روز شمار جنگ ۳۳ روزه (روز بیست و ششم)

به مناسبت هجوم وحشیانه اسرائیل علیه مردم لبنان که معروف به جنگ ۳۳ روزه است به بررسی تحولات این جنگ می پردازیم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

یکشنبه ۶ اوت ۲۰۰۶ مصادف با ۱۱ رجب ۱۴۲۷ و برابر ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ بیست و ششمین روز از مقاومت اسلامی لبنان است.
در روز بیست و ششم این جنگ نابرابر تحولات زیر رخ داد:

الف ـ اقدامات حزب الله

اقدامات نظامی
ـ کشته و زخمی شدن ۲۴۹ صهیونیست نظامی و غیر نظامی در درگیریهای زمینی و حملات موشکی مقاومت اسلامی.
ـ بر اثر اصابت موشک های حزب الله به شهر حیفا ۱۵۳ صهیونیست کشته و زخمی شده‌اند (لازم به توضیح است که شهر حیفا تقریباً خالی از سکنه شده است).
ـ شلیک ۱۶۰ فروند موشک به شهرها و شهرکهای صهیونیست نشین فلسطین اشغالی.
ـ بر اثر اصابت موشک های حزب الله به پایگاه نظامی لشکر شمالی، واقع درمنطقه کفر گلعادی ۱۲ کشته و ۱۸ زخمی بر جای گذاشت که به گفته شاهدان عینی فرمانده لشکر فوق نیز در بین زخمی ها مشاهده شده است.
ـ در درگیریهای زمینی در محورهای العدیسه، عیتا الشعب، راس البیاضه، مشروع الطیبه و الحبیب، رزمندگان مقاومت اسلامی توانستند ضمن وارد آوردن تلفات و خسارات، نظامیان رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی کنند.
ـ انهدام ۷ دستگاه تانک و ۲ دستگاه بولدوزر ارتش رژیم صهیونیستی در درگیرهای ۲۴ ساعت گذشته.
ـ در بین کشته ها و زخمی های ارتش رژیم صهیونیستی ۱ کشته و ۲۱ زخمی متعلق به لشکر کماندویی زبده گولانی می باشد.

ب ـ فلسطین

اخبار
ـ در پی بازداشت عزیز دویک (رئیس پارلمان فلسطین) توسط ارتش صهیونیستی، اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین گفت : ما تمامی پارلمان های کشورهای عربی و بین المللی را ترغیب می کنیم که این جنایت را محکوم و مذمت کرده و آزادی عزیر دویک و تمامی وزرا و نمایندگان زندانی را تضمین کنند.
ـ معاون دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت : تبادل اسرا برای فلسطینیان به صورت فوری انجام نمی شود. موسی ابو مرزوق، رژیم صهیونیستی را مسئول بن بست بوجود آمده خواند و گفت : مصر ایدة خوبی دارد اما هیچ نشانه ای از پذیرش آن از سوی اسرائیل وجود ندارد. مصر پیشنهاد داده است، گلعاد شالیت سرباز اسیر صهیونیستی در ازای آزادی هزار اسیر فلسطینی آزاد شود که این، در دو مرحله انجام می شود؛ ابتدا آزادی ۵۰۰ زن و کودک و سپس ۵۰۰ مرد.

ج ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

۱ـ اقدامات نظامی
ـ حمله جنگنده های ارتش صهیونیستی به شهرها، روستاها و مناطق جنوب لبنان : ضاحیه، قانا، باتولیه، عین بعال، انصار، نبطیه، حیین و شمال لبنان و چند پل و راه های ارتباطی.
ـ حمله توپخانه ای ارتش صهیونیستی به منطقه راسیا، اطراف شهرک مرجعیون.
ـ گلوله باران ناوچه های ارتش صهیونیستی به اطراف قانا، صدیقین در بخش صور.
ـ طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ لبنانی شهید و دهها نفر نیز زخمی شدند.
ـ به شهادت رسیدن یک فلسطینی در اردوگاه جنین.
ـ حمله زمینی در چهار محور به داخل خاک لبنان که با مقاومت رزمندگان حزب الله مجبور به عقب نشینی شدند.
۲ـ عملیات روانی
ـ ارتش صهیونیستی اعلام کرد : ۱۲ نفر از رزمندگان حزب الله را اسیر کرده است.
ـ تلویزیون صهیونیستی : حزب الله یک ابزار برای صادر کردن انقلاب اسلامی ایران به کل منطقه خاورمیانه است.
۳ـ مواضع
ـ سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد گفت : پیش نویس پیشنهادی فرانسه و آمریکا، آتش بس فوری را اعمال نمی کند و این برای اسرائیل مناسب است.
ـ یوئاف مرداخای از فرماندهان تیپ ویژه ارتش اسرائیل موسوم به گولانی گفت : باید اعتراف کنم که نیروهای حزب الله قهرمانه می جنگند. لازم به ذکر است در ارتش اسرائیل گفته می شود که هر نیروی تیپ گولانی با سیزده نظامی از دیگر ارتش های جهان برابر است.
ـ اولمرت در مصاحبه با روزنامه آلمانی اعتراف کرد : از بین بردن کامل حزب الله ممکن نیست و من آنها را دست کم نگرفته ام. وی گفت : آنها تا به حال تنها سه هزار موشک از زرادخانه ۱۵ هزار موشکی خود را شلیک کرده اند.
ـ وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماس سازمانی نظامی نیست، بلکه این جنبش سازمانی سیاسی است و از سوی منابع خارجی نظیر ایران و سوریه هم حمایت نمی شود.
۴ـ اخبار
ـ دیوید گروسمان، ای بی یهوشوآ و آموس اوز، سه نویسنده سرشناس اسرائیلی با ارسال نامه ای برای اولمرت که در روزنامه هاآرتص نیز منتشر شد، از دولت اسرائیل خواستند هر چه سریعتر آتش بس دو جانبه با لبنان را بپذیرند.
ـ بیش از ۵۰۰۰ نفر از ساکنان تل آویو در اعتراض به اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان، اعتراض کردند.
ـ دفترنخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی پیدا شدن یک کیف مشکوک تخلیه شد.

دـ مواضع و واکنشها:

۱ـ آمریکا
ـ رایس : توان حزب الله بیش از حد تصور عمومی است زیرا آنها در ۱۰ سال گذشته از آتش بس برای تقویت خود استفاده کرده اند. رایس گفت : من مطمئن هستم که حزب الله موشک های بسیاری دارد که اگر بخواهد می تواند شلیک کند. اما در نهایت حزب الله باید بر اساس تعهداتش به دولت لبنان خلع سلاح شود. وی افزود : ما اکنون وارد یک خاورمیانه جدید می شویم و این انتقال بسیار سخت و حتی خشن است، اما یک فرصت است. دست کم فرصت ایجاد یک خاورمیانه جدید، و ما فرصت زندگی مسالمت آمیز اسرائیل و فلسطین را پیش رو داریم.
ـ تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید در واکنش به مخالفت لبنان با پیش نویس پیشنهادی فرانسه و آمریکا اظهار داشت : افراد تنها فرصتی برای بررسی این متن که آمریکا و فرانسه آن را تدوین کرده‌اند، در اختیار دارند.
ـ کاخ سفید ابراز امیدواری کرد قطعنامه سازمان ملل متحد درباره تشکیل نیروهای بین المللی در لبنان، چند روز آینده تصویب شود و این نیروها در زودترین زمان ممکن در منطقه مستقر شوند.
ـ ریچارد آرمیتاژ معاون سابق وزیر خارجه آمریکا گفت : ممکن است ناکامی اسرائیل منجر به تقویت و تحکیم جایگاه حزب الله لبنان و تحرکی جدید در اوضاع سیاسی لبنان شود، به گونه ای که ما را نابود کند. وی افزود : ما باید با سوری ها بر سر میز مذاکره بنشینیم و به خواسته های آنان گوش دهیم.
۲ـ اروپا
• اتحادیه اروپا

ـ گراهام واتسون رهبر حزب لیبرل دمکرات : سومین گروه در پالمان اتحادیه اروپا از عدم توانایی این اتحادیه برای اتخاذ موضعی مناسب و اعلام آتش بس فوری جهت توقف تهاجم اسرائیل به لبنان انتقاد کرد. وی با اذعان به ناتوانی این اتحادیه در برخورد با بحرانها، این ناتوانی را شوم، تاسف بار و شرم آور توصیف کرد.
• انگلیس
ـ ده ها هزار تن از مردم انگلیس با برپائی تظاهرات در لندن، خواستار توقف جنگ شدند و علیه ناکامی دولت انگلیس در درخواست برای برقراری آتش بس فوری اعتراض کردند. معترضان با در دست داشتن پرچم ها و پلاکاردها فریاد بر آوردند : «آتش بس همین الان» و با عبور از مقابل ورودی دفتر نخست وزیری انگلیس خطاب به بلر گقتند : «شرم بر تو باد».
ـ شهردار لندن با صدور بیانیه ای تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا و انگلیس از این رژیم را مورد انتقاد قرار داد. وی اظهارداشت که شعار راهپیمایان مبنی بر آتش بس فوری مورد حمایت اکثریت قریب به اتفاق مردم لندن انگلستان و همه‌ی جهان می باشد. وی تاکید کرد : متاسفانه آمریکا مانع هر طرح آتش بس می شود و این سیاست مورد حمایت دولت انگلستان هم قرار گرفته است. ما باید تلاش کنیم که این جریان معکوس شود.
• آلمان
ـ صدر اعظم آلمان قطعنامه شورای امنیت را راه حل پایان بحران لبنان دانست.
ـ یک هیئت آلمانی در بیروت برای تبادل اسیران میان حزب الله و اسرائیل زمینه سازی می کند.
• روسیه
ـ پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با بلر گفت : درگیرهای لبنان باید فوراً و الان متوقف شود.
ـ پریماکوف نخست وزیر پیشین روسیه تاکید کرد، اسرائیل با وجود کشتار غیر نظامیان و تخریب زیر ساختهای لبنان، هرگز نخواهد توانست بر مقاومت ملی لبنان پیروز شود.
۳ـ جهان اسلام
• لبنان

ـ امیل لحود رئیس جمهور لبنان گفت : درگیریها تا هر زمان به طول بینجامد، اسرائیل هرگز نمی تواند مقاومتی را که نسبت به گذشته قوی تر هم شده، شکست دهد و تداوم جنگ برای اسرائیلی ها بدتر خواهد بود. وی گفت : هدف آمریکا از مطرح کردن خاورمیانه جدید، قدرتمندتر کردن اسرائیل در این منطقه است. لحود در ادامه افزود : حزب الله پیروز خواهد شد، همانطور که تاکنون مانع تحقق اهداف اسرائیل و دیکته کردن شروط این رژیم علیه لبنان شده است.
ـ نبیه بری رئیس پارلمان لبنان با رد پیش نویس قطعنامه آمریکا و فرانسه تاکید کرد که این پیش نویس بر ضد منافع ما بوده و هدف از آن ایجاد فتنه انگیزی داخلی در لبنان است. وی افزود : این پیش نویس دغدغه های اسرائیل را مد نظر قرار داده است. وی همچنین با دفاع از نیروهای مقاومت اسلامی لبنان تاکید کرد : مقاومت حق دارد تا زمانی که اشغالگری در خاک لبنان وجود دارد، دست به اجرای عملیات بزند.
ـ نماینده لبنان در سازمان ملل متحد اعلام نمود : لبنان خواهان خروج نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی از خاک این کشور و توقف فوری حملات است.
ـ قائم مقام وزیر خارجه لبنان گفت : دولت لبنان پیش نویس قطعنامه آتش بس پیشنهادی از سوی فرانسه و آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل را رد کرده و ترمیم آن را خواستار است.
ـ نماینده لبنان در سازمان ملل گفت : بیروت نسبت به چندین بند از پیش نویس قطعنامه مورد توافق فرانسه و آمریکا درباره لبنان انتقاد دارد و بدین گونه قابل اجرا نیست، وی افزود : در این متن هیچ اشاره ای به لزوم عقب نشینی نیروهای‌اسرائیلی از خاک لبنان نشده‌و گویی قطعنامه به‌حضور غیر قانونی اسرائیل در خاک لبنان وجهه قانونی می دهد.
• ایران
ـ محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلفنی با بشار اسد با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن در همه محاسبات خود دچار اشتباه شده اند گفت : آمریکا که تا امروز به شدت طرفدار رژیم صهیونیستی بوده است حق ندارد به عنوان میانجی وارد بحران شود و قطعاً با وحدت و همدلی همه مردم لبنان و کشورهای اسلامی، آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شکست خواهند خورد.
ـ آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : جمهوری اسلامی ایران خواستار تشکیل گروه تحقیق بین المللی به منظور پیگیری فجایع مستمر رژیم صهیونیستی در لبنان و محاکمه و مجازات مسببین اینگونه فجایع در دادگاههای جنایت ضد بشری است.
ـ سخنگوی وزارت امور خارجه، حمله به لبنان را دسیسه آمریکایی – اسرائیلی دانست و گفت : پیش نویس قطعنامه فرانسه و آمریکا در مورد لبنان باید مورد تائید طرف های لبنانی قرار گیرد.
ـ لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت : ما به تئوری وحدت ملی در لبنان اعتقاد داریم و از مردم لبنان هم در برابر جنایات اسرائیل حمایتی شفاف و آشکار داریم، حزب الله نیازی به تسلیحات ما ندارد.
• قطر
ـ ناصر، ناصر نماینده قطر در سازمان ملل تاکید کرد : بسیاری از درخواست های لبنان در پیش نویس قطعنامه آمریکا و فرانسه مد نظر قرار نگرفته است وی افزود : ما سه هفته منتظر مانده ایم و لبنان از این امر بسیار درد و رنج کشیده است و خواهان قطعنامه عادلانه تری هستیم.
• سوریه
ـ سوریه طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را به بمباران عمدی منطقه القاع در مرز لبنان و سوریه متهم کرد.
ـ در اولین سفر یک مقام عالی رتبه سوری (ولید المعلم) به لبنان پس از خروج ارتش سوریه از این کشور در ۱۶ ماه پیش وزیر امور خارجه سوریه وارد بیروت شد.
ـ ولید معلم وزیر خارجه سوریه اعلام کرد : ما به هر تجاوز اسرائیل بلافاصله پاسخ خواهیم داد. وی در ادامه افزود : پیش نویس قطعنامه ای که از سوی آمریکا و فرانسه برای پایان دادن به جنگ تنظیم شده تنها دیدگاه های اسرائیل را منعکس کرده است. وزیر خارجه سوریه اعلام کرد : در صورتی که لازم باشد حاضرم سرباز سید حسن نصر الله باشم و تحت فرماندهی او با اسرائیل بجنگم. وی اظهار کرد : سید حسن نصر الله و مقاومت مردمی لبنان امروز از شأن جهان عرب دفاع می کند.
ـ روزنامه تشرین (یک روزنامه دولتی سوری) از ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان که ایران و سوریه را به دخالت داشتن در بحران لبنان متهم کرده بود، به شدت انتقاد کرد.
• مصر
ـ یازده حزب مصری از اولمرت، نخست وزیر اسرائیل به عنوان مسئول کشتار روستای (قانا) و جنایتکار جنگی به دادگاه جنایی بین المللی شکایت کردند.
• اتحادیه عرب
ـ عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب گفت : قطعنامه پیشنهادی فرانسه و آمریکا اشکال اساسی، دارد وی گفت : این پیش‌نویس فقط خواستار توقف عملیات نظامی‌شده و در آن‌از لزوم بر قراری‌فوری آتش بس سخن به میان نیامده است.
ـ روز دوشنبه کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیروت به منظور بررسی بحران لبنان نشستی را برگزار می کنند.
۴ـ سازمان های بین المللی
• دیده بان حقوق بشر

ـ سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر، سندی ۵۵ صفحه ای درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در لبنان منتشر کرد که در این سند تصریح شده، اسرائیل اصول قوانین بین المللی را نقض کرده است، در این سند آمده است : کشتار غیر نظامیان درلبنان امری تصادفی نیست بلکه جنایت جنگی است.

هـ افکار عمومی و تظاهرات کنندگان

ـ صدها نفر از مسلمانان مقیم آلمان و شهروندان این کشور با تظاهرات در شهر لایپزیک جنایت های رژیم صهیونیستی در لبنان را محکوم کردند.
ـ هزاران تن از مردم نیویورک با برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی از مجامع بین المللی خواستند مانع از ادامه جنایات اسرائیل شوند.
ـ ۲۵ هزار نفر در مغرب در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان تظاهرات کردند.
ـ ۱۸ هزار نفر در شهر بروکسل در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان تظاهرات کردند.
ـ مردم کشورهای مغرب، مصر، آلمان، آمریکا، بلژیک و شهرهای مختلف اندونزی علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان تظاهرات نمودند.

و ـ نخبگان

ـ یک استاد سرشناس دانشگاه هاروارد می گوید : به سبب سیاستهای آمریکا در خاورمیانه به طور کل و در لبنان به طور خاص احتمال بسیار کمی وجود دارد که در آینده، کشورها به واشنگتن اعتماد کنند.
ـ پطروس غالی دبیر کل سابق سازمان ملل متحد با اشاره به بی نتیجه بودن نشستهای متعدد سازمان ملل و ضعف و ناتوانی این سازمان در متوقف کردن جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه، نقش این سازمان را در این زمینه شرم آور خواند.
ـ مشاور پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا : نگاهی به کارنامه آمریکا در عراق نشان می دهد که این کشور نمی تواند نقشی در حل بحران خاورمیانه ایفا کند.

ز ـ رسانه ها

ـ روزنامه الحیات : به نقل از مقاله ای به قلم پاتریک سیل نویسنده مشهور انگلیس نوشت : هدف آنها برای از بین بردن حزب الله خیالی بیش نیست و آمریکا حتی قادر به مهار رژیم مزدور خود در خاورمیانه نیست. این روزنامه افزود : امروز آمریکا و اسرائیل در چاله عمیقی گرفتار شده اند و نیازمند آن هستند که این چاله را پیش از کندن چاله های دیگر پر کنند، واشنگتن و تل آویو در سه جبهه عراق، لبنان و فلسطین می جنگند و زیان می بینند و گویی این میزان زیان برای آنها کفایت نمی کند و حتی درمیان سران واشنگتن و تل آویو کسانی هستند که جنون آنها را به سوی درخواست برای توسعه محدوده جنگ به سمت سوریه و ایران و همه آنچه آن را جهان «اسلام فاشیستی» می نامند، سوق می دهد.
ـ الشرق الاوسط به نقل از منابع دیپلماتیک بلند پایه دبیرخانه اتحادیه عرب نوشت : نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای عربی مسئله درخواست از حزب الله برای توقف عملیات خود بر ضد اسرائیل یا هر گونه محکوم کردن این حزب یا درخواست از آن برای توقف موشک باران شهرهای اسرائیل را مورد بحث و گفتگو قرار نخواهد داد.
ـ نشریه آلمانی زوددویچه زایتونگ از پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان به عنوان چراغ سبز دائمی این شورا به رژیم صهیونیستی برای نمایش در منطقه یاد کرد و افزود : در این پیش نویس آمریکا، دست اسرائیل را برای حمله به حزب الله باز گذاشته و آن را مجاز می داند.
ـ روزنامه قطری : پیش نویس آمریکا و فرانسه درباره لبنان «بازی با کلمات» است.

ح ـ ملاحظات

۱ـ روزنامه واشنگتن پست طی تحلیلی نوشت : «با ثابت شدن قدرت واکنش حزب الله، بیش از آنچه که رهبران اسرائیلی پیش بینی می کردند، حمایت افکار عمومی در اسرائیل از جنگ افروزی این رژیم در لبنان کاهش یافته است». این روزنامه ادامه داد : «با هجوم جمعیت مردم اسرائیل در پناه گاههای زیر زمینی خود و ثابت کردن قدرت واکنش حزب الله، مطبوعات اسرائیل، شخصیتهای روشنفکر و افکار عمومی در حال طرح سوال و قضاوت در مورد رهبری سیاسی و نظامی اسرائیل هستند». به نوشته این روزنامه جامعه صهیونیستها «اولمرت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «عمیر پرتز» وزیر جنگ این رژیم را در این امر مقصر می دانند و می گویند آنها تلاش می کننند تا با ایجاد حس اشتباه امنیت برای شهروندان اسرائیلی، آنها را آرام کنند.
موضوع اختلاف پشت پرده در بین نظامیان و سیاستمداران رژیم صهیونیستی و همچنین در بین بخش های نظامی این رژیم، به بحث روز محافل و مطبوعات این رژیم تبدیل شده است. اخیراً روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز با پرده برداشتن از اختلافات شدید در درون فرماندهان ارتش صهیونیستی، تصریح نمود که نگرانی احتمال غرق شدن در باتلاق لبنان محافل نظامی را فرا گرفته است.
۲ـ روزنامه واشنگتن پست نوشت : «ایران و سوریه در ارتباط بسیار نزدیکی با هم هستند و همین حقیقت است که کارشناسان می گویند حضور این دو کشور برای رسیدن به یک راه حل پایدار دراین جنگ الزامی است».
در همین ارتباط مقامهای سابق آمریکا نیز در روزنامه های اخیر به از دست دادن فرصت زیادی که می توانست با حضور ایران و سوریه در حل بحران منطقه راهشگا باشد، اشاره نموده اند.
ایران و سوریه به دلیل اتخاذ سیاستهای اصولی و پایدار که منافع همه ملیت ها و کل منطقه را در بر دارد توانسته اند در منطقه نفوذ قابل توجهی داشته باشند و به عنوان پایه های محکم و قابل اعتماد مذاکرات منطقه ای قرار بگیرند که در بحران لبنان شاهد نظرات کارشناسان و دولتمردان منطقه ای و بین المللی در خصوص حضور این دو کشور در مذاکرات می باشیم.
۳ـ اسحاق هرتسوگ وزیر گردشگری و از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش این رژیم به پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، در سخنانی گفت : ما چند روز دیگر برای تحرکات بیشتر نظامی در پیش داریم، اما این را باید درک کنیم که زمان انجام برای این اقدام هر روز کوتاه تر می شود. وی افزود : این یک واقعیت است که ما باید قطعنامه را بپذیریم و مطابق با مفاد آن عمل کنیم.
قطعنامه مذکور که به وسیله فرانسه و اعمال نفوذ آمریکا تنظیم شده فقط خواسته های رژیم صهیونیستی را مد نظر قرار داده و در حقیقت با یک سناریوی از پیش طراحی شده ـ به دلیل ظهور و بروز ناتوانی و شکست های اسرائیل در صحنه نظامی – تلاش آمریکا و غرب در این جهت بوده که جنگ را به سمت فاز سیاسی بکشانند. مفاد قطعنامه پیشنهادی به دلیل اینکه خواسته های لبنان را مورد توجه قرار نداده، از سوی طرف لبنانی مورد قبول قرار نگرفته است. در این پیش نویس، به عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به مرزهای بین المللی اشاره نشده و این موضوع می تواند به حضور غیر قانونی اسرائیل در خاک لبنان مشروعیت ببخشد و مسئله دوم اینکه مزارع شبعا به طور واضح در متن قطعنامه مطرح نشده و بندهای دیگری نیز تحت عنوان خلع سلاح نیروهای شبه نظامی و عدم ورود سلاح به خاک لبنان ناظر بر هدف گیری رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه مقاومت اسلامی لبنان می باشد

کد خبر 314182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.