نیاز مبرم به یک سند جهانی برای مقابله با جرایم سایبری

معاون امور حقوقی بین‌الملل وزارت خارجه گفت: تصویب جرایم رایانه‌ای و تأسیس پلیس فتا در ایران نشان از عزم جمهوری اسلامی ایران در برخورد با جرایم سایبری سازمان یافته و ایجاد امنیت سایبری دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، عباس عراقچی اظهار داشت: برگزاری اجلاس تهران در خصوص پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری در راستای همکاری‌های ایران برای واکنش سریع در برخورد با این نوع از جرایم است.

وی با بیان اینک، درد جهان امروز این است که فضای سایبری بخشی جدانشدنی از جامعه تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر، دیگر استفاده از رایانه شخصی ملاک نیست و هر فرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فضای سایبری متصل شده و از آن بهره‌برداری می‌کند.

معاون وزیر خارجه گفت: حکومت‌ها قبلاً قلمرو و مرز داشتند اما فضای مجازی امروز، بدون مرز بوده و مزایای بیشماری از جمله کاهش هزینه‌ها نیروی انسانی و کمک به محیط زیست را نیز به دنبال دارد.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ساختار دولتی اکنون در تهدید فضای سایبری قرار دارد. قدرت سایبری تروریسم سایبری و جرایم سایبری چالش‌های فضای مجازی هستند. تلاش می‌شود در ابعاد این سه مفهوم کنکاش شود اما الان بیش از اینکه به دنبال پاسخ باشیم، پرسش داریم.

وی با طرح این پرسش که آیا حملات سایبری، قابل انتصاب به دولت‌ها بوده یا نه و آیا خسارت آن جبران هم می‌شود؟ گفت: آیا خسارت غیر مادی این اقدامات قابل ارزیابی و جبران است؟

معاون حقوقی وزارت خارجه افزود: حمله به زیرساخت‌های دولت‌ها مستحق دفاع مشروع است؛ در حالی که هنوز در تعریف تروریسم به اجماع جهانی نرسیده‌ایم و فعالیت‌های فضای سایبری سبب رعب و وحشت شده و حتی فضای سیاسی را هم در گیر کرده است.

عراقچی ادامه داد: ما عضوی از کنوانسیون‌های جهانی در راه مبارزه با جرایم سایبری هستیم و امیدواریم در خصوص این جرایم به اجماع در این جلسه برسیم.

کد خبر 312719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.