روز شمار جنگ ۳۳ روزه (روز بیست و سوم)

به مناسبت هجوم وحشیانه اسرائیل علیه مردم لبنان که معروف به جنگ ۳۳ روزه است به بررسی تحولات این جنگ می پردازیم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

پنج شنبه ۳ اوت ۲۰۰۶ مصادف با ۸ رجب ۱۴۲۷ و برابر ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ بیست و سومین روز مقاومت اسلامی لبنان است.
در روز بیست و سوم این جنگ نابرابر تحولات زیر رخ داد:

الف ـ اقدامات حزب الله

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ انهدام ۸ دستگازه تانک میرکاوا، دو دستگاه بولدوزر و کشته و زخمی شدن ۱۵ نظامی رژیم صهیونیستی در بیست و سومین روز مقاومت.
ـ شلیک ۲۰۰ موشک به شهرهای مختلف صهیونیست نشین و کشته و زخمی شدن ۱۲۰ صهیونیست در بیست و سومین روز مقاومت.
ـ کشته و زخمی شدن بیش از ۲۶ سرباز اسرائیلی در درگیریهای اطراف عیتا الشعب که تعدادی از کشته شدگان چتر باز بوده اند.
ـ درگیری شدید با ارتش صهیونیستی در چندین محور و عقب نشینی دشمن که منجر به تلفات زیادی گردید. مقاومت اسلامی، الطیبه را به قبرستان تانک های میرکاوا تبدیل نموده است.
ـ انهدام ۹ دستگاه تانک میرکاوا و ۲ دستگاه بولدوزر در بیست چهارمین روز مقاومت.
ـ اصابت ۱۴۰ فروند موشک به شهرکهای صهیونیستی شمال فلسطین اشغالی که به گفته منابع صهیونیستی ۴ کشته و ۶۰ زخمی به همراه داشته است.
ـ شلیک چندین موشک خیبر یک به شهر الخضیره در عمق ۷۵ کیلومتری خاک فلسطین اشغالی.
۲ ـ مواضع
ـ سید حسن نصر الله در واکنش به تهدید رژیم صهیونیستی نسبت به بمباران بیروت اعلام کرد : در صورتی که صهیونیستها این تهدید را عملی کنند، مقاومت نیز تل آویو را هدف موشک های خود قرار خواهد داد.
وی افزود : رژیم صهیونیستی در نابودی حزب الله در لبنان یا از بین بردن مقاومت در فلسطین پیروز نخواهد شد. زیرا مقاومت، ارتشی نظامی یا دولت نیست. بلکه در درجه اول ملیتی است که دارای ایمان و اراده است و به شهادت عشق می ورزد و هیچ کس نمی تواند آن را شکست دهد.
ـ دبیر کل حزب الله لبنان گفت : رفتارها و اقدامات اولمرت ناشی از عقده روانی اوست که بهای آن را اسرائیلی ها، لبنانی ها و فلسطینی ها می پردازند.
۳ ـ اخبار
ـ تاکنون ۴۳ نفر از نیروهای مقاومت اسلامی حزب الله در درگیری با ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند.
ـ یک منبع نزدیک به حزب الله اعلام کرد : حزب الله تشکیلاتی است که دارای یکصد هزار نیروی سازماندهی شده است، وی افزود : بخشی از نیروهای سازماندهی شده حزب الله استشهادیون هستند که برای عملیات های شهادت طلبانه در عمق خاک دشمن آماده شده اند.

ب ـ فلسطین

مواضع
ـ یوسف ورقه، وزیر اطلاع رسانی و کاردار وزیر اوقاف و امور مذهبی دولت فلسطین تصمیم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی مبنی بر اجازه ورود اعضای مجموعه امنا جبل هیکل به مسجد الاقصی را محکوم کرد و اسرائیل را مسئول عواقب این تصمیم دانست.
گفتنی است دادگاه عالی اسرائیل چند روز قبل تصمیم گرفت به اعضای جنبش امنا جبل هیکل صهیونیستی اجازه دهد تا در روز پنج شنبه به مناسبت سالروز تخریب هیکل وارد مسجد الاقصی شوند.

ج ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ بمباران حومه جنوبی بیروت چهار موسسه خیریه حزب الله و امل در ضاحیه و منطقه عقار در شمال لبنان و نزدیک مرز سوریه.
ـ شهادت ۸ فلسطینی از جمله یک کودک ۱۲ ساله در حمله هوایی و خمپاره ای به رفح در جنوب نوار غزه.
ـ بیش از ۳۰ حمله هوایی به منطقه وزاعی در مجاورت فرودگاه بیروت.
ـ حمله‌هوایی‌به یک منطقه‌مسکونی در شهرک القاع نزدیک مرز لبنان و سوریه و کشته شدن بیش از ۵۰ کارگر سوری.
ـ کشتار ۹۲۵ نفر و زخمی شدن ۳۲۸۳ نفر و آواره شدن ۹۱۳۷۶۰ نفر لبنانی تا بیست چهارمین روز مقاومت.
ـ حمله‌شدید هوایی‌به شمال‌وشرق بیروت و وارد آوردن خساراتی به پل های معاملتین، کازینو، خیدار و مدفون در بیروت.
۲ ـ مواضع
ـ پرتس (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) : حملات اسرائیل به حزب الله لبنان با هدف جلوگیری از تهدیدات استراتژیک از سوی حامیان ایرانی حزب الله صورت می گیرد و حزب الله کماندوی پیشرفته ایران است و در واقع پیشقراولان ایران است. اگر این درگیری ها یک سال بعد اتفاق می افتاد و ما با تهدیدات اتمی ایران مواجه می شدیم، با مشکلات پیچیده ای روبرو می گشتیم.
ـ مارک رگو (سخنگوی وزارت امور خارجه صهیونیستی) : اقدامات ما در لبنان به منظور خلع سلاح یکی از بازوهای ایران، حزب الله است. حزب الله نماینده آنها است که به عنوان وسیله ای برای پیشبرد دستور کار تندروانه آنها استفاده می شود و ضربه به حزب الله ضربه به منافع ایران است.
ـ ایهود اولمرت (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) : اسرائیل خواهان استقرار یک نیروی بین المللی متشکل از ۱۵ هزار نفر در جنوب لبنان پیش از پایان دادن تهاجم خود به لبنان است. اولمرت می افزاید : باید این کار همزمان انجام شود، یعنی هنگامی که ما خارج می شویم آنها به داخل بیایند تا به حزب الله اجازه بازسازی مواضعش در جنوب لبنان داده نشود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه نیروهای چند ملیتی با هدف دفاع از اسرائیل درجنوب لبنان مستقر می شوند، خواستار مشارکت آلمان در قالب این نیروها شد. اولمرت گفت : سربازان آلمانی بخشی از سربازانی خواهند بود که از اسرائیل دفاع خواهند کرد.
۳ ـ عملیات روانی
ـ نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد : اسرائیل اهدافش را تا حد زیادی در لبنان محقق ساخته است.
۴ ـ اخبار
ـ روزنامه اسرائیلی معاریف در تیتر اول خود نوشت : ما جنگ را باختیم، حزب الله پیروز است.
ـ طرحهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای تسلط بر تمامی مناطق جنوب رودخانه لیطانی در لبنان موجب بروز جنجال در بین مقام های این رژیم شده است.
ـ روزنامه اسرائیلی ها آرتص نوشت : مردم اسرائیل به ارایه راه حل برای بحران کنونی نیازمندند و به وعده های پوچ که نتوان به آن عمل کرد احتیاجی ندارند. این روزنامه افزود : اسرائیل هیچ هدفی را تحقق نبخشیده است. این روزنامه ادامه داد : این جنگ نا موفق ترین جنگی بود، که اسرائیل تا بحال با آن مواجه بوده است.
ـ به گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، عودی آدم، فرمانده منطقه شمال اسرائیل و ژنرال گابی هیرش فرمانده لشکر اسرائیل در نقطه مرزی از کار بر کنار شدند. گفته می شود فرماندهان فوق نسبت به بروز درگیری هشدار داده و خواستار مذاکرات سیاسی برای جلوگیری از بروز جنگ شده بودند.
ـ روزنامه یدیعوت آحارونوت با اشاره به پیامهای محرمانه ای که از سوی سران برخی کشورهای عربی به سران رژیم صهیونیستی رسیده نوشت : دولت و ملت اسرائیل نه تنها از پشتیبانی و حمایت قاطع و همه جانبه آمریکا و اروپا برخوردار می باشد، بلکه چهار کشور عربی مصر، اردن، عربستان و کویت هم یک اتاق عملیات مشترک ایجاد کرده اند تا برای همیشه به مقاومت حماس در فلسطین و حزب الله در جنوب لبنان پایان داده شود.
ـ در پی تهدید حزب الله به شلیک موشک به تل آویو، شهردار آن شهر ضمن آماده نمودن پناهگاه های شهر، طی اطلاعیه ای به شهروندان خود آماده باش داده است.
ـ تهدیدهای دبیر کل حزب الله لبنان به اینکه در صورت حملات اشغالگران قدس به بیروت، تل آویو از تیر رس موشکهای مقاومت در امان نخواهد ماند، موجی از وحشت و نگرانی در پایتخت یک و نیم میلیون نفری رژیم صهیونیستی به وجود آمده است.

دـ مواضع و واکنشها:

۱ ـ آمریکا
ـ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا : دیدگاههای ما و فرانسویان از این پس برای تهیه پیش نویس قطعنامه مشترک جهت شورای امنیت یکی شده است.
ـ جان بولتن از شورای امنیت درخواست نمود که حزب الله را ترغیب نمایند به عنوان یک حزب سیاسی در لبنان به فعالیت خود ادامه دهد و راه هایی جهت مشارکت سیاسی بیشتر این گروه در کشور لبنان فراهم آورند. گفتنی است بولتون در مواضع پیشین خود حزب الله را یک گروه تروریستی نامیده و خواهان آن بود که این گروه نابود شود و از جنوب لبنان رانده شود.
ـ ریچارد هاس (رئیس مرکز مطالعاتی شورای روابط خارجی آمریکا) : دستگاه اداری آمریکا برای حفظ منافع این کشور لازم است به جای سیاست فعلی منزوی کردن ایران و سوریه که سیاستی اشتباه است، به گفتگوهای علنی با این دو کشور در رابطه با بحران جاری در خاورمیانه روی آورد. گرچه آمریکا و اسرائیل به زودی درک خواهند کرد که امکان اجرای کامل قعطنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت سازمان ملل که در دوم سپتامبر ۲۰۰۴ تصویب شد و در آن خروج نیروهای سوریه از لبنان و خلع سلاح حزب الله مطرح شد، قابل اجرا نیست. ما ناچاریم که سوریه را وارد صحنه کنیم و اجازه ندهیم که یک محور سوریه ـ ایران برقرار شود بنابراین‌باید هر کاری‌را بکنیم‌تا پیوند بین‌این‌دو کشور را ضعیف تر کنیم.
۲ ـ اروپا
• انگلیس

ـ تونی بلر : آمریکا و انگلستان وجاهت و اعتبار خود را در جهان اسلام و جهان عرب از دست داده اند و غرب هرگز نمی‌تواند افکار جهانی را متقاعد کند که در این بحران منصف یا حداقل بیطرف بوده است.
ـ رهبران حزب کارگر انگلیس از اینکه بلر بار دیگر نتوانست یک آتش بس فوری در جنوب لبنان را ترتیب دهد به خشم آمده اند 
ـ جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس، از رژیم صهیونیستی به دلیل اقدام و عملکرد غیر قانونی اش انتقاد کرد.
ـ سفارت انگلیس در میامه، پایتخت بحرین، از مطبوعات این کشور خواست تصاویر هولناک قتل عام مردم لبنان به دست صهیونیست ها را منتشر نکنند.
• اسپانیا
ـ وزیر خارجه اسپانیا : مقامات سوری قصد دارند از همه نفوذ خود بر حزب الله و بازیگران مختلف استفاده کنند.
ـ نخست وزیر اسپانیا و همتای ایتالیایی وی، برای رویارویی مشترک با بحران لبنان و تلاش برای توقف تهاجم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، همپیمان شدند.
• روسیه
ـ دولت روسیه در بیانیه ای خواستار توقف خونریزیها و برقراری آتش بس فوری در لبنان شد.
ـ شورای مفتیان روسیه پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران به مسلمانان جهان را در راستای اتحاد در مقابل تهدید، تهاجم و تعرض، مورد حمایت قرار دادند.
• فرانسه
ـ وزیر خارجه فرانسه با غیر قابل قبول خواندن اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران که تنها راه حل بحران خاورمیانه را نابودی رژیم نامشروع اسرائیل دانسته بود، بر حمایت پاریس از این رژیم اشغالگر تاکید کرد.
ـ دوست بلازی وزیر خاجه فرانسه بار دیگر بر برقراری آتش بس فوری در لبنان تاکید کرده و گفت : بحران لبنان راه حل نظامی ندارد و حمله نظامی به این کشور به بن بست منتهی می شود.
۳ ـ آسیا
• هند

ـ احزاب چپ هند از نخست وزیر خواستند تا خریداری تسلیحات از اسرائیل را بلافاصله متوقف سازد و خواستار اعمال تحریم های بین المللی علیه این کشور شود.
ـ سخنگوی وزارت امور خارجه هند:هند بمباران‌غیر مسئولانه و یکسره لبنان‌توسط اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند.
۴ ـ جهان اسلام
• سازمان کنفرانس اسلامی

ـ سازمان کنفرانس اسلامی در پیش نویس بیانیه خود اعلام نموده است : ما به طور قطع متقاعد شدیم که نباید هیچ مصونیتی برای نقض حقوق بین المللی انسانی و حقوق بشر وجود داشته باشد. اسرائیل باید پاسخگوی تمام اقدامات خود باشد. در این بیانیه همچنین کشورهای اسلامی خواهان برقراری آتش بس فوری در خاورمیانه با حمایت شورای امنیت سازمان ملل شدند.
ـ احسان اوغلو (دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی) : جهان اسلام از معیارهای دو گانه جامعه جهانی در قبال تهاجم اسرائیل به لبنان خشمگین است.
• لبنان
ـ امیل لحود : اسرائیل جنگ گرسنگی را علیه غیر نظامیان لبنان به راه انداخته است تا دولت لبنان را مجبور به پذیرش درخواست هایش کند.
ـ فواد سینیوره، در گفتگو با یک روزنامه لبنانی فرانسوی زبان در حالی به اظهارات غیر مسولانه، درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به بیروت پرداخت که متکی بر حمایت تهران از هر آنچه همه لبنانی ها درباره آن به اجماع دست یابند، تاکید کرده بود. وی گفت من تصور می کنم که آقای متکی پا را فراتر نهاده. برخی احزاب برای تصویب موضعشان‌به‌سرعت دست به کار شده اند. در حالی که طرح من‌بر پایه خواسته‌های‌لبنانیها و درخواستهای حزب الله است.
ـ حسین الحاج حسن نماینده فراکسیون حزب الله لبنان در مجلس در پاسخ به این سوال شبکه الجزیره که مدعی وجود اختلاف میان دیدگاه ایران برای حل بحران لبنان با دیدگاه لبنانی ها شد، اظهار داشت : قطعاً هر کس نظر و دیدگاهی دارد اما ایرانی ها به صراحت اعلام کرده اند که آنها از هر آنچه لبنانی ها درباره آن به توافق برسند، حمایت می کنند و همه میدانند که همه لبنانی ها و در رأس آن نخست وزیر و رئیس مجلس تاکید کرده اند که تا پیش از برقراری آتش بس فوری و بدون قید و شرط، هرگز درباره هیچ مسئله ای مذاکره نمی کنند و درباره هیچ پرونده ای چانه زنی نمی‌کنند و هیچ مسئله ای را بررسی نمی کنند؛ موضع فرانسه و مواضع بسیاری از کشورهای عربی و اتحادیه اروپایی و سازمان ملل متحد نیز چنین است.
ـ ابراهیم مصری، جانشین دبیر کل جماعت اسلامی لبنان : تعدادی از مجاهدین اهل سنت وابسته به این تشکیلات در کنار رزمندگان مقاومت حزب الله در جنوب لبنان در حال جنگ با اشغالگران صهیونیستی هستند. وی همچنین گفت فعالیت نظامی کنونی مجاهدین ما در جنوب لبنان با هماهنگی کامل حزب الله صورت می گیرد.
ـ سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان این روزها بیشترین طرفدار را در میان اقشار مختلف لبنان دارا است و سخنان او بیشترین شنونده و بیننده را جذب می کند.
ـ میشل‌عون، ضمن مخالفت با استقرار نیروهای چند ملیتی در جنوب لبنان بر ضرورت محاکمه سران رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وی در ادامه گفت: نیروهای چند ملیتی تضمین کننده امنیت اسرائیل خواهند بود، نه حافظ صلح و بی طرف.
ـ علامه فضل الله : ضمن متهم ساختن دولت های عربی نزدیک به آمریکا که برای ادامه جنگ تلاش می کنند، گفت : حزب الله سرباز ملت عرب و اسلام است.
• ونزوئلا
ـ هوگو چاوز : کاراکاس تصمیم گرفت سفیر خود را از تل آویو فرا بخواند تا مراتب خشم و انزجار خود را از حمله نظامیان اسرائیلی به ملت های لبنان و فلسطین اعلام کند.
• مالزی
ـ عبدالله احمد بداوی نخست وزیر مالزی در اجلاس کنفرانس اسلامی، خواستار اقداماتی موثر از سوی سازمان ملل، برای خاتمه دادن به جنگ و خونریزی بین اسرائیل و لبنان شد.
• پاکستان
ـ شوکت عزیز نخست وزیر پاکستان با انتقاد از ناتوانی جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد برای توقف تهاجم اسرائیل به لبنان هشدار داد که درگیری در خاورمیانه پیامدهای بی شماری بر امنیت و صلح جهانی خواهد داشت. وی افزود که‌احساس خشم‌و عصبانیت به سبب ناتوانی‌در توقف تجاوزگری رژیم صهیونیستی به لبنان در حال افزایش است.
• ترکیه
ـ عبدالله گل : تراژدی بزرگی که در پیش چشمان ما در لبنان آشکار شده و ناتوانی جامعه بین المللی برای پایان دادن به این جنگ سه هفته ای را ثابت می کند، متاسفانه سوالاتی را در مورد آمریکا و مشروعیت مفتخرانه رهبریت آن برای آزادی و عدالت به ذهن متبادر می شود. وی در ادامه گفت هر باری که بمبی در لبنان فرود می آید، ضربه ای را به وجدان جهانیان وارد می کند.
• ایران
ـ دکتراحمدی نژاد:باتاکید بر اینکه درمان اصلی‌این‌مسئله‌حذف‌رژیم صهیونیستی است، به‌شمردن الزامات‌کنونی پرداخت:
۱ ـ آتش بس فوری بر قرار شود. ۲ ـ هر نوع متجاوزی به مرزهای شناخته شده بین المللی لبنان دفع گردد. ۳ ـ حفظ صلح و امنیت در لبنان و مرزهای آن باید توسط دولت و ملت لبنان صورت پذیرد و حضور نیروهای خارجی به هر شکل و ترتیب قابل قبول نیست؛ مگر به صورت عادلانه و تابع مقررات سازمان ملل، وحدت و یکپارچگی لبنان در هر شرایطی حفظ گردد .۴ ـ شرایط مناسب جهت بازگشت آوارگان فراهم گردد. ۵ ـ اسرا مبادله شوند. ۶ ـ خسارات لبنان از جانب متجاوزان و حامیان آنان به ویژه آمریکا و انگلیس که از شرکای اصلی رژیم صهیونیستی در تجاوز به لبنان هستند پرداخت گردد. این دو دولت باید پاسخگوی جنایات خود در لبنان باشند. ۷ ـ کشورهای اسلامی، دولت و ملت لبنان را برای بازسازی خرابی های جنگ کمک نمایند و به منظور جمع آوری و سازماندهی کمک های مزبور کمیته ای با هماهنگی دولت لبنان تشکیل شود.
ـ آصفی : بلر در هماهنگی کامل با آمریکا از جنایت های رژیم اشغالگر و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی حمایت بی دریغی را مبذول داشته و مشوق آتش اندوزی های صهیونیست ها با کشتار زنان و کودکان و پایمال کردن اصول اولیه انسانی در لبنان و فلسطین است.
ـ آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد : امروز مسئله لبنان، نه تنها موضوعی شیعی و اسلامی، که مسئله جهانی و انسانی است و بی تفاوتی در برابر این تجاوز آشکار به حقوق انسان ها، جبران ناپذیر است، ایشان در پایان گفتند : اگر مظلومیت و تنهایی مردم لبنان و فلسطین در برابر حملات وحشیانه اسرائیل ادامه یابد علمای اعلام، صدور حکم جهاد دفاعی علیه اسرائیل را مورد توجه قرار خواهند داد.
ـ روز جمعه بسیاری از شهرهای ایران شاهد تظاهرات مردمی علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی بود. راهپیمایان با در دست داشتن پرچم حزب الله لبنان و تصاویری از سید حسن نصر الله از مقامات مردم و حزب الله لبنان حمایت کردند.
ـ صدهاتن‌از نمازگزاران تهرانی در مقابل‌سفارت‌انگلیس‌در تهران تجمع و خواستار اخراج سفیر این کشور از ایران شدند.
ـ لاریجانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) : در این که آمریکایی ها در این ماجراجویی نقش عمده ای دارند تردیدی نیست، ولی این جنگ میان ایران و آمریکا نیست، بلکه جنگی میان آمریکا و تمام ملت های اسلامی است.
• عربستان
ـ وزیر امور خارجه عربستان : مواضعی که آمریکا در قبال بحران کنونی گرفته است، بر اصولی که در منطقه ترویج می کند، مبتنی نیست و ما امیدواریم که واشنگتن موضع خود را تغییر دهد و هر چه سریعتر آتش بس را اعلام نماید. آمریکا را باید به سبب اتخاذ نکردن موضع جدی در جلوگیری از حمله اسرائیل به لبنان سرزنش کرد، زیرا واشنگتن انواع سلاح ها را در اختیار اسرائیل می گذارد. گویی که یک وظیفه معنوی در این زمینه دارد. وی اظهار داشت کشورهای عربی در برابر هر گونه تجاوز و حمله به هر کشور عربی خواهند ایستاد. در ضمن ریاض از موضع گیری در خصوص آنچه که در لبنان اتفاق افتاده عذر خواهی نکرد و اقدام حزب الله در به اسارت گرفتن دو نظامی اسرائیلی را ماجراجویی خواند.
اندونزی
ـ روزنامه رپوبلیکا : اگر چه قدرت نظامی حزب الله بر روی کاغذ خیلی کم تر از اسرائیل است. اما مقاومت اسلامی هرگز شکست نخواهد خورد. یکی از دلایلی که موجب شد اسرائیل نتواند در مقابل حزب الله کاری از پیش ببرد، عقاید اعضای آن است و دلیل ناموفق بودن اسرائیل در برابر حزب الله انتقادهای جامعه بین الملل است. اسرائیل فکر نمی کرد که قدرت حزب الله تا این اندازه باشد، حالا حزب الله دارای موشک هایی است که می تواند تل آویو را هم هدف قرار دهد.
۵ ـ سازمان ملل
ـ دیپلمات ها در شورای امنیت سازمان ملل اعتراف کردندکه هیچ قطعنامه ای در خصوص پایان بخشیدن به جنگ در لبنان به دلیل اختلافات گسترده آمریکا و فرانسه بر سر این موضوع که ابتدا نیروهای حافظ صلح برای خلع سلاح حزب الله در منطقه مستقر شوند یا اینکه اول آتش بس برقرار شود، تا هفته آینده صادر نخواهد شد.
ـ نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان اعلام کردند : ارتش اسرائیل در حال گرفتن مواضع در هفت مکان مختلف در سرزمین لبنان پس از انجام دو حمله زمینی جدید است.

هـ افکار عمومی و تظاهر کنندگان

ـ تظاهرات میلیونی به رهبری مقتدی صدر در بغداد در اعتراض به تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی.
ـ اقشار مختلف مردم نیوزیلند، اندونزی، آلمان، مصر، عربستان، یونان، پرو، پاکستان، کلمبیا و ترکیه با بر پایی تظاهراتی ضد اسرائیلی کشتار افراد غیر نظامی و بی دفاع در سرزمینهای فلسطین و لبنان را محکوم کردند.

و ـ نخبگان

ـ مفتی سیف الله حقانی مروت رئیس دارالافتا حوزه علمیه حقانیه ایالت سر حد شمالی پاکستان، روز جمعه علیه اسرائیل فتوای جهاد صادر کرد.

ز ـ رسانه ها

ـ روزنامه لس آنجلس تایمز : در پایگاهها و اتاق های گفتگوی اینترنتی بحث های زیادی در مورد آرماگدون و جنگ پایانی میان خیر و شر دایر است.
ـ روزنامه القدس العربی : در این تابستان داغ، احتمال شروع جنگ جهانی سوم شدت گرفته است.
ـ سایت ایلاف : مردم برخی کشورهای آفریقایی از جمله موریتانیا عقیده دارند، منجی آخر الزمان ظهور کرده و او سید حسن نصر الله است.
ـ روزنامه ورمیا نوواستی : مسئله مهم این است که ایالات متحده آمریکا سعی دارد این قضیه تا حدی به درازا کشیده شود که این امکان برای اسرائیل، متحد این کشور در خاورمیانه فراهم شود تا حملات بیشتری به حزب الله وارد کند.
ـ روزنامه راسیسکایا گاز به تا : حزب الله رکورد پرتاب موشکهای خود را شکست.

ح ـ ملاحظات

۱ ـ روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در روز جمعه ۱۳ مرداد با اشاره به تشدید اختلافات در ارتش رژیم صهیونیستی نوشت : این اختلافات بیانگر بحران خطرناک در داخل فرماندهی نظامی اسرائیل است که ناشی از پیچیدگی هایی است که اسرائیل در حملات به لبنان با آن روبرو است، که نگرانی از غرق شدن مجدد در باتلاق لبنان پس از شش سال از عقب نشینی یک جانبه از جنوب لبنان، محافل نظامی اسرائیل را فرا گرفته است.
همچنین روزنامه مذکور با اشاره به شکست های ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات های زمینی، از برکناری تنی چند از فرماندهان عالی رتبه خبر داده است از جمله عودی آدم فرمانده منطقه شمال و ژنرال گابی هیرش فرمانده لشکر اسرائیلی در نقطه مرزی.
روزنامه یدیعوت آحارونوت تصریح کرد عمیر پرتز وزیر جنگ اسرائیل، ژنرال دان حالوتس (رئیس ستاد مشترک ارتش) را منزوی کرد و فرماندهی جنگ را به مشاور خود ژنرال گابی اشکینازی و مشی کابلینسکی معاون رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل واگذار کرده است.
۲ ـ در پی اظهارات اخیر رایس در خصوص بحران لبنان و تشبیه آن به درد زایمان خاورمیانه جدید، بسیاری از نخبگان کشورهای خاورمیانه با حساسیت نسبت به موضوع خاورمیانه به کنکاش پیرامون راهبرد جدید آمریکا در منطقه خاورمیانه پرداخته اند. در این راستا یک ژنرال پاکستانی تصریح کرد این توطئه محدود به فلسطین، لبنان و سوریه نمی شود بلکه همه کشورهای اسلامی از جمله پاکستان و عربستان را هم در بر می گیرد.
۳ ـ رژیم صهیونیستی پس از متحمل شدن شکست های مفتضاحانه، تدریجاً از اهداف اولیه خود عدول می کند.
رژیم جعلی اسرائیل که در ابتدای تجاوز به لبنان، از پیشروی تا رودخانه لیطانی سخن می راند، اکنون با گذشت بیست و چهار روز پایداری حزب الله، از پیش روی تا عمق ۶ کیلومتری خاک لبنان یاد می کند. این در حالی است که پس از بمباران سه بارة اهداف در منطقه جنوب لبنان، تاکنون نه تنها از قدرت آماج موشکی حزب الله کاسته نشده، بلکه در روزهای اخیر، آتش باری پر حجم مقاومت اسلامی، رژیم صهیونیستی را نیز وادار به اعتراف نموده است.
۴ ـ برخی از ناظران تحولات منطقه بر این نکته تصریح دارند که آمریکا، رژیم صهیونیستی را قربانی اهداف راهبردی خود در منطقه (ساخت خاورمیانه جدید) کرده است.
در این راستا یک سیاستمدار یهودی مقیم لندن و عضو مجلس اعیان انگلیس تصریح می کند که خلاء شارون که یک نظامی کارکشته و سیاستمدار باسابقه بود باعث گردید که امریکا در سفری که اولمرت – پس از انتخاب شدن به سمت نخست وزیری – به واشنگتن داشت؛ وی را متقاعد ساخت تا به لبنان حمله کند.
وی در ادامه اذعان می کند شارون و حضور او در عرصه مدیریت اسرائیل، به هیچ وجه اجازه بهره برداری از توان نظامی اسرائیل به نفع مطامع آمریکا در منطقه و قربان کردن جوانان یهودی به پای سیاستهای کاخ سفید را نمی داد.
۵ ـ تداوم جنگ خسارتهای بسیار هنگفتی را به اقتصاد بیمار رژیم صهیونیستی وارد آورده است. اقتصاد اسرائیل که تولید سالانه آن ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار یعنی هفته ای ۲ میلیارد دلار می رسید، اکنون با احتساب جنگ سه هفته ای و پیامدهای آن، دست کم ۲۰ میلیارد دلار آسیب دیده است که این رقم چندین برابر خسارات وارده بر لبنان است.

کد خبر 313800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.