میزان شیوع کبد چرب غیر الکلی در کشور ۴۰ درصد است/۹۰ درصد افراد چاق مستعد ابتلا به کبد چرب

امروزه مصرف غذاهای چرب و عدم تحرک کافی سبب بروز بیماری هایی همچون کبد چرب می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، افراد در هر سنی می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می‌کنند نیز به کبد چرب مبتلا می شوند.

کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می‌شود. مبتلایان به این بیماری، بدن سست و لختی دارند و معمولا پوست‌شان سفید است. این گروه بعد از خوردن غذای چرب و سنگین احساس درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم می‌کنند، ضمن اینکه حس کرختی و سنگینی در کل بدن هم احساس می‌شود.

بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بزرگسالان در کشورهای پیشرفته به کبد چرب مبتلا هستند و افزایش وزن و چاقی شکمی از عوامل اصلی بروز کبد چرب به شمار می رود.

در صورت کنترل نشدن بیماری کبد چرب ممکن است بافت کبد آسیب جدی ببیند.

امروز درباره تغذیه صحیح بیماران مبتلا به کبد چرب، گفتگویی را با «دکتر غلامرضا عسگری- متخصص تغذیه» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

کبد چرب چیست و آیا شیوع آن رو به افزایش است؟

کبد چرب بیماری نسل جدید است؛ کبد بزرگترین و مهمترین غده بدن با وزن ۱۵۰۰ گرم است که وظیفه مهمی از جمله متابولیسم کربوهیدرات و تولید صفری که در هضم چربی ها و جذب ویتامین های محلول در چربی برای بدن مؤثر است، نقش مهمی دارد.

هیچ فردی نمی تواند بیش از ۲۴ ساعت بدون کبد به زندگی خود ادامه دهد اما خداوند کبد را به گونه ای خلق کرده که با ۲۰ درصد بافت سالم آن هم فرد بتواند به حیات خود ادامه دهد.

متأسفانه شایع ترین بیماری کبد، کبد چرب است که به دو بخش کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم می شوند.

در کشور ما کبد چرب الکلی کمتر اما شیوع کبد چرب غیر الکلی بیشتر است.

شیوع کبد چرب در کشورهای غربی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است اما در کشور ما کبد چرب غیر الکلی بین ۴۰ درصد عنوان شده و رو به تزاید است و بیشتر به شیوه و سبک زندگی ما بر می گردد.

فرق بین کبد چرب الکلی و غیر الکلی این است که افرادی که مبتلا به کبد چرب غیر الکلی هستند، در روند بیماری آنها امکان بازگشت و بهبودی وجود دارد اما در کبد چرب الکلی امکان بازگشت وجود ندارد.

بیشتر از چه سنی انسان دچار کبد چرب می شود؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی در هر سنی دیده می شود اما بیشترین شیوع آن بین ۲۰ تا ۴۰ سال است.

یپاین بیماری تا قبل از دهه چهارم زندگی بیشتر در آقایان دیده می شود و بعد از دهه چهارم شیوع آن در خانم ها و آقایان برابر است و با افزایش سن هم شیوع آن بیشتر می شود حتی در کودکان ۷ ساله هم کبد چرب دیده می شود.

روش تشخیص این بیماری چیست؟

متأسفانه کبد چرب بیماری است که شایع ترین علامت آن بی علامتی است. ۸۰ درصد بیماران هیچ علامتی ندارند اما مهمترین علامت آن ضعف، بی حالی، کسلی، کاهش اشتها و درد مبهم در قسمت راست بالای شکم است.

آیا کبد چرب با افراد چاق در ارتباط است؟

بله، ۹۰ درصد افرادی که اضافه وزن دارند یا دچار چاقی می شوند، مستعد ابتلا به کبد چرب هستند اما در افراد لاغر هم ممکن است این بیماری دیده شود.

کبد چرب تظاهری از برخی بیماری های متابولیک مثل فشار خون بالا و دیابت در بدن است.

درصد زیادی از افرادی که مبتلا به کبد چرب غیر الکلی هستند، دیابت دارند و ۷۰ درصد افرادی که دیابت دارند به درجاتی از کبد چرب الکلی مبتلا می شوند.

اولین موضوع برخورد با بیماری کبد چرب غیر الکلی، شناخت و زمینه بیماری است.

افرادی که چربی بالا دارند و به پرفشاری خون یا اضافه وزن مبتلا هستند، به تشخیص بیماری کمک می کنند.

راههای درمانی این بیماری چیست؟

در کبد چرب غیرالکلی داروهای خاصی تجویز نمی شود؛ بیماری کبد چرب چون متابولیک است و بیشترین ارتباط را با سبک زندگی دارد، باید اصلاح شیوه زندگی را در دستور کار قرار داد و الگوهای غذایی درست را انتخاب کرد.

مصرف زیاد فست فودها، نوشابه ها و تحرک کم عامل مهم اضافه وزن و چاقی می شود که بیشترین ارتباط را با کبد چرب دارد.

خیلی ها گمان می کنند دمنوش ها برای درمان کبد چرب و رفع چربی ها مؤثر است، شما این راهکارها را تأیید می کنید؟

داروهای گیاهی را به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف کرد، برخی داروهای گیاهی مثل چای سبز و قهوه سبز را با توجه به شناخت بیماری زمینه تجویز می کنیم؛ اما برخی دمنوش های تبلیغاتی اثر درمانی ندارند.

طبق مطالعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصرف سیر و عناب در بیماران کبد چرب تأثیر زیادی داشته است اما نمی توان توصیه کرد آنها را همه بیماران استفاده کنندتا بهبود یابند چون نمی توانیم نسخه کلی برای همه بیماران پیچید.

در دمنوش ها چای سبز توصیه می شود، در رژیم غذایی میوه و سبزیجات و البته مصرف کمتر نان و برنج توصیه می شود.

آیا رژیم های لاغری هم در ابتلا به کبد چرب تاثیر دارد؟

یکی از دلایل کبد چرب غیر الکلی کاهش وزن ناگهانی است، گاهی برخی افراد رژیم های غیر علمی و ناصحیح می گیرند تا در مدت ۲ ماه بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم وزن کم کنند اما مبتلا به کبد چرب می شوند.

بنابراین باید دقت داشت که کاهش وزن باید زیر نظر کارشناس تغذیه اتفاق بیفتد.

کد خبر 312947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.