلامت قلب کودک باید بررسی شود که در بسیاری از مواقع پاسخ آن گویای سلامت قلب است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، صدای اضافه یک اصطلاح در معاینه است که لزوما به معنای بیمار بودن کودک نیست و فقط نشانه‌ای است که می‌گوید در صورت وجود داشتن، سلامت قلب کودک باید بررسی شود که در بسیاری از مواقع پاسخ آن گویای سلامت قلب است.

با توجه به اینکه ریشه تصلب شرایین قلب بزرگسالان به دوران کودکی برمی‌گردد، به همین دلیل پزشکان تاکید دارند مراقبت‌ها به منظور پیشگیری از عوارض عروقی، قلبی و مغزی از سنین نوجوانی و کودکی آغاز شود.

یک متخصص قلب اطفال در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: در قلب دو صدا ناشی از بسته شدن دریچه های دهلیز و بطن و بین بطن و شریان های بزرگ قلب داریم که طبیعی هستند اما اگر حد واسط این صداها صدای اضافی شنیده شود، به آنها مِرمِر گفته می شود.

دکتر محمد رضا صبری ادامه می دهد: البته فقط ۲۰ قلب درصد کودکان این صداها را از خود استخراج می کنند.

وی با بیان اینکه شنیده شدن این صداها به معنی وجود بیماری نیست، تصریح می کند: در واقع ساختمان قلب خوب است اما وقتی جریان خون در حال عبور است، دوَران ایجاد می شود.

۹۳ درصد بیماری های قلبی ناشی از بدشانسی کودکان است 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می افزاید: صداهای اضافی قلب با گوشی پزشکی قابل شنیدن است اما اگر این صداها همراه با دیگر علایم باشد، احتمال پاتولوژی زیاد است.

وی با اشاره به اینکه وجود صدای اضافه در قلب نشانه بیماری نیست، معتقد است که ۹۳ درصد بیماری های قلبی ناشی از بدشانسی کودکان است و دلیل خاصی ندارد.

دکتر صبری اضافه می کند: چنانچه ناخن ها و لب کودک کبود باشد یا کودک موقع شیرخوردن عرق کند یا خسته شود، تعداد ضربان قلب او بالا باشد و هنگام بازی زود خسته شود، احتمال اینکه پاتولوژیک باشد وجود دارد.

وی می گوید: کودکان زیادی در سال های نخست پس از تولدشان دچار سوفل یا صدای اضافی قلب می شوند اما اکثر سوفل ها سلامت کودک را به خطر نمی اندازد ولی بازهم باید موارد نادر را در نظر گرفت.

متخصص قلب اطفال ادامه می دهد: بسیاری از پدر و مادرها، هنگامی که متوجه ابتلا فرزندشان به سوفل و یا صدای اضافی قلب می شوند بسیار ناراحت و پریشان شده و خود را کاملاً می بازند اما باید گفت که این مساله نادری نیست و در بسیاری از کودکان دیده می شود
در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری های مربوط به دریچه قلب وجود ندارد

دکترصبری فشار خون بالا، تب روماتیسمی، بارداری، کم خونی و پرکاری غده تیروئید را از عوامل ایجاد صدای اضافی در قلب می داند و تصریح می کند: در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری های مربوط به دریچه قلب وجود ندارد و می توان گفت که آخرین مرحله برای برطرف کردن مشکلات قلبی، انجام عمل جراحی است، ولی ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که درمان نارسایی های قلبی بستگی به شدت و نوع نارسایی دارد
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص طرز تشخیص صدای اضافی در قلب کودکان، اظهار می کند: با گوش دادن به صدای قلب کودکان می توان به وجود سوفل پی برد، صدای اضافی قلب در کودکان به اندازه بزرگترها به وضوح شنیده می شود، گریه نامعمول کودک و یا طرز نفس کشیدنش با صدای بلند می تواند نشان دهنده سوفل در او باشد اما وقتی که یک کودک با وجود سوفل، بسیار آرام و طبیعی است، این بدین معنی است که صدای اضافی قلب او از نوع خفیف می باشد
این پزشک متخصص می افزاید: صدای اضافی قلب را با استفاده از اعداد ۱ تا ۶ نشان می دهند، صدای با درجه ۱، بسیار خفیف بوده و به سختی تشخیص داده می شود در حالی که درجه ۶ بالاترین حد صدای اضافی قلب است
به گفته وی، لازم است پدر و مادرها از نوع و اندازه صدای اضافی قلب کودک خود مطمئن شوند زیرا هرگونه بی توجهی در این زمینه می تواند در آینده خطرات بسیار جدی را در پی داشته باشد


دکتر صبری خاطرنشان می کند: از هر ۱۰۰ کودک، یک نفر با مشکلات مربوط به ساختار قلب و یا به عبارتی نارسایی های مادرزادی قلب به دنیا می آید که در همان روزهای نخستین پس از تولد، علائم نارسایی قلبی را نشان می دهد ولی گاهی اوقات ممکن است از سن ۵ تا ۶ سالگی هیچ علامتی از بیماری، مشخص نباشد
وی به برخی از نارسایی های شایع قلب اشاره کرده و اظهار می کند: برخی از مشکلات قلبی از جمله: نارسایی های مربوط به دیواره قلب، اختلالات مربوط به دریچه ها و اختلالات مربوط به جریان خون در بطن ها و ماهیچه های قلبی باعث ایجاد صدای اضافی در قلب می شوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شایع ترین علائم ابتلا به سوفل قلب در نوزادان را تند تند نفس کشیدن، اختلال در شیر خوردن، کبود شدن لب ها، رشد کم و ناکافی، خستگی مفرط، مشکل در انجام فعالیت های فیزیکی و همچنین درد در ناحیه قفسه سینه اعلام می کند.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در اکثر اوقات، صدای اضافی در ضربان قلب، یک بیماری محسوب نمی شود ولی توجه به حفظ سلامت بدن، یکی از اساسی ترین نکات می باشد

کد خبر 314598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    پس چه جوری رفع میشه